خبرگزاری کار ایران

اعتراض کارگران فروشگاه‌های H&M در اسپانیا به حقوق کم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۸۶۵

کارگران فروشگاه‌های زنجیره‌ای H&M خواستار دستمزد بیشتر و حجم کاری کمتر هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، صدها نفر از کارگران فروشگاه‌های زنجیره‌ای H&M روز سه‌شنبه در مقابل یکی از فروشگاه‌های این شرکت سوئدی بزرگ در مرکز مادرید تجمع کرده و به‌ عدم افزایش مزد خود اعتراض کردند. 

کارگران فروشگاه‌های زنجیره‌ای H&M در این اجتماع خواستار دستمزد بیشتر و حجم کاری کمتر شدند و فروشگاه را مجبور کردند برای چند ساعت کار را تعطیل کند. 

حدود ۴۰۰۰ فروشنده نیز قصد دارند در ۲۲ ژوئن و ۲۶ ژوئن، درست زمانی که فصل فروش تابستانی آغاز می‌شود، به دعوت دو اتحادیه بزرگ اسپانیایی CCOO و UGT اسپانیا اعتصاب کنند. 

کارگران گفتند که پس از ناکامی در رسیدن به توافق دستمزد با مدیریت پس از ماه‌ها مذاکره تصمیم به اعتصاب گرفتند و آخرین جلسه روز دوشنبه ۱۲ ساعت به طول انجامید. 

پرسنل فروشگاه‌ها ادعا کردند که H&M بسیار کمتر از رقبای اصلی خود، مانند والمارت، ایندیتکس و زارا مزد پرداخت کرده است. 

سانتیاگو سانزا، کارگر ۴۲ساله مغازه که در اعتراض مادرید شرکت کرده است، گفت: کارگران اچ وام در اسپانیا کمتر از ۱۰۰۰ یورو در ماه درآمد دارند که این بسیار درآمد پایینی محسوب می‌شود.

او افزود: اکثر کارکنان به صورت پاره وقت، حدود ۲۴ ساعت در هفته کار می‌کردند، بنابراین حقوق کمتری دریافت می‌کردند. 

سانزا گفت: ما باید دستمزدها را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم. کارگران مغازه در مادرید همچنین از ساعات کاری بیش از حد در فروشگاه‌ها شکایت کردند و گفتند که کارمندان مجبور شدند بدون هیچ گونه پرداخت اضافه کار یا حمایت اضافی، ساعات خالی کار همکاران خود را در مرخصی پزشکی یا استعلاجی خود پوشش دهند. 

معترضان تابلوهایی را حمل می‌کردند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود: «دیگر حقوق با تخفیف وجود ندارد» و «کاری که سه کارگر انجام می‌دهند، توسط یک نفر انجام می‌شود».

H&M از اظهارنظر در مورد خواسته‌های کارگران خودداری کرد اما صرفا اعلام کرده است: به حقوق کارکنان و کارگران مجموعه برای ابراز آزادانه نظر احترام می‌گذارد. 

در اوایل سال جاری، فروشگاه زنجیره‌ای دیگر کل اسپانیا به نام ایندیتکس با افزایش ۲۰ درصدی متوسط دستمزد کارگران مغازه در بازار خانگی خود در اسپانیا در پاسخ به درخواست کارگران برای دستمزد بیشتر برای جبران افزایش قیمت‌های مصرف کننده موافقت کرد. 

آینارا کورتز، فروشنده ۳۸ ساله، که ۱۶ سال است در H&M کار می‌کند، گفت: افزایش Inditex ما را به دنبال دستمزدهای بهتر سوق داده است.

او افزود: ما می‌دانیم که نمی‌توانیم به طور کامل با آن‌ها مقایسه کنیم، زیرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای زارا بیشتر می‌فروشد.

بر اساس گزارش سالانه این شرکت برای سال ۲۰۲۲، اسپانیا ۳.۷ درصد نیروی کار فعال کشور در بخش خدماتی متعلق به فروشگاه‌ها است. همچنین از ۱۰۰ هزار نیروی کار H&M در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است که ۷۵ درصد آن‌ها زن هستند. 

این فروشگاه لباس بیش از ۱۰۰۰۰۰ کارمند فروشگاه زنجیره‌ای دارد که هر کدام در بازار اصلی خود، یعنی ایالات متحده آمریکا، و کشور اصلی خود یعنی پادشاهی سوئد، مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز