خبرگزاری کار ایران

نگرانی کارگران «شرکت تولیدی و یدکی موتور ایران» از تغییر عنوان شغلی خود/ کارفرما: مشکلی برای کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور ایجاد نمی‌شود

نگرانی کارگران «شرکت تولیدی و یدکی موتور ایران» از تغییر عنوان شغلی خود/ کارفرما: مشکلی برای کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور ایجاد نمی‌شود
کد خبر : ۱۱۷۸۳۷۳

تعدادی از کارگران شرکت تولیدی و یدکی موتور ایران بابت تغییر عنوان شغلی خود اعتراض کردند. به گفته‌ی این کارگران قرادادهای کاری آن‌ها یک ماهه است و از ابتدای زمستان در قرادادها، عنوان شغلی آن‌ها تغییر کرده است.

تعدادی از کارگران شرکت تولیدی و یدکی موتور ایران در تماس با خبرنگار ایلنا، به تغییر عنوان شغلی خود اعتراض کردند. به گفته‌ی این کارگران، قرادادهای کاری آن‌ها یک ماهه است و از ابتدای زمستان در قرادادها، عنوان شغلی آن‌ها تغییر کرده است. 

این کارگران می‌گویند: تعدادی از کارگران در اعتراض به تغییر عنوان شغلی و عدم امضای قرارداد، برای مدتی از کار تعلیق شدند اما مجددا با امضای قرارداد به کار برگشتند. 

به گفته‌ی آنها، قردادهای یک ماهه، امنیت شغلی کارگران را به خطر انداخته است و آن‌ها چاره‌ای ندارند جز امضای قرارداد کار با همان شرایطی که کارفرما می‌خواهد. 

این کارگران می‌گویند: کار آن‌ها سخت و زیان‌آور است و نگران هستند با تغییر عنوان شغلی سخت و زیان‌آور بودن شغل‌شان دچار مشکل شود. این درحالی است که شرکت؛ تغییر عنوان شغلی را بلامانع دانسته و عنوان کرده مشکلی برای کارگران به وجود نخواهد آورد. 

مسئولان شرکت تولیدی و یدکی موتور ایران در پاسخ به چرایی تغییر عناوین شغلی کارگران به ایلنا گفت: تغییر عناوین شغلی به دلیل ایرادی است که سازمان تامین اجتماعی به ما گرفته است. ما قبلا همه‌ی مشاغل را با یک عنوان شغلی معرفی کرده بودیم و مشاغل مختلف ما کد اختصاصی نداشتند. تامین اجتماعی از ما خواست تا مشاغل خود را واقعی کنیم و به آن‌ها کد بدهیم. 

به گفته‌ی مسئولان این شرکت؛ در حال حاضر برای کارگران همان عنوان شغلی رد می‌شود که در آن مشغول به کار هستند. 

آنها می‌گویند: بررسی اینکه چه شغلی مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شود برعهده‌ی کمیته‌ی بازرسی مشاغل سخت و زیان‌آور است. اگر کسی اعتراض دارد که عنوان شغلی او مغایر با مسئولیت او در شرکت است می‌تواند پیگیری کند. ما خلاف قانون عمل نکرده‌ایم. 

گفتنی است؛ یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین مشکلات کارگران مشاغل سخت زیان‌آور رد شدنِ عنوان شغلیِ متفاوت با شغل کارگر در لیست بیمه است. اگر عنوان شغلی لیست‌های ارسال شده توسط کارفرما با کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان‌آور همخوانی نداشته باشد، منجر به بروز مشکلاتی می‌شود.

محسن باقری (کارشناس روابط کار و عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) درخصوص مشکلات احتمالی‌ که ممکن است برای کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور در این خصوص پیش بیاید، می‌گوید: از سال ۱۳۹۵ به بعد این امکان برای کارگران ایجاد شده که عناوین شغلی خود را از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی ببینند بنابراین ما به کارگران توصیه می‌کنیم حتما وضعیتِ خود را از طریق این سایت بررسی کنند.

وی می‌گوید: براساس بند الف ماده ۱۰ قانون کار اولین موضوعی که در قرارداد کار باید مشخص شود عنوان شغلی است که کارگر به آن اشتغال دارد و مغایرت عنوان شغلی با کار کارگر باعث ابطال قرارداد می‌شود. کارگران باید حتما بررسی کنند و از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی، لیست بیمه و دستمزد وعنوان شغل خود را ببینند و اگر مشکلی بود حتما به بازرسان کار گزارش بدهند تا آن‌ها بازرسی لازم را انجام دهند.

باقری با اشاره به اینکه کارگران قرارداد موقت معمولا به دلیل ترس از اخراج به ادارات کار برای بازرسی مراجعه نمی‌کنند، می‌گوید: کارگران در صورت ترس از اخراج می‌توانند به کانون استان‌ها مراجعه کنند و از بازرسان ما درخواست بررسی موضوع را داشته باشند.

عضو هیأت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران تاکید می‌کند: برخی مواقع ممکن است کارفرما به دنبال خارج کردن کارگاه و برخی کارگران از شمول مشاغل سخت و زیان‌آور باشد. در اینصورت باید برای کمیته‌ی استانی سخت و زیان‌آور مستنداتی ارائه کند و در فرم نظرسنجی تائید شود که تغییراتی در جهت استاندارد کردنِ عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، انجام داده است در غیر اینصورت نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز