خبرگزاری کار ایران

ایلنا پای حرف پرستاران:

منتظر تحقق وعده مسئولانیم/خداوند را شاکریم که شرمنده مردم و شهدا نشدیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۹۶۴

مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند نه اینکه بعد دو سال که همکاران ما در طرح شرکت کردند و در شرایط کرونایی تمام‌قد ایستاده و از جانشان مایه گذاشتند با کاهش این بیماری از آن‌ها در بیمارستان‌ها استفاده نشود و خانه‌نشین شوند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، روز ولادت حضرت زینب کبری (س) به‌عنوان روز پرستار و بزرگداشت مقام پرستاران در کشور ما شناخته می‌شود. همان فرشتگان سفیدپوشی که از خودشان مایه می‌گذارند تا مبادا شرمسار خانواده‌ای دردمند شوند. همانانی که با تأسی به پرستار زخم‌های به خون نشسته صحرای کربلا، پایدار و باصلابت خستگی را خسته کردند.

چه زیباست آنگاه‌که دردمندی سلامت خود را بازمی‌یابد و دستی به نشانه شکر به آسمان بلند می‌شود و ملائک؛ تو پرستار عزیز را می‌ستایند.

همانانی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در خط مقدم مبارزه با این ویروس تلاش کردند و چه‌بسا عزیزانی که در همین راه جان خود را ازدست‌داده‌اند.

خداوند را شاکرم که شرمنده مردم و شهدا نشدیم

«فرناز اکبر زاده» که چهار سال است چون فرشته‌ای مهربان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان بهشهر به بیماران خدمت‌رسانی می‌کند در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن تبریک روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا حضرت زینب (س) به مردم شریف و همه همکاران جان‌برکف و صبور خود، در تعریف پرستارمی گوید: پرستاری تلفیق عطوفت، مهربانی، انسانیت، دانش، مهارت و تجربه است که نمی‌توان معنای آن را در واژه گنجاند.

او ادامه می‌دهد: یک پرستار نه‌تنها فرد مفیدی برای اجتماع است بلکه یک مدیر موفق و دانا و باتدبیر برای خانواده نیز به شمار می‌آید.

اکبر زاده در موردعلاقه‌اش به رشته پرستاری می‌گوید: روزی که وارد این عرصه شدم با تمام سختی‌های موجود، هر نوبتم عاشقانه بر بالین بیمار رفتم و تمام تلاشم را جهت بهبودی حال بیمار انجام دادم؛ خداوند را شاکرم که کمکم کرد تا در این جایگاه به هم نوعان خود کمک کنم.

این پرستار فعال و وظیفه‌شناس به پاندمی کرونا و مشکلات پیش رو اشاره و بیان می‌کند: در دو سال اخیر با توجه به سایه سنگین این ویروس در کشور عزیزمان، حرفه ما در خط مقدم جبهه سلامت قرار گرفت و جامعه پرستاری برای حفظ جان مردم که رسالتی خطیر است؛ سنگ تمام گذاشتند و جان خود را فدای حفظ جان هم‌وطنان کردند.

او تلاش‌های کادر درمان را به جنگ تشبیه می‌کند و جنگی که برای حفظ جان هم‌وطنان است، ادامه می‌دهد: این جنگ با جنگ تحمیلی تفاوت داشت، این بار کادر درمان در خط مقدم بودند با همه‌ی شرایط سخت و طاقت‌فرسا و ازدحام بیماری که وجود داشت.

پرستار بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان بهشهر یادآوری می‌کند: با لطف و عنایت خداوند، ایستادگی و تبحر پزشکان و پرستاران و همه‌ی همکاران کادر درمان و همکاری مردم جهت واکسیناسیون، هم‌اکنون در شرایط خوبی هستیم و ویروس تقریباً کنترل‌شده است؛ خداوند را شاکرم که شرمنده مردم و شهدا نشدیم.

وی به‌روزهای پر از استرس و التهاب شیوع ویروس کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: در این مدت شاهد خاطرات بسیار تلخی بودم، از سویی ترس و نگرانی خانواده‌ام از سویی دیگر از دست رفتن بیمارانی که هرکدام عزیز یک خانواده بودند.

اکبر زاده از پدر و مادرش که مشوق اصلی او برای ورود به این رشته بودند قدردانی می‌کند و می‌گوید: از همسر عزیزم که با همه‌ی استرس‌های موجود همیشه حمایتم کرد؛ سپاسگزارم.

او در ادامه می‌گوید: یادی می‌کنم از همکاران عزیز شهید مدافع سلامتم که بی‌منت جان خود را فدای مردم کردند و به ملکوت اعلا پیوستند، همیشه باعث افتخارند و هیچ‌وقت فراموششان نمی‌کنیم.

توصیه این پرستار در بخش پایانی سخنانش این بود که مردم در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند و بدانند که بااینکه خیلی از شهرها در وضعیت زرد و آبی هستند ولی هنوز ویروس کرونا وجود دارد و پروتکل‌ها باید رعایت شود تا به امید خدا آمار کرونا روزی به صفر برسد.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شود

پرستاری یعنی ایثار، فداکاری، گذشت، صبر، مهربانی، دوست داشتن، علم، عشق، به جان کشیدن درد بیمار و در مقابل لبخند زدن؛ این‌ها تعاریفی است، «حنانه قربانی» که 10 سال است که با الگو گیری از حضرت زینب (س) در بخش جراحی اطفال بیمارستان بوعلی سینا ساری مجاهدانه خدمت می‌کند، از پرستار دارد.

او نیز چون دیگر همکارانش از رنج‌های دوران کرونا می‌گوید: شرایط کرونایی بسیار سخت و رنج‌آور سپری شد روبرو شدن با یک بیماری ناشناخته، سرعت ابتلای بالا، نداشتن درمان مناسب و مرگ‌ومیر بیماران.

قربانی در ادامه کار کردن بالباس‌ها و تجهیزات غیرمعمول، زدن سه ماسک در هر نوبت و هم‌زمان داشتن فعالیت سنگین و نرسیدن اکسیژن کافی به بدن و بروز ضعف و بی‌حالی را دیگر سختی‌های پرستاران در بحران کرونا عنوان می‌کند.

او در ادامه می‌گوید: همه این مشکلات را می‌شد با توکل به خدا تحمل کرد، اما دیدن تنهایی و بی‌کسی بیماران را نه. من در بخش کرونا ضعف و ترس و اشک و التماس‌های مردان قوی‌جثه، به شماره افتادن نفس‌های بیماران و حتی مرگ آن‌ها را دیدم؛ تحمل این شرایط بسیار سخت و مشقت‌بار بود.

قربانی بابیان اینکه پرستاران در محیط کار با مخاطرات مختلفی مواجهه هستند به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره می‌کند که باگذشت سال‌ها، هنوز این طرح اجرایی نشده است. انتظار می‌رود مسئولان در احقاق حق پرستاران توجه بیشتری داشته باشند.

این پرستار سخت‌کوش می‌گوید: سرم تراپی، تزریقات، سونداژ، گرفتن نوار قلب، تعویض پانسمان‌ها، تزریق خون و مراقبت‌های حساس و گرفتن abg دیگر اقداماتی است توسط پرستار انجام می‌شود.

او در ادامه به همکاران زحمتکش و پرتلاش خود توصیه می‌کند که با توسل به حضرت زینب (س) درراه خدمت به بیماران صبور و استوار باشند.

امنیت شغلی؛ کمترین خواسته پرستاران

«فاطمه صالحی» که بیش از دو سال است در بخش داخلی A بیمارستان رازی قائم‌شهر به بیماران خدمت می‌کند با همه مشکلات، فداکاری‌اش مستمر است و در این ابتلای فراگیر هم لحظه‌ای از خدمت به خلق خدا دست نکشید.

او می‌گوید: پرستار؛ یک درمانگر است باید صبور، قوی و البته حرفه‌ای باشد. همان‌ها که وجودشان با صبر و گذشت و مدارا آمیخته و بالاتر از الزامات و تعهدات تخصصی، گاهی برای آنکه تکیه‌گاه امنی باشند برای بیماران؛ از خود، خانواده و حتی جانشان نیز عبور می‌کنند.

این پرستار متعهد به شرایط سخت کرونایی اشاره و از نگرانی‌ها و دلواپسی‌های خانواده تا ترس از انتقال این بیماری می‌گوید و ادامه می‌دهد: باوجوداینکه فشرده‌ترین و سخت‌ترین شیف‌های کاری را بدون استراحت داشتیم اما با اعتقاد به اینکه باید به بیماران کمک کنیم؛ تا پای جان ایستادیم.

صالحی که در گیرودار خدمتش دچار این بیماری شده و 70 الی 80 درصد ریه‌اش نیز درگیر می‌شود، اذعان می‌کند: بسیاری از همکاران ما نیز در حین خدمت درگیر این بیماری شدند و شرایط سختی را پشت سر گذاشتند.

این پرستار سفیدپوش امنیت شغلی را انتظار خود از مسئولان عنوان می‌کند و می‌گوید: مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند نه اینکه بعد دو سال که همکاران ما در طرح شرکت کردند و در شرایط کرونایی تمام‌قد ایستاده و از جانشان مایه گذاشتند با کاهش این بیماری از آن‌ها در بیمارستان‌ها استفاده نشود و خانه‌نشین شوند.

او امنیت شغلی را مهم‌ترین خواسته پرستاران و کادر درمان می‌داند و تأکید می‌کند: قوانین برای پرستاران به‌خوبی اجرا شود.

تأکید بر توجه مسئولان بهداشت و درمان به پرستاران

«ندا درویشی» پرستار) picuبخش مراقبت‌های ویژه کودکان) بیمارستان بوعلی سینا ساری پرستاری را فداکاری و گذشت و مراقبت از جسم و روان بیماران می‌داند و همانند دیگر همکاران پرستارش به شغلش افتخار می‌کند می‌گوید: عاشق شغلم هستم و با عشق کار می‌کنم، از اینکه می‌توانم در سلامتی بیماران نقش داشته باشم، بسیار خوشحالم.

وی معتقد است که مراقبت روحی - روانی نیز نقش بسیار مهمی در سلامت بیماران دارد.

این پرستار دلسوز به شرایط کرونایی و حال روحی این بیماران اشاره و اینکه کار کردن در این شرایط فداکاری می‌خواهد ادامه می‌دهد: دیدن مشکلات تنفسی بیماران، تنهایی، ترس و اضطرابی که در نگاه آنان موج می‌زند باعث رنج ما و دیگر همکارانمان می‌شود.

درویشی می‌گوید: به اعتقادم خستگی جسم با دو ساعت استراحت برطرف می‌شود اما آثار خستگی روحی همیشه در وجود آدم‌ها است.

او که دو بار دچار بیماری کرونا شد و از ضعف و بی‌حالی شدید رنج می‌بُرد از مسئولان بهداشت و درمان می‌خواهد به این قشر از جامعه توجه بیشتری داشته باشند.

درویشی از خاطرات خوب و بد در بخشی که فعال است رخ‌داده می‌گوید: بهترین خاطره‌ام مربوط به پسر یازده‌ساله‌ای است که دچار تومور مغزی شده بود و تحت عمل جراحی قرار گرفت، با تلاش‌های کادر درمان سلامتی خود را دوباره به دست آورد اما همچنان به این بخش آمده و جویای حال ما می‌شود. بدترین خاطراتم مربوط به‌روزهای سخت کرونا است.

این پرستار متعهد در سخنان پایانی خود می‌گوید: از خانواده و همسر عزیزم ممنونم که همیشه همراه من هستند و در مسیر خدمت‌رسانی کمکم می‌کنند.

در عظمت کارشان همین بس که سالروز بزرگداشت پرستاران، مزین به میلاد خوب‌ترین بانویی است که نماد صبر و مقاومت و ازخودگذشتگی است. بانویی که تاریخ در مقابل عظمتش سر فرو انداخته. حال که این روزبه نام پرستار نام‌گرفته؛ باید بگوییم مدافعان سلامت، فرشتگان رحمت خدا قوت و تنتان سلامت.

زهرا شریفی

 

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز