خبرگزاری کار ایران

بهرام جمالی در گفت‌وگو با ایلنا:

هنر شغل نیست/ برای فارغ‌التحصیلان کار نداریم

مدیرعامل انجمن موسیقی با بیان اینکه رشته‌های هنری شغل محسوب نمی‌شوند و باید در وزارت کار و امور اجتماعی بازتعریفی در این‌باره صورت بگیرد، گفت: سالانه تعداد زیادی فارغ‌التحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های هنری داریم که متاسفانه بازار کاری برای این فارغ‌التحصیلان وجود ندارد.

بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی) با اشاره به برنامه‌های این انجمن درخصوص پژوهش به خبرنگار ایلنا گفت: پژوهش در حوزه موسیقی شامل دو بخش مطالعات و انتشارات است چراکه اگر پژوهشی انتشار نداشته باشد؛ گویی اصلا پژوهشی صورت نگرفته است.

او درباره محتوای علمی پژوهش‌های انجمن موسیقی نیز توضیح داد: در این بخش ما نیازمند یک تعامل بین بخشی دانشگاهی، پژوهشگران آزاد و یک نهاد و سازمان واحد هستیم تا مطالعاتی که تا به امروز در حوزه تخصصی موسیقی ایرانی صورت گرفته را منتشر کنیم چراکه کار کاملا تخصصی است و ناشران توجیه اقتصادی برای انتشار این نوع کتاب‌ها ندارند از همین رو انجمن موسیقی به عنوان یک حامی وارد شده و به انتشار این نوع کتاب‌ها کمک کرده و تا حدودی فروش این‌ نوع کتاب‌ها را تضمین می‌کند.

مدیرعامل انجمن موسیقی افزود: انجمن موسیقی همچنین آلبوم‌هایی مانند رپرتوآر موسیقی نواحی ایران که بازار فروش و صرفه اقتصادی چندانی ندارند اما از بار فرهنگی بالایی برخوردارند و انتشار آن‌ها در بازار ضرورت دارد را منتشر می‌کند البته انجمن موسیقی رقیب بخش‌خصوصی نیست بلکه حامی انتشار این نوع محصولات تخصصی است.

جمالی تصریح کرد: انجمن موسیقی نهادی بین دولت و بخش‌خصوصی است برای توسعه و گسترش فعالیت‌های موسیقیایی کشور که مدیریت جشنواره‌ جوان فعال شدن انجمن‌‌های استانی ترمیم رابطه انجمن‌های استانی با ادارات کل و جلب مشارکت بخش‌های دولتی و غیردولتی در تعاملات موسیقی کشور از جمله این فعالیت‌های این انجمن است.

او با بیان اینکه ساختار انجمن موسیقی با خانه موسیقی کاملا متفاوت است درباره فعالیت‌های مشترک انجمن موسیقی با خانه موسیقی تصریح کرد: در برخی فعالیت‌ها از جمله داوری جشنواره جوان از اعضای خانه موسیقی استفاده شد و این ارتباط محتوایی بین خانه موسیقی و انجمن وجود دارد اما تفاهم‌نامه یا قرارداد حقوقی برای کار مشترک بین ما و خانه موسیقی هیچ‌گاه وجود نداشته است.

مدیرعامل انجمن موسیقی درباره همکاری این انجمن با تالار وحدت و بنیاد رودکی نیز توضیح داد: تالار وحدت و تالار رودکی به عنوان دو سالن اختصاصی جشنواره‌های موسیقی مانند فجر و جوان همچنین اجراهای موسیقی برای ما بسیار اهمیت دارد از همین رو گفت‌وگوهایی را با مدیریت بنیاد رودکی آغاز کردیم تا با توافقی که صورت می‌گیرد در سال ۹۶ بخشی از تولید محتوای برنامه‌های تالار وحدت و تالار رودکی را انجمن موسیقی برعهده بگیرد.

جمالی با بیان اینکه درباره چگونگی این برنامه‌ها هنوز به توافقی نرسیدیم؛ گفت: قصد داریم با تعاملاتی که با بنیاد رودکی داریم درباره استفاده از سالن‌ها  در جشنواره‌ها و اختصاص سالن‌ برای حمایت از گروه‌های هنری علی‌الخصوص موسیقی نواحی و موسیقی سنتی به نتایج مثبتی برسیم.

او درباره بودجه انجمن موسیقی گفت: در دفتر موسیقی و معاونت امور هنری دفترچه‌های عملیاتی موسیقی کشور  تدوین می‌شود. در یک تعامل نزدیک با دفتر موسیقی به این نتیجه رسیدیم که انجمن موسیقی مجری برنامه‌های این دفترچه‌ها باشد و بودجه‌هایی در همین رابطه در اختیار انجمن موسیقی قرار می‌گیرد. بخشی از بودجه انجمن موسیقی از این طریق تامین می‌شود.

جمالی ادامه داد: بخش دیگری از بودجه انجمن موسیقی از طریق جذب بخش‌خصوصی است و با ایجاد رابطه با نهادهای دیگر وارد یک رابطه مشارکتی می‌شویم و به طور مثال برای ساخت یک اثر موسیقی با گفتگو با سازمان‌ها و نهادهای دیگر آن‌ها را مجاب می‌کنیم تا تامین هزینه‌های این اثر موسیقیایی را برعهده بگیرند البته هزینه اجرای صحنه‌ای همان اثر موسیقیایی برعهده انجمن موسیقی است. ما در انجمن موسیقی درصدد توسعه این روابط هستیم تا با استفاده از بودجه دولتی همراه با مشارکت‌های خصوصی بتواند برنامه‌های خود را د رحوزه‌های مختلف آموزش، تولید، اجرا و جشنواره‌ها پیش ببرد چراکه با بودجه محدود دولت در حوزه موسیقی نمی‌توان کار خاصی انجام داد.

او درباره ضرورت وجود انجمن موسیقی تاکید کرد: وظیفه انجمن موسیقی ایران ایجاد تعاملات گسترده با سازمان‌ها و نهادهای دیگر و همچنین ایجاد بازارهای جدید برای سرمایه‌های موسیقی کشور است.

جمالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع هنر و اشتغال گفت: این مسئله چه در سطح کلان و چه در سطح جزئی یعنی در حوزه موسیقی و اشتغال یک  موضوع بسیار جدی است در تقسیمات شغلی ما برخی از رشته‌های هنری شغل محسوب نمی‌شوند و باید در وزارت کار و امور اجتماعی بازتعریفی در این‌باره صورت بگیرد و تعریف مشخصی از شغل و اشتغال هنری بشود و باید تعریف مشخصی در قانون درباره اشتغال در حوزه‌های هنری ایجاد شود.

او خاطرنشان کرد: بحث دیگری که در این‌باره مطرح می‌شود موضوع تحصیل در رشته‌های هنری است. سالانه تعداد زیادی فارغ‌التحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های هنری داریم که متاسفانه بازار کاری برای این فارغ‌التحصیلان وجود ندارد. این ازدیاد جمعیت و نبود بازار کار کافی برای فارغ‌التحصیلان مشکلاتی را ایجاد می‌کند که ایجاد فضای مناسب و فرصت اشتغال برای این افراد نیازمند یک تعامل بینابخشی بین وزارت علوم وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا با تدوین یک پروتکل مشترک نهادهای صنفی حقوقی مانند خانه موسیقی و خانه نمایش ساز و کارهای اجرایی این برنامه‌ها را عملی کنند اما تا زمانی که تدوین قانونی در این باره نداشته باشیم نمی‌توان فعالیت خاصی دراین زمینه انجام داد.

کد خبر : ۴۳۱۴۴۶