خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران:

۱۵۳ میلیون متر مکعب آب در سدهای مازندران ذخیره شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۹۵۱

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: مجموع ذخیره سد‌های استان با بارش‌های پاییزی هم اکنون به ۱۵۳ میلیون متر مکعب رسید.

به گزارش ایلنا، حیدر داوودیان با بیان اینکه پاییز امسال شاهد بارش‌های خوبی در استان بودیم گفت: میانگین ۲۳۶.۵ میلیمتر بارندگی ثبت شد که افزایش ۵۷ درصدی نسبت به پاییز پارسال و رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه دوره درازمدت را نشان می‌دهد.

داوودیان افزود: افزایش بارندگی‌ها طبیعتا روی سایر آمار‌های منابع آبی تاثیر می‌گذارد و بر همین اساس نیز پاییز امسال شاهد افزایش آورد رودخانه‌های استان بودیم.

وی گفت: آورد رودخانه‌های استان در پاییز امسال ۴۸۰ میلیون متر مکعب بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اما ۲۰ درصد کمتر از دوره درازمدت است.

داوودیان درباره میزان ذخیره سد‌های استان در پایان پاییز گفت: مجموع ذخیره سد‌های استان در حال حاضر ۱۵۳ میلیون متر مکعب است که ۳۴.۵ درصد از کل حجم مخازن سد‌های استان محسوب می‌شود و نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: آب موجود در مخزن سد شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین سد استان در حال حاضر با ۱۹.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به ۳۷ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی ادامه داد: در شرایط عادی باید در این زمان از سال بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد شهید رجایی ساری ذخیره باشد. سد البرز نیز در حال حاضر ۹۱ میلیون متر مکعب ذخیره دارد که ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

داوودیان از کاهش آب ذخیره شده در آب‌بندان‌های استان طی مدت یاد شده خبر داد و گفت: حجم ذخیره آب‌بندان‌ها در پایان پاییز امسال ۱۵۵ میلیون متر مکعب ثبت شده که معادل ۳۸ درصد کل حجم ۴۰۰ میلیون متر مکعبی ذخیره این سازه‌های آبی است و نسبت به پاییز پارسال ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران ادامه داد: ورودی به آب‌بندان‌های استان در پاییز امسال بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود. اما به دلیل تخلیه کامل آب‌بندان‌ها بر اثر خشکسالی، با وجود بارش‌های مناسب هنوز میزان ذخیره به حد سال گذشته نرسید.

وی درباره وضعیت تراز آب زیرزمینی استان نیز اظهار کرد: در پایان آذر امسال حجم آب‌های زیرزمینی استان ۱۳۹ میلیون متر مکعب نسبت به دوره درازمدت کمتر شده و تراز آب‌های زیرزمینی نسبت به دوره درازمدت ۸۰ سانتیمتر کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: در عین حال که بارندگی‌های پاییزی مازندران امسال افزایش چشمگیری داشت، شاهد افزایش کم‌سابقه دمای هوا نیز بودیم. میانگین دمای هوای استان در سه ماه سوم امسال نسبت به دوره درازمدت ۳.۵ درجه و نسبت به مدت مشابه پارسال ۱.۵ درجه افزایش یافته که باعث بیشتر شدن تبخیر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز