خبرگزاری کار ایران

نماینده کارگران در شورایعالی حفاظت فنی:

نگاهی به کمیته‌های سخت و زیان‌آور و تشخیص بازنشستگی پیش از موعد/ شغلِ غسالی و رانندگی آمبولانس آرامستان‌ها «سخت و زیان‌آور» شدند

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۳۲۸

احسان سهرابی گفت: شغل غسالی و راننده‌های آمبولانس جزو مشاغل سخت پذیرفته شده است. لذا باید افراد به صورت فردی درخواست خود را در کمیته سخت و زیان آور مشاغل ثبت و مطرح کنند.

احسان سهرابی (نماینده کارگران در شورایعالی حفاظت فنی وزارت کار) به خبرنگار ایلنا گفت: ۷ گروه شغلی آرامستان‌ها جزء مشاغل گروه ب سخت و زیان آور هستند و سایر مشاغل از طریقه کمیته‌های استانی بررسی می‌شود که جزء مشاغل گروه الف خواهند بود. آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور در سال ۱۳۸۶ تصویب شده است که با توجه با آیین نامه مذکور کلیه مشاغل و سخت وزیان آور به دو گروه تقسیم شده است و حدود و ثغور هر گروه به تفکیک آمده است:

 ماده ۱- کارهای سخت و زیان ‌آور کارهایی است که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال بیمه شده تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد می‌‌شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد. مشاغل سخت و زیان ‌آور موضوع این ماده به دو گروه تقسیم می ‌شوند:

الف- مشاغلی که صفت سخت و زیان ‌آوری با ماهیت شغلی وابستگی دارد اما می ‌توان با بکارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان ‌آوری آنها را حذف نمود.

ب- مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان ‌آور بوده و با بکارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما، صفت سخت و زیان‌ آوری آنها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان ‌آوری آنها حفظ می ‌گردد.

وی افزود: مشاغل غسال و غساله، کمک غسال، کمک غساله، کارگر دفن و کارگر سردخانه در جلسه ۱۶۳ شورای عالی حفاظت و فنی وزارت کار در مهرماه ۱۳۹۹ جزء گروه (ب ) مصوب گردید. با توجه به نگرانی‌های کارگران آرامستان‌ها باید گفت کارگرانی که ۷۳۰۰ روز بیمه داشته باشند به روایتی ۲۰ سال مستمر، بدون شرایط سنی بازنشسته پیش از موعد  می‌شوند و تاکید می‌کنم باید ۲۰ سال سابقه داشته باشند و سپس از طریقه کمیته‌های استانی روند اداری آن را طی نمایند. در خصوص راننده آمبولانس‌های آرامستان‌ها بر اساس ضوابطی که در دبیرخانه مشاغل سخت و زیان‌آور و کمیته‌های استانی وجود دارد، به عنوان مشاغل سخت و زیان آور گروه الف مورد تأیید قرار گرفته است.

 سهرابی با بیان اینکه «بر اساس ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی و ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی این قانون، عموما مشاغل سخت و زیان‌آور تعریف شده و اینکه به چه شغلی سخت و زیان‌آور گفته می‌شود تشخیص فردی نیست» افزود: برای تشخیص یک شغل به عنوان شغل سخت و زیان‌آور، در سطح استان کمیته‌ای با عنوان کمیته تشخیص و تطبیق مشاغل سخت و زیان‌آور داریم و افرادی که مدعی هستند شغل‌شان سخت و زیان‌آور است باید درخواست خود را به این کمیته بفرستند؛ کمیته طی جلساتی که دارد، درخواست افراد را بررسی می‌کند و بعد از اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور محیط کار، اگر عوامل زیان‌آور بیش از حد استانداردهای تعریف شده بر اساس ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد، شغلی را سخت و زیان‌آور تشخیص می‌دهد.

وی افزود: این کمیته با حضور نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده سازمان تأمین اجتماعی، نماینده کارگران و یک نفر نماینده کارفرمایان (نماینده تشکل‌های کارگری و کارفرمایی) تشکیل می‌شود و عموما کمیته تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور با بررسی‌های ‌کارشناسی و اندازه‌گیری عوامل زیان‌آوری تشخیص می‌دهند که این شغل سخت هست یا نیست.

نماینده کارگران در شورایعالی حفاظت فنی تاکید کرد: شغل غسالی و راننده‌های آمبولانس جزو مشاغل سخت پذیرفته شده است. لذا باید افراد به صورت فردی درخواست خود را در کمیته سخت و زیان آور مشاغل ثبت و مطرح کنند تا پس از بررسی و تأیید این کمیته، سازمان تأمین اجتماعی بپذیرد و حکم بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها را صادر کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز