خبرگزاری کار ایران

با بهره‌گیری از موسیقی اقوام ایران و ادغام آن با موسیقی معاصر؛

دوئت نقش، رنگ‌ها و جلوه‌های‌ صوتى تازه‌ای ارائه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۵۲۰

کنسرت شامل سه اپیزود متوالی به نام‌های گم گشته، مخالف و همسان است و در این سه اپیزود سعی شده تا، رنگها، جلوه‌های صوتى و نقش‌های خیالی گوناگونی شنیده شود.

دوئت نقش با بهره‌گیری از موسیقی اقوام ایران و ادغام آن با موسیقی معاصر، زبان موسیقایی خود را پیدا می‌کند. در این دوئت، ساز کلارینت و گیتار کلاسیک را محدود به خصلت‌های همیشگی‌شان نمی‌بیند و دوئت در جستجوی رنگ‌ها، جلوه‌های صوتى و نقشهای خیالی گوناگونی است.

گلفام خیام(نوازنده گیتار) در گفت و گو با خبرنگار ایلنا؛ درباره شروع همکاری خود با مونا ریاحی گفت: شروع کار من و مونا بسیار جالب بود و در واقع خودمان را هم غافلگیر کرد. ما در فرودگاه ژنو همدیگر را دیدیم و چون من از قبل چهره اش را می‌شناختم سراغش رفتم و در فرودگاه باهم صحبت کردیم. صحبت‌های ما که درباره موسیقی بود، باعثشد تا ما بفهمیم چقدر نقطه مشترک در خصوص نوازندگی و سلیقه موسیقایی خودمان داریم و همکاری موسیقایی ما آغاز شد.

او ادامه داد: ما هر دو در یک محیط آکادمیک موسیقی کلاسیک تربیت شدیم و هردو به گسترده کردن دایره رنگی سازهایمان علاقه‌مند هستیم. ما برای اینکه این دایره رنگی را وسیع‌تر‌ کنیم از موسیقی ایرانی که بخش زیادی از آن موسیقی اقوام بود، بهره گرفتیم.

خیام درباره ایده‌هایی که از موسیقی اقوام گرفتند؛ گفت: ما محدودیتی برای دریافت المان‌های موسیقی نواحی مختلف نداشتیم و نداریم. این برداشت‌ها می‌تواند از تنبور نوازی کردستان تا قیچک‌نوازی بلوچستان باشد. البته در اجرای دوئت نقش به طور مشخص موسیقی اقوام شنیده نخواهد شد و موسیقی اقوام در درون موسیقی اجرایی ما وجود دارد.

وی افزود: در این اجرا تکنیک‌های سازی هم متفاوت خواهد بود. من با برداشت‌هایی از نوازندگی سازهای ایرانی خواهم نواخت. در اجرا کوک سازهای هم متفاوت خواهد بود و مونا ریاحی ربع پرده را هم با کلارینت اجرا می‌کند. اما تمام این مسائل بسیار عمیق و ریشه‌ای در موسیقی پرداخته شده‌اند و برای اینکه تمام المان‌های گفته شده را دریافت کنیم نیاز به آنالیز موسیقی داریم.

مونا مطبوع ریاحی(نوازنده کلارینت) درباره برگزاری کنسرت نقش گفت: دوئت نقش پیشتر این برنامه را در دو فستیوال بین‌المللی اجرا کرده است. اولی فستیوالGLATT UND VERKEHRT در شهر کرمس(اتریش) و فستیوال موسیقی معاصر و تلفیقی Les nuits du monde در شهر ژنو(سوییس) بوده است. پس از کنسرت در تالار رودکی برنامه‌ای برای اجرا در سالن موسیقی PORGY & BESS / STRENGE KAMMER شهر وین داریم.

او ادامه داد: من و گلفام خیام بسیار علاقه‌مندیم تا اجراهایمان در ایران برقرار باشد و بسیار خوشحالیم که توانسیم دوئت نقش را با حمایت و بر نامه‌گذاری آقای رامین صدیقی(نشر هرمس) در تهران روی صحنه ببریم. متاسفانه موسیقی معاصر در ایران کمتر شنیده شده است و امیدواریم که با چنین اجراهایی این عادت شنیداری به وجود بیاید.

ریاحی درباره فرم رپرتوار اجرایی کنسرت توضیح داد: این کنسرت شامل سه اپیزود متوالی است که مانند تصویری به هم پیوسته روایت می‌شود. هر یک از این اپیزودها دارای چند بخش است که هر یک ادغامی از بداهه نوازی و آهنگسازی است. اپیزود اول گم گشته است. در این قسمت، گم‌گشتگی در ساختار نمایان است به طوری که هر ساز در مسیری جدا حرکت می‌کند. بافت موسیقایی سازها از یکدیگر مجزاستو نقشی معلق تصویر می‌کنند.

او ادامه داد: اپیزود دوم مخالف نام دارد. در این بخش، تقابل دو ساز برای اولین بار، با انفجاری همراه است. نت واخوان، تغییر یافته است و ضرباهنگی پراضطراب را سراسر با افکت‌های متفاوت القا می‌کند تا جایی که سیر پایین رونده‌ و مویه‌وار گیتار، ما را به بخش سوم می‌رساند. بخش پایانی کنسرت که اپیزود سوم است، همسان نام دارد. در اپیزود آخر، دو ساز هم‌خوان شده و طنین هر یک به نوعی شبیه دیگری می‌شود. نقش هر یک در آیینه‌ی دیگری نمایان می‌گردد. رنگ‌ها در هم می‌آمیزند و ترکیب این دو در مقابل هم، نهایتا نقشی بی‌انتها را تصویر می‌کند.

ریاحی افزود: این سه اپیزود یک روایت واحد را بیان می کند و سیر روایت تا انتهای کنسرت بدون تشویق ادامه خواهد داشت. البته در طول کنسرت گاهی مجبوریم کوک را عوض کنیم که این فرصت تنفس کنسرت است.

این نوازنده کلارینت درباره شکل‌گیری و فعالیت‌های دوئت نقش گفت: این دوئت با بهره‌گیری از موسیقی اقوام ایران و ادغام آن با موسیقی معاصر، زبان موسیقایی خود را پیدا می‌کند. دوئت نقش، ساز کلارینت و گیتار کلاسیک را محدود به خصلت‌های همیشگی‌شان نمیبیند بلکه در جستجوی رنگها، جلوه‌های صوتى و نقشهای خیالی گوناگونی است. هم اکنون اصلی‌ترین برنامه‌ی ما همین دوئت نقش است و در آینده احتمال دارد که نوازندگان میهمان و یا حتی همراهی یک کوارتت زهی را داشته باشیم.

کنسرت دوئت نقش با نوازندگی مونا مطبوع ریاحی(کلارینت) و گلفام خیام(گیتار) ۲۶ و ۲۷ دى ماه ساعت ۲۰:۰۰ در تالار رودکی برگزار می‌شود. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت www. tiwall. com برای تهیه بلیت اقدام نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز