خبرگزاری کار ایران

در جستجوی چرایی تغییر و تحولات مکانی شهر سیرجان

asdasd
کد خبر : ۶۲۹۴۳۵

طرح بررسی شهر سیرجان در محدوده دایره ای شکل به قطر 30 کیلومتر از شهر فعلی سیرجان، مورد بررسی پیمایشی و مطالعات میدانی دقیق قرار گرفت تا توسعه و گسترش و مکان‌یابی این شهر در دوره‌های مختلف مشخص شود.

به گزارش ایلنا، زینب افضلی (سرپرست برنامه بررسی و شناسایی شهر سیرجان در دوران اسلامی و راه‌های ارتباطی آن) گفت: از اهداف این طرح، چرایی تغییر و تحولات مکانی شهر سیرجان در طول دوران اسلامی و رابطه آن با مسیرهای اصلی ارتباطی است.

او افزود: با توجه به ابهامات موجود درباره استقرار دوره صفوی شهر سیرجان و کمبود اطلاعات باستان‌شناسی در این مورد، طرح پژوهشی حاضر به مرحله اجرا درآمد و تاکنون بخش‌های عمده‌ای از محدوده مورد بررسی و پیمایش فشرده باستان شناسان قرار گرفته و محوطه‌ها، بناها و آثار مختلفی شناسایی و مستندسازی شده‌اند.

به گفته این باستان‌شناس، موقعیت استراتژیک شهر سیرجان و نزدیکی آن به راه‌های تجاری و همچنین داشتن بستر اقلیمی مناسب باعث شکل گیری و شکوفایی این شهر در دوره‌های مختلف اسلامی  شده است، به طوری که در چهار قرن اول هجری مرکز ایالت کرمان و اوج شکوفایی آن بوده است. 

افضلی با اشاره به این نکته که سیرجان در طول تاریخ، فراز و نشیب‌های فراوانی را به خود دیده که باعث جابه‌جایی‌های متعدد از لحاظ مکانی شده است، گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر در نتیجه گسترش  و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، خاکبرداری محوطه‌ها و همچنین حفاری‌های غیر مجاز، بخش‌های مختلف محوطه‌های استقراری شهر سیرجان به شدت در معرض آسیب و حتی نابودی قرار گرفته‌اند.

مجوز انجام این پژوهش توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز