خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

‌بی‌میلی فرهنگسراها برای همکاری با گروه‌های تئاتر حرفه‌ای

روشنک کریمی که نمایش «گیسوانی برای پرواز» را برای اجرا در جشنواره تئاتر شهر آماده می‌کند؛ گفت: فرهنگسراها تمایلی به همکاری با گروه‌های حرفه‌ای تئاتر نشان نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روشنک کریمی(کارگردان این نمایش) درباره داستان آنچه به صحنه می‌رود؛ توضیح داد: نمایش داستان سه شاهزاده جوان را روایت می‌کند که براساس شرطی از سوی مادر و پدر باید موهایشان را بلند کنند و صاحب بلندترین مو در بیست سالگی به عنوان ملکه انتخاب می‌شود.

کارگردان نمایش «گیسوانی برای پرواز» این نمایش یازده بازیگر دارد که ترکیبی از هنرمندان با تجربه و جوان هستند. به نوعی می‌توان گفت این جمع از متولدان دهه 50 به بعد - تا هفتاد – در میان بازیگران به چشم می‌خورد.

کریمی درباره برنامه خود برای اجرای نمایش اظهار کرد: این کار برای حضور در بخش کودک و نوجوان جشنواره تئاتر شهر آماده می‌شود و باید دید بعد از جشنواره چه اتفاقی می‌افتد. بیشتر گروه‌های نمایش کودک و نوجوان در این جشنواره مشارکت می‌کنند و این حضور را فرصت مناسبی برای محک زدن توان هنری می‌دانند؛ به اضافه اینکه کمک هزینه و جوایزی هم در کار است اما نکته مهم اجرای نمایش است.

این هنرمند تئاتر عروسکی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط اجرای گروه‌های نمایشی در فرهنگسراها فراهم می‌شود یا خیر، اظهار کرد: کار کردن در فرهنسگراها برای گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان دشواری‌های زیادی دارد چون مردم را به نمایش‌های درجه دو و سه عادت داده‌اند. مسئله اصلی هم کمبود منابع مادی و ناتوانی از حمایت مالی گروه‌های تئاتر به نظر می‌رسد.

او افزود: از سویی با کمبود امکانات فنی مورد نیاز مواجه هستیم و باید همه چیز توسط گروه تهیه شود. به همین دلیل کارگردان ناچار می‌شود مدام از کیفیت کار و تعداد اعضای گروه کم کند؛ اما در کمترین حالت 8 هنرمند درگیر اجرا می‌شوند اما به هیچ‌وجه مشخص نیست امکانی برای فروش بلیت و جبران زحمت‌های همه آنها وجود داشته باشد.

کریمی با تاکید بر اینکه مدیران فرهنگسراها ترجیح می‌دهند با هنرمندان آماتور همکاری کنند، بیان کرد: حتی در فضای غیررسمی مجازی شاهد هستیم عده‌ای آگهی می‌دهند «به تعدادی بازیگر آماتور نیاز است.» چرا؟ به این دلیل که افراد کم تجربه دستمزد چندانی طلب نمی‌کنند و مبلغی برای پرداخت به مشارکت‌کنندگان حرفه‌ای فراهم می‌شود.

 این طراح لباس و بازیگر خاطرنشان کرد: حتی روزی به مدیر یکی از فرهنگسراها پیشنهاد دادیم که سالن نمایش را در اختیار ما قرار دهد تا نوبت‌های صبح و عصر اجرای ویژه کودکان و نوجوانان داشته باشیم؛ بعد متوجه شدیم سالن برای برگزاری سمینار بهداشت در اجاره است.

کریمی در انتها گفت: شهرداری تهران اگر به فعال شدن گروه‌های نمایشی در فرهنگسراها علاقه دارد باید برای رسیدن به این هدف بودجه اختصاص دهد. در شرایطی که سالن‌ فرهنگسراها از سیستم‌های ساده نوری بی‌بهره هستند؛ نمی‌توان انتظار اتفاق خاصی داشت چون گروه‌ها توان هزینه کردن ندارند.

کد خبر : ۳۰۰۰۲۴