خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات مطرح کرد؛

مشروعیت زدایی از رژیم پهلوی، جلوگیری از آلترناتیوسازی جریان سلطنت طلب و تقویت مشروعیت نظام از طریق انتشار اسناد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۶۹۲

رئیس مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات گفت: مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات پس از نزدیک به سه دهه فعالیت، توانسته تاریخ نگاری اشتباه داخل و خارج از کشور را با چالش اساسی مواجه کند و اکنون به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند مدعی باشد تحول را در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی ایجاد کرده و تاریخ را در چرخه بازتولید مشروعیت برای نظام فعال کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، رئیس مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات در مراسم رونمایی از کتاب یاران امام به روایت اسناد ساواک که صبح امروز در سالن آمفی تئاتر دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: نقش انتشار اسناد تاریخی وزارت اطلاعات در راستای اجرایی کردن جهاد تبیین، بررسی دلایل پیروزی انقلاب اسلامی و به موازات آن سقوط رژیم پهلوی به رغم حمایت‌های جهانی از آن، یکی از مهم‌ترین موضوعات پژوهشی در داخل و خارج کشور بوده است.

وی ادامه داد: جریان ضدانقلاب اعم از داخلی و خارجی در دهه‌های اخیر با تولید آثار متنوع تاریخی اعم از فیلم، مستند، کتاب، همایش و مقاله در تلاش است با جعل تاریخ و منبع‌سازی روایت خود را در تاریخ معاصر به عنوان شکل واحد بر جامعه تحمیل کند.

این مسئول اظهار کرد: پذیرش این روایت غیرواقعی از سوی جامعه، صرف نظر از اینکه جفای واقعی در حق آیندگان است می‌تواند برای کشور تبعات هویتی و امنیتی داشته باشد و مصداقش را در اغتشاشات اخیر و دی و آبان 98 دیدیم که در آن شعار رضا شاه روحت شاد مطرح می‌شد؛ زیرا در این روایت‌سازی جای خادم و خائن تغییر پیدا کرده و نسل جوان دچار خطای ادراکی خواهد شد.

انتشار 400 جلد کتاب و سند تاریخی

وی عنوان کرد: مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات  با انتشار بیش از 400 جلد کتاب و سند موضوعات مختلف به عنوان مهمترین پیش قراولان جهاد تبیین است و امیدواریم بتواند با تعامل بیشتر با مراکز دانشگاهی، اصحاب رسانه و پژوهشگران در جهت شناختی منابعی برای تاریخ‌پژوهان و علاقمدان انقلاب بویژه در قزوین فراهم کند.

رئیس مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات ادامه داد: این مرکز آمادگی دارد که تجارب پژوهشی و اسناد خود را در اختیار پژوهشگران تاریخ‌نگاری قرار دهد، اسناد منتشر شده هم فرصتی است که بواسطه آن‌ها از پییشگامان انقلاب و کسانی که در راه پیروزی اسلام تلاش کردند، تجلیل شود و نقش مناطق مختلف کشور در پیروزی انقلاب که تاکنون کمتر به آن‌ها پرداخته شده را نشان دهد.

انتشار اسناد ساواک به تقویت هویت و انسجام ملی منجر می‌شود

وی عنوان کرد: انتشار مجموعه‌هایی از این دست از یک منظر بازسازی گذشته است؛ اما روح کلی حاکم بر آن‌ها بی تردید تقویت هویت ملی، همبستگی و انسجام ملی است؛ زیرا نسل جوان ما که امروز در معرض تهدید جدی است از این طریق با قهرمانان واقعی خود آشنا شده و زحمات و سختی‌هایی که برای انقلاب کشیده شده را درک می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: اسلامی بودن، رهبری امام خمینی(ره)، پیشوایی روحانیت، مردمی بودن و همراهی سراسر کشور در پیروزی اسلامی از مختصات انقلاب اسلامی ایران است و اسناد ساواک به خوبی این موضوع را تایید می‌کند و مخاطبان خاص و عام، این ویژگی‌ها را در بطن اسناد ساواک به خوبی خواهند دید.

وی با اشاره به اهداف مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات گفت: پاسخ به دغدغه جدی رهبری در خصوص جهاد تبیین، انتشار اسناد ساواک برای تبیین زوایای مختلف نهضت امام(ره)، مشروعیت زدایی از رژیم پهلوی و جلوگیری از آلترناتیوسازی جریان سلطنت طلب، بازتولید و تقویت مشروعیت نظام از طریق انتشار اسناد مربوط به فعالیت نیروهای انقلابی ازجمله اهداف ما است.

این مسئول ادامه داد: جلوگیری از مصادره انقلاب بوسیله جریان‌هایی مانند جبهه ملی، نهضت آزادی، منافقین و حزب توده با نشان دادن وزن واقعی آن‌ها در جریان انقلاب اسلامی از طریق انتشار اسناد ساواک، ذهنیت سازی مثبت و ایجاد همگرایی عاطفی میان اقوام مختلف کشور با استفاده از اسناد استانی بویژه قزوین، تولید منبع متقن برای پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی و مقابله سازی با منبع سازی مخالفین از دیگر اهداف مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات است.

وی بیان کرد: فراهم کردن مواد خام و منابع دست اول برای پژوهش‌های تاریخی درباره انقلاب، شبهه‌زدایی از القائات دشمن درباره ماهیت انقلاب با انتشار اسناد ساواک و تقویت هویت ملی و مبارز با گسل‌های قومی و مذهبی با انتشار اسناد ساواک در استان ها و شهرهای مختلف هم از اهدافی است که دنبال می‌شود.

در این مراسم با حضور مشاور وزیر اطلاعات از کتاب "یاران امام، به روایت اسناد ساواک؛ مبارزات آیت الله موسوی شالی" رونمایی شد.

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز