خبرگزاری کار ایران

در نشست فلسطین در جشنواره فیلم صبح مطرح شد؛

فروپاشی امپراطوری صهیونیزم

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۳۵۴۶

جمعی از خبرنگاران، هنرمندان و فعالان عرصه مقاومت در نشست فلسطین در جشنواره فیلم صبح درباره تاثیر رسانه و تغییر معادلات غزه بعد از ۷ اکتبر گفتند.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری جشنواره، نشست تخصصی فلسطین در دومین روز از جشنواره رسانه‌ای صبح با حضور شارمین نروانی روزنامه نگار کانادایی، سهاد الخطیب نقاش و گرافیست اردنی، علی شعیب خبرنگار لبنانی، اسراء البحیصی خبرنگار فلسطینی، حسن علیق روزنامه نگار لبنانی، دنیل جکیچ روزنامه نگار کروات و همچنین مرضیه هاشمی به عنوان مدیر نشست شب گذشته در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

مرضیه هاشمی در ابتدای این نشست که به صورت همزمان برای حضار ترجمه می‌شد به برگزاری دومین جشنواره صبح اشاره کرد.

شارمین نروانی در ابتدا در سخنانی بیان کرد: ایران یکی از ارکان اصلی محور مقاومت است و ایران تاثیری بنیادین را بر اعضای محور مقاومت تعیین می‌کند. ما پیش از این شاید نمی‌توانستیم با قاطعیت بگوییم ایران محور اصلی مقاومت است اما با حمایت ایران حماس توانسته شرایط را تغییر دهد.

وی با اشاره به رویکرد مقاومت در ایران تصریح کرد: سردار سلیمانی یکی از شخصیت‌های برجسته بود که توانست توانمندی زیادی را به محور مقاومت انتقال دهد. اتحاد ایران و محور مقاومت فوق العاده است.

در ادامه دنیل جکیچ تصریح کرد: ایران نقش برجسته‌ای در معادلات بین المللی دارد تعادل قدرت را از طریق حمایت گروه‌هایی که با انها کار می‌کند ایجاد می‌کند و ثبات منطقه را در دست دارد.

در بخشی دیگر از این نشست مروا عثمان با اشاره به اتفاقات غزه گفت: اصطلاحی است که می‌گوید جهان قبل از هفت اکتبر متولد نشده بود و این نشان از اهمیت اتفاقی است که رخ داد. حمله‌ای که به سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت شرایط جدیدی را برای همه منطقه ایجاد کرد و نشان داد ملت فلسطین توانمندی‌هایی دارد و می‌تواند پیروز باشد.

وی با اشاره به روایت غرب از این توفیقات تصریح کرد: نوع روایت در کشورهای غربی به گونه‌ای بود که نمی‌خواست دستاوردهای فلسطین را نشان دهد. مبارزان فلسطینی توانستند ماهیت صهیونیسم را تهدید کنند. هفتم اکتبر اساس و ماهیت رژیم صهیونیستی را به لرزه دراورد اما اینها در روایت کشورهای غربی دیده نمی‌شود.

در ادامه اسراء البحیصی خبرنگار فلسطینی در پاسخ به سوال مرضیه هاشمی درباره روایت غرب از هفتم اکتبر و محکوم کردن آن بیان کرد: این تصویری که آن‌ها نشان می‌دهند تصویری اغراق شده از مردم غزه است.

وی اضافه کرد: انچه که ما در غزه می‌بینیم این است که صهیونیست‌ها تشنه خون هستند و دایم قتل می‌کنند.

مروا عثمان نیز در ادامه گفت: رسانه‌های غربی تصویری از غره نشان می‌دهند که واقعیت ندارد و انچه که ما شاهدیم با آن تصویر تناقض دارد.

وی در این نشست که مهمانان کشورهای مختلفی در آن حضور داشتند، اضافه کرد: در غرب و کشورهای اروپایی، روایت‌های واقعی از غزه باید مبنای تغییر باشد. باید پلتفرم‌های خود را داشته باشیم در رسانه‌های جمعی پیام خود را برسانیم.

در ادامه این نشست سهاد الخطیب نقاش و گرافیست اردنی در سخنانی از تغییرات بعد از واقعه ۷ اکتبر گفت و توضیح داد: روایتی که از غزه بعد از هفت اکتبر پیش آمد، معقول بود. رسانه‌ها به آن «طوفان» گفتند و این طوفان خیلی از معادلات را بر هم ریخت.

وی با اشاره به اهمیت داستانی که ماندگار می‌شود گفت: باید در این فضا دقیق اطلاع‌رسانی کنیم و روی داستان تمرکز کنیم نه روایتی که اتفاق می‌افتد هر خبر یک داستان است باید دید واقعیت‌ها چیست و چقدر صحیح است. من استاد دانشگاهم و هنرمند هستم و سعی دارم مطالب را از طریق هنرم انتقال دهم. در امریکا تجمعات مختلفی را برای فلسطین راه اندازی کرده ام. سال ۲۰۱۴ یک تظاهرات راه اندازی کردم و می‌دانم که اینها چقدر تاثیرگذار است.

سپس اسراء البحیصی یاداور شد: در غرب، کشورها را از طریق غول رسانه‌ای خود استثمار می‌کنند.

هاشمی در ادامه با اشاره به روایتی از خبرنگار فلسطینی به خلاصه‌ای از زندگی او پرداخت و بیان کرد: او یک هنرمند و خبرنگار است و می‌گوید میلیون‌ها فرزند در غزه دارد. معتقد است هر جوانی که خانواده‌اش را در بمباران غزه از دست داده خویشاوند و خانواده خودش است. درباره یکی از شب‌های بمباران می‌گوید موبایلی داشته که از طریق ان با برخی اعضای خانواده تماس گرفته است که البته متاسفانه انها را از دست داده بود و نتوانست انها را پیدا کند.

در ادامه نشست خبرنگار اهل غزه عنوان کرد: انچه داریم می‌بینیم سقوط یک امپراطور است مردم فلسطین دارند کشته می‌شوند و این روایتی است که از سال ۱۹۴۸ وجود دارد ولی انچه برایم مشخص است این است که امپراطوری صهیونیزم در حال فروپاشی است.

دومین جشنواره بین المللی رسانه‌ای «صبح» به دبیری محسن یزدی از ۳۰ اردیبهشت با نمایش آثار مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه راه‌یافته به مسابقه، همراه با برگزاری کارگاه‌های تخصصی با موضوع رسانه، آغاز به کار خواهد کرد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از زمان برگزاری کارگاه‌ها می‌توانند به سایت جشنواره به آدرس sobhfestival. com مراجعه نمایند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز