خبرگزاری کار ایران

در یک نشست خبری مطرح شد؛

اساتید نمایش‌های آیینی و سنتی میراث درخطر هستند/ لزوم ایجاد رشته‌ نمایش‌های آیینی در دانشگاه‌/ جشنواره را در شهرهای تاریخی برگزار کنید

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۷۸۷

نشست خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با آروزی ایجاد خانه نمایش‌های آیینی و سنتی برای آموزش این نمایش‌ها به نسل جوان در سرای کاظمی منطقه ۱۲تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور داوود فتح‌علی‌بیگی (دبیر این جشنواره) و برخی دیگر از مدیران در سرای کاظمی منطقه ۱۲ تهران برگزار شد.

داوود فتح‌علی‌بیگی در ابتدای این نشست گفت: در اولین دوره این جشنواره فردی به من گفت درون این قبر مرده‌ای نیست اما امروز کجاست که ببیند ۱۱ نمایش دوره اول به بیش از ۵۴۰ تقاضا برای اجرا در این رویداد رسیده است. اکنون ۱۵۰ نفر در این جشنواره حاضر هستند و از کودک و کهنسال در آن شرکت می‌کنند.

وی افزود: اکنون بیش از دوسوم هنرمندان استان‌های مختلف در این جشنواره حاضر هستند که بیشترین آمار مربوط به افرادی است که مدرک فوق‌لیسانس دارند. این درواقع به معنای موفقیت ما است. چراکه اگر تجربه پیشینیان ما مورد استقبال دانشگاهیان قرار نمی‌گرفت، شاید امروز این آثار از بین رفته بود.

دبیر نوزدهمین جشنواره آیینی و سنتی در ادامه بیان کرد: سی‌امین سالی است که این جشنواره را برگزار می‌کنیم و حضور شهرداری منطقه ۱۲ به عنوان میزبان جشنواره به نوعی باعث دلگرمی ما است. چراکه دوستان در شهرداری این منطقه اعلام آمادگی کرده که بخشی از این جشنواره را در مناطق زیر نظر خود برگزار کنند. همه این موارد نشان از این دارد که در بازگشت ما به خویشتن فرهنگیمان اتفاق خوبی افتاده است. در نهایت امیدوارم که دانشگاه‌های هنری ما نیز به مهم بودن این موضوع واقف شوند و هرچه سریع‌تر رشته هنرهای آیینی و سنتی را نیز در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کنیم.

حمیدرضا اردلان (دبیر بخش سمینار) این دوره از جشنواره‌ در ادامه اظهار داشت: در شش سمینار گذشته شش کتاب انتشار یافته که اکنون یکی از منبع‌های پژوهش‌های دانشگاهی است. بخش سمینار در این دوره در شهر کاشان برگزار می‌شود که یکی از اتفاقات جالب جشنواره است که این موضوع برای ما جای بسی خوشحالی دارد. در حوزه سیاسی گاهاً گفته می‌شود که فرهنگ آن چیزی است که ما می‌گوییم. خیلی طول کشید تا اینکه ما این مطلب را جا بیندازیم که فرهنگ را مردم مشخص می‌کنند که جریان‌های سیاسی نمی‌توانند بگویند که فرهنگ چیزی است که ما می‌گوییم.

وی افزود: در این دوره ۴۵ خلاصه، طرح و مقاله برای شرکت در بخش پژوهش فرستاده شده که از این میزان ۲۷ اثر متعلق به تهران و ۱۷ اثر متعلق به استانها است. بعد از ارزیابی‌های انجام شده ۲۰ مقاله نهایی برای سخنرانی در نظر گرفته شده که ۱۲ مقاله از تهران و هشت مقاله از استان‌های دیگر انتخاب شده است. همچنین امسال دو نفر از ایتالیا، یک نفر از افغانستان و همچنین یک مقاله از بارسلون اسپانیا در سمینارهای ما ارائه می‌شود.

اردلان در ادامه بیان کرد: این سیاست‌ تمرین‌شده‌ای در جهان است که شهرهای تاریخی و فرهنگی میزبان رویدادهای فرهنگی و هنری باشند. به نوعی این اتفاق در آمریکا و اروپا بالای یک قرن قدمت دارند. در نتیجه انتخاب کاشان برای برگزاری این بخش می‌تواند نقطه‌ای برای شروع این کار در جشنواره آیینی و سنتی باشد.

سعادتی (شهردار منطقه ۱۲) نیز در ادامه این نشست گفت: اگر یک شهر شهروندان دلسوزی را در خود جای نداده باشد، در نهایت به جایی نخواهد رسید. در نتیجه باید بگوییم که این شهروندان هستند که هویت یک شهر را مشخص می‌کنند. تا چند سال گذشته شهر تهران آنچنان که باید شهر تاریخی، فرهنگی و هنری تلقی نمی‌شد و به نوعی آن را به عنوان مقصد گردشگری در نظر نمی‌گرفتند اما امروز در نوروز و تعطیلات تهران شهر پرازدحامی به شمار می‌آید که نشان تنوع فرهنگی موجود در آن است. منطقه ۱۲ به عبارتی منطقه مهمانخانه تهران به شمار می‌آید و همین‌طور یکی از قدیمی‌ترین نقاط شهر تهران است. از این جهت با برگزاری جشنواره آیینی و سنتی تجانس دارد. همچنین خوشبختانه روز به روز اقبال عمومی به رویدادهای فرهنگی و هنری در این منطقه بیشتر شده و استقبال بیشتری از ثروت‌های فرهنگی ما صورت می‌گیرد. در نهایت باید بگویم ما ظرفیت‌های بالایی در شهر تهران داریم که امیدوارم از آن غفلت نشود. روزگاری حفاظت از میراث تنها برعهده سازمان میراث فرهنگی بود اما امروز محافظ اصلی این میراث مردم هستند.

پیمان شریعتی (مدیر اجرایی)‌ در ادامه بیان کرد: به طور کل نشست‌های خبری برای رویدادهای فرهنگی و هنری در تئاترشهر برگزار می‌شد اما امروز برگزاری این نشست در سرای کاظمی یکی از اتفاقات خوبی است که امیدواریم ادامه پیدا کند. جشنواره آیینی و سنتی ظرفیت‌های بالایی دارد و یکی از آرزوهای ما این است که دوره‌های بعدی این جشنواره در شهرهایی همچون یزد و شهرهایی از این جنس برگزار شود.

وی افزود: در این رویداد میزبان بالغ بر ۱۵۰۰ نفر از هنرمندان کشور هستیم که برایمان جای خوشحالی دارد. به نوعی اگر این اتفاق با نهادهای دیگر بتواند تمرکززدایی شود و در شهرهای دیگری شاهد برگزاری آن باشیم، قطعا چنین رویدادی می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

شریعتی در ادامه اظهار داشت: آقای علی نصیریان در این دوره هم ریاست افتخاری جشنواره آیینی و سنتی را برعهده دارد که از هر جهت می‌تواند برای ما اتفاق خوبی به شمار بیاید. همچنین لازم است بگویم که جشنواره آیینی و سنتی تنها جشنواره‌ای است که ستاد ۲۰ ساله متمرکز دارد و بخش عمده‌ای از موفقیت آن به همین دلیل بوده است.

وی با اشاره به بخش نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای در این جشنواره گفت: بخش نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای در این جشنواره در محل اودلاجان منطقه ۱۲ برگزار شده و ما هر شب میزبان نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای در این منطقه هستیم. امیدواریم با حمایت اصحاب رسانه از این رویداد بتوانیم خانه نمایش‌های آیینی و سنتی را در تهران یا جای دیگری برپا کنیم. واقعیت این است که اساتید این حوزه میراث در خطر ما هستند که به نوعی جایی برای ارائه تجارب خود به نسل جوان ندارند. امیدواریم همکاری‌هایی صورت گیرد تا آموزش و پرورش به این موضوع حساس‌تر شده و بتوان اتفاقات خوبی را در این زمینه رقم زد.

ناصربخت (قائم‌مقام دبیر جشنواره) نیز در ادامه نشست اظهار داشت: یکی از بخش‌های دیگر این جشنواره انتشارات است که امسال نیز ما از میان پژوهش‌های تولیدشده شش کتاب چاپ خواهد شد. شعار جشنواره نمایش سنتی فرصتی برای احیای تئاتر معاصر بوده که می‌تواند نقطه‌ای برای آغاز پویاتر کردن تئاتر ما باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم جشنواره نوزدهم فرصتی برای تحقق آرزوی ما برای در اختیار گرفتن مکانی دائمی برای اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی باشد و به نوعی ما خانه تئاتر نمایش‌های آیینی و سنتی را از همین جشنواره افتتاح کرده و بتوانیم در طول سال نمایش‌هایی به این صورت را داشته باشیم.

در بخش پایانی این نشست، شهردار منطقه ۱۲ تهران نیز ضمن بیان اینکه منطقه ۱۲ پذیرای همه رویدادهای فرهنگی و هنری است، گفت: هیچ رویدادی که در توان منطقه ۱۲ باشد روی زمین نمانده و ما حمایت همه جانبه خود را اعلام می‌کنیم. به نوعی ما علاقمندیم که موضوع سینما و تئاتر را مجددا در مناطق لاله‌زار متمرکز کرده تا اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

وی افزود: در گذشته شاهد بودیم که مالکان سینما و سالن‌های تئاتری که از کار افتاده بودند در پی تغییر کاربری به پاساژ و مکانهای دیگری بودند اما امروز چند مالک سینما و تئاتر در منطقه لاله‌زار متقاضی احیای سالن‌های سینما و تئاتر خود هستند که نشان از اتفاقات خوبی برای ما دارد.

اساتید نمایش‌های آیینی و سنتی میراث درخطر هستند/ لزوم ایجاد رشته‌ نمایش‌های آیینی در دانشگاه‌/ جشنواره را در شهرهای تاریخی برگزار کنید

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز