خبرگزاری کار ایران

اعتصاب هزاران کارگر زن در ایسلند در اعتراض به شکاف ۲۰ درصدی مزد/ نیمی از زنان ایسلندی تجربه آزار در محیط کار دارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۹۸۰

بر اساس اطلاعات سایت تشکل‌های پشتیبان اعتصاب، انتظار می‌رود اعتصاب امروز زنان ایسلندی بزرگترین اعتصاب زنان کارگر در تقریباً نیم قرن گذشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از شبکه آمریکایی سی. ان. بی. سی، انتظار می‌رود ده‌ها هزار زن در سراسر ایسلند - ازجمله شخص نخست‌وزیر - در اعتراض به شکاف حقوقی و خشونت‌های مبتنی بر جنسیت در اعتصاب یک روزه امروز شرکت کنند. 

اعتصاب کارگران زن با عنوان «روز تعطیلی زنان» هفتمین بار است در ایسلند برای جلب توجه افکار عمومی و آگاهی دولت و کارفرمایان و تشکل‌ها نسبت به نابرابری جنسیتی در محیط کار برگزار می‌شود. 

بر اساس اطلاعات سایت رسمی تشکل‌های پشتیبان اعتصاب، انتظار می‌رود اعتصاب امروز زنان ایسلندی بزرگترین اعتصاب زنان کارگر در تقریباً نیم قرن گذشته باشد. 

نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت زن ایسلند در ۲۴ اکتبر ۱۹۷۵ برای خواستار برابری جنسیتی دست به اعتصاب زده و اجتماع کرده بودند. تجمع کنندگان مقابل پارلمان ایسلند را بر آن بودند تا قانونی را تصویب کنند که حقوق برابر را در سال بعد تضمین کند. 

تظاهرات روز سه‌شنبه (امروز) توسط حدود ۴۰ سازمان، از جمله فدراسیون اتحادیه کارگران عمومی در ایسلند (BSRB)، بزرگترین انجمن اتحادیه‌های کارگران عمومی کشور، برنامه‌ریزی شده است. 

نخست وزیر کاترین یاکوبس‌دوتیر به شبکه خبری ایسلند مانیتور گفت: خود من از کار در روز اعتصاب امتناع خواهم کرد و انتظار دارم زنان دیگر در دولت «در همبستگی با زنان ایسلندی» به او بپیوندند. 

یاکوبس‌دوتیر گفت: «همانطور که می‌دانید، ما هنوز به اهداف خود برای برابری کامل جنسیتی نرسیده‌ایم و هنوز در حال رسیدگی به حل مشکل شکاف دستمزد مبتنی بر جنسیت هستیم که تداوم آن در بخش خصوصی در سال ۲۰۲۳ غیرقابل قبول است. ما هنوز در حال مقابله با خشونت مبتنی بر جنسیت هستیم که اولویت دولت من برای مقابله با آن بوده است.» 

ایسلند ۱۴ سال متوالی توسط مجمع جهانی اقتصاد (WEF) به عنوان بهترین کشور جهان برای زنان رتبه‌بندی شده است. علیرغم موفقیت ایسلند، سازمان دهندگان گفتند که مسائل حل نشده همچنان ادامه دارد. 

فریجا استینگری مزدوتر، یکی از سازمان دهندگان اعتصاب و مدیر ارتباطات اتحادیه کارگری BSRB به نیویورک تایمز می‌گوید: وقتی درباره ما زنان و درباره ایسلند صحبت می‌شود، گویی وارد یک بهشت برابری جنسیتی شدیم. اما یک بهشت برابری جنسیتی نباید بیش از ۲۰ درصد شکاف دستمزد میان زن و مرد داشته باشد و نیمی از زنان در طول زندگی خود خشونت جنسی در محل کار را تجربه کنند. این چیزی نیست که زنان در سراسر جهان برای آن تلاش می‌کنند.

این شکاف تا حدی به دلیل بازار کار بسیار تفکیک شده‌ای که زنان ایسلندی با آن روبرو هستند برطرف نشده است. بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط پارلمان اروپا در سال ۲۰۲۱، زنان ایسلندی در مشاغل خدمات عمومی کم درآمد حضور دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز