خبرگزاری کار ایران

هادی خوانساری: نوچه‌پروری را دوست ندارم

مجموعه شعر سپید «جمهوری عطر و ابریشم» و «خاطرات هاوانا» سال آینده منتشر می‌شوند.

هادی خوانساری (شاعر) سه کتاب جدید آماده‌ی چاپ دارد. او به خبرنگار ایلنا گفت: مجموعه شعر سپید «جمهوری عطر و ابریشم» گه شامل شعرهایی با همان نگاه درهم آمیختن شعر عاشقانه و شعر سیاسی می‌شود در 160 صفحه منتشر می‌شود.

او در ادامه درباره‌ی چرایی تاکیدش بر استفاده از المان‌ها اجتماعی و سیاسی در شعر بیان کرد: اساسا زندگی رومزه انسان‌ها هم به همین منوال است و از آنجا که سال‌هاست در انجمن‌های ایران و قاره آمریکا، ایران و کوبا و کلا در حوزه‌های صلح فعالیت دارم؛ معمولا در ژانر اعترض کار کرده‌ام و دیده‌ام که سیاست در تک‌تک جوانب زندگی هفت میلیارد انسان نقش اساسی دارد و حرف اصلی را می‌زند. سیاست جاهایی هم می‌تواند کمک کند و شعر جایی است که می‌تواند زشتی‌ها و ناراستی‌ها سیاست را روشن و حتی در خود حل کند.

این شاعر افزود: شعر نماد صلح و عشق است و سیاست نماد پلیدی و نازیبایی. وقتی از عشق صحبت می‌کنیم اصولا یک کار سیاسی انجام می‌دهیم و شاعر می‌تواند چرایی سیاه بودن سیاست را نشان بدهد. حتی چراغی بیندازد برای نشان دادن راه صلح و دوستی. امیدواریم درنهایت زور شعر به سیاست برسد و بتواند آرامش و مهربانی را در جهان پخش کند.

کتاب دیگری که احتمالا بعداز عید از این شاعر منتشر می‌شود؛ «خاطرات هاوانا» است. به گفته‌ی خوانساری «خاطرات هاوانا» در واقع سفرنامه و خاطرات سفر او به کشور کوباست و با اینکه حجم چندانی ندارد اما فضای فرهنگی، اجتماعی و زندگی مردم کوبا و به ویژه هاوانا را به خوبی روایت می‌کند.

مجموعه شعر «چریک‌های جوان» که در سال 81 منتشر شد و مانیفستی بود برای غزل پیشرو در ایران نیز در انتظار تجدیدچاپ است.

خوانساری با ذکر این نکته که هنوز ناشران این کتاب‌های مشخص نشده‌اند و علی‌رغم ارسال آن‌ها؛ هنوز قراردادی قطعی نشده است، گفت: چون من یک شاعر مستقل هستم و زیرمجموعه‌ی هیچ باند و نوچه‌پروری قرار نگرفته‌ام و  همچون برخی از کتاب‌هایم که حتی بعداز دریافت مجوز و انتشار از کتابفروشی‌ها جمع شد؛ ناشران تمایل چندانی برای انتشار کتاب‌هایی که بناست نام من روی جلد آن قرار بگیرد؛ ندارند. به همین دلیل است که هنوز ناشر این کتاب‌ها را نمی‌‌توانم اعلام کنم اما مطمئنا بعد از سال نو؛ من و ناشرانی که صحبت‌هایی با هم داشته‌ایم به یک تصمیم نهایی می‌رسیم.

او در پایان از سیطره‌ی روابط و مافیا در دنیای ادبیات و شعر ابراز نارضایتی کرد و گفت: اصولا باندبازی و نوچه‌پروری به شدت به شعر و شاعران جوان آسیب می‌‌رساند. اینکه یک شاعر جوان مدام زیر نام یک شاعر پیشکوست شناخته شود و به نوعی نتواند هویت مستقل خودش را پیدا کند؛ را نمی‌پسندم و چنین مسئله‌ای به نفع شعر کشور هم نیست.

کد خبر : ۲۵۷۸۷۷