خبرگزاری کار ایران

نقش و اهمیت مراکز نوآوری در پیوند صنعت و دانشگاه

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۴۵۰

پارک‌های علم و فناوری، بخش‌هایی هستند که می‌توانند محیط‌های صنعت، دولت، دانشگاه را پیوند دهند. این مراکز در دنیا برای ایجاد محلی امن برای تعامل و همکاری تیم‌ها و افراد خلاق و صاحبان ایده راه اندازی می‌شود و رسالت اصلی آنها در اختیار قرار دادن منابع و پشتیبانی‌های فنی به کارآفرینان، کسب و کارها و استارتاپ‌ها است.

این مراکز معمولا در نزدیکی مراکز دانشگاهی، موسسات تحقیقاتی و صنعتی استقرار می‌یابند تا بتوانند پلی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کنند و همچنین شکل دهنده اکوسیستم همکاری و کارآفرینی باشند. مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری، با ترکیب دانش علمی و نیازهای واقعی صنایع، نوآوری‌‎های موثرتری ایجاد می‌کنند که توانایی حل مسائل واقعی را دارند. در راستای این هدف اپراتورهای تلفن همراه دنیا با سرمایه‌گذاری در مراکز نوآوری، به دنبال استفاده از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای توسعه فناوری‌های جدید، بهبود سیستم‌های موجود و انجام پژوهش‌های مشترک هستند.

نمونه‌های موفقی از سرمایه گذاری اپراتورهای تلفن همراه در مراکز نوآوری وجود دارد. یکی از آنها پارک فناوری استانبول از سوی Turkcell است که یکی از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه در ترکیه به شمار می‌رود و در حوزه فناوری و نوآوری هم فعالیت دارد. این پارک با عنوان Istanbul Teknokent یک مرکز برای استقرار شرکت‌ها و استارتاپ‌های فناوری است و اپراتور تلفن همراه Turkcell به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران اصلی و حامی مهم این پارک فناوری بوده است. این پارک با ایجاد یک اکوسیستم نوآوری و توسعه به یک محور استارتاپی و فناوری در استانبول تبدیل شده است.

پارک فناوری سیلیکون ولی (Silicon Valley Innovation ) از سوی Verizon که یکی از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه و ارتباطات در ایالات متحده است این مرکز را برای توسعه فناوری‌های پیشرفته شامل اینترنت اشیاء، شبکه‌های نسل بعدی و... ایجاد کرده است. با حمایت مالی و فنی اپراتور تلفن همراه Verizon، استارتاپ‌ها و تیم‌های توسعه فناوری در این پارک فرصت دارند تا ایده‌های خود را به شکل محصولات و خدمات نوآورانه تبدیل کنند.

نمونه دیگر پارک فناوری اسلوونی از سوی Telekom Slovenije است که به عنوان یک مرکز تحقیق و توسعه فناوری در اسلوونی شناخته می‌شود. این پارک فناوری به شرکت‌ها و استارتاپ‌های فناوری اطلاعاتی اجازه می‌دهد تا به تحقیق و توسعه خود بپردازند.

سرمایه‌گذاری اپراتور تلفن همراه Vodafone در پارک فناوری لندن که یکی از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه جهان است از دیگر نمونه‌های موفق در دنیا است. این پارک فناوری به عنوان یک مرکز تحقیق و توسعه فناوری در حوزه ارتباطات شناخته می‌شود و به شرکت‌ها و استارتاپ‌های فناوری اطلاعاتی امکانات و حمایت‌های لازم را ارائه می‌دهد. پارک فناوری آلفا از سوی Alfa Telecom در مولداوی و سرمایه‌گذاری اپراتور تلفن همراه AT&T در پارک فناوری سیلیکون ولی آمریکا و بسیاری از موارد دیگر در سراسر فعالیت دارند که به حمایت از نوآوری و توسعه فناوری، اشاعه فناوری‌های جدید، ایجاد فرصت‌های اقتصادی و اشتغال، شبکه‌سازی و همکاری بین‌المللی، ارتقای سطح رقابت و کیفیت خدمات، تأثیر در توسعه شهرهای هوشمند و پایدار، بهبود امکانات شهری و کیفیت زندگی شهروندان و در نهایت به توسعه اقتصادی پرداخته‌اند.

لزوم توجه کشور ما به تجربه‌های موفق دنیا در این زمینه و نیاز به سرمایه گذاری در مراکز نوآوری، بیش از پیش حس می‌شود. حرکت اپراتورهای تلفن همراه در ایران به سمت سرمایه گذاری در پارک‌های علم و فناوری می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش بیکاری، ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت، توسعه منابع انسانی، توسعه فرهنگ کارآفرینی و ... منجر شود. بنابراین استفاده از تجربیات دیگر کشورها زمینه رشد پایدار فناوری و توسعه سریع‌تر صنایع فناوری و ارتباطات در کشور را فراهم می‌آورد. اپراتورهای تلفن همراه در ایران با توجه به ظرفیت‌ نخبگانی و وجود سرمایه انسانی ماهر و مستعد در راه اندازی مراکز نوآوری می‌توانند به بهترین شکل عمل کرده و به رشد اقتصاد و جامعه کمک شایانی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز