خبرگزاری کار ایران

استاندار مازندران خبرداد؛

بررسی مشکلات برنج‌کاران مازندرانی روی میز رئیس‌جمهور

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۵۷۳

استاندار مازندران با اشاره به جلسه اخیر اعضای هیئت دولت سیزدهم با استانداران سراسر کشور، گفت: مشکلات تولیدکنندگان برنج استان در این جلسه مطرح شد و با دستور آیت‌الله رئیسی به معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی رفع این دغدغه‌ها در دستور کار قرار گرفته است. ‎

به گزارش ایلنا، سید محمود حسینی پور روز دوشنبه در تشریح دستاوردهای نشست اخیر استانداران سراسر کشور با رئیس‌جمهور، افزود: در این جلسه به نمایندگی از مردم شریف استان درزمینهٔ تولید و همچنین توجه بیش‌ازپیش به بازار فروش برنج، لزوم ممنوعیت و یا مدیریت برنج وارداتی به‌عنوان مطالبه جدی کشاورزان مازندرانی، مباحثی به آیت‌الله رئیسی گفته شد.

وی ادامه داد:‌ با توجه به اهمیت این موضوع رئیس‌جمهور دستور داد که در تأمین برنج موردنیاز کشور از تولیدات داخلی استفاده شود و در صورت نیاز و ضرورت واردات این محصول صورت گیرد.

استاندار مازندران اضافه کرد: در این جلسه همچنین آیت‌الله رئیسی به معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی دستور داد تا در کمترین زمان ممکن مشکلات برنج‌کاران استان‌های شمالی تعیین تکلیف و رفع شود.

همچنین در این جلسه محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور گزارشی از اقدامات انجام‌شده در خصوص ساماندهی به بازار برنج ارائه کرد و گفت: بر اساس ابلاغیه دولت تا زمانی که نیاز کشور به این محصول در داخل تأمین می‌شود، واردات این محصول حتی به کمترین میزان ممنوع خواهد بود و در موارد ضروری نیز ابتدا باید محصولات برنج‌کاران داخلی خریداری شود و پس‌ازآن برای واردات اقدام شود.

با توجه به مشکلات پیش‌آمده در بازار فروش برنج شالی‌کاران شمال کشور در ۲ سال اخیر، به باور کارشناسان نگاه حمایتی رئیس‌جمهور به محصول برنج شمال کشور از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم نمایان بود و اقداماتی که در این حوزه انجام‌شده است توانسته تا حدودی بخشی از دغدغه و مشکلات برنج‌کاران را برطرف کند.

طرح حمایتی خرید توافقی برنج در مازندران را می‌توان به‌عنوان ازجمله دیدگاه مثبت دولت سیزدهم در رونق بخشیدن به کسب‌وکار شالی‌کاران استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران دانست به طوریکه بر اساس این طرح خرید توافقی برنج‌های پر محصول پس از هماهنگی و انجام تمهیدات لازم و عقد قرارداد با شالی‌کوبی داران و تشکل‌های صنفی معرفی‌شده از سوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی شالی‌کوبی داران و مشارکت اتحادیه تعاونی روستایی استان در سطح شهرستان‌های گلوگاه تا نور انجام شد.

همچنین در اوج زمان برداشت و عرضه برنج به بازار وزیر جهاد کشاورزی برای خرید برنج مازاد شالیکاران شمال دستور داد و طی اطلاعیه‌ای به شرکت بازرگانی دولتی برای خرید برنج مازاد تولیدی ارقام پر محصول از کشاورزان مازندرانی اقداماتی انجام شد.

بر اساس این ابلاغیه کشاورزان مازندرانی می‌توانستند برنج مازاد تولیدی ارقام پر محصول خود شامل ندا و شیرودی را به مراکز تعیین‌شده اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران تحویل دهند.

از دیگر اقدامات دولت در این حوزه عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران بود و یازدهم آبان ماه امسال چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران با حضور مدیران ارشد سازمان بورس کالا در محل سالن معاملاتی مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل به‌صورت رسمی انجام شد.

بنا به اظهارنظر کارشناسان امر عرضه برنج در بورس یکی از ابزارهای جدید و مهم در حوزه بازرگانی برنج می‌تواند به بازار این محصول استان‌های شمالی کشور رونق دهد و کشاورزان می‌توانند برنج تولیدی خود را بدون دغدغه در بورس کالای ایران عرضه و فروش کنند.

احسان خاندوزی همچنین به دیدگاه حمایت‌گرانه دولت سیزدهم به کشاورزان اشاره کرد و گفت که برای حمایت از شالی‌کاران و باغداران مرکبات این استان، استمهال وام از بانک کشاورزی در آینده نزدیک عملیاتی خواهیم کرد.

مازندران حدود ۴۲ درصد برنج موردنیاز کشور را تأمین می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز