خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

راه‌اندازی ۳۰ موزه برای استان‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۳۸۶

مدیرکل موزه‌ها درحالی از حذف منابع خرد در ارتقای کیفی موزه‌های کشور خبر می‌دهد که به گفته او، از ۱۲ موزه منطقه‌ای، ۲ موزه به مرحله بهره‌برداری رسیده، ۲۷ پروژه نیمه کاره در حوزه موزه‌ها وجود دارد و طرح توسعه موزه ملی نیز در گرو منابع اعتباری برنامه هفتم توسعه است با این حال هادی میرزایی گفت: امسال ۳۰ موزه هدف و استاندارد در ۳۰ استان در دستور اجرا قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیش از دو دهه است که پروژه توسعه موزه ملی و طرح میدان مشق روی زمین مانده است و خبری از اجرایی شدن آن به‌گوش نمی‌رسد. بودجه و اعتبارات وزارت میراث‌فرهنگی کفاف حفاظت از آثار و بناهای تاریخی را نمی‌دهد و از ۱۲ موزه منطقه‌ای، ۲ موزه خلیج‌فارس در بوشهر و موزه خراسان به مرحله بهره‌برداری رسیده که آن‌ها هم هنوز به طور کامل تکمیل نشده‌اند. با این حال مدیرکل امور موزه‌ها می‌گوید، قرار است ۳۰ موزه استاندارد و تخصصی در ۳۰ استان راه‌اندازی شود. موزه‌هایی که هنوز اعتبارات آن تخصیص نیافته و مشخص نیست که این اعتبارات قطره‌چکانی تا چه می‌تواند طرح جدید اداره کل موزه‌ها را محقق کند. 

«هادی میرزایی» مدیرکل امور موزه‌ها، در رابطه با ارتقای کیفی موزه‌ها و منابع و اعتبارات موجود گفت: یکی از مسائلی که از سالهای پیش وجود داشته و نیازمند سیاست و رویکرد مناسب است بحث ارتقای کیفی موزه‌هاست به طوری‌که منابع برای ارتقاء کیفی موزه‌ها خرد توزیع می‌شد. 

او گفت: در سیاستگذاری که با همکاری مدیران کل استان‌ها صورت گرفته و قرار است در سال جاری به صورت پایلوت اجرایی شود، طرح هر موزه یک استان است. به طوری‌که امسال قرار است در هر استان یک موزه هدف راه‌اندازی شود تا با منابعی که به آن اختصاص داده می‌شود تمام شرایط یک موزه بزرگ و استاندارد را برای معرفی و نمایش کسب کند. 

میرزایی تاکید کرد: درحال حاضر از توزیع منابع خرد برای همه موزه‌ها پرهیز می‌کنیم و براساس پیشنهاد و برنامه‌ای که برای ارتقای کیفی موزه‌ها در نظر داریم یک موزه را در هر استان با تمام استانداردهای موجود راه‌اندازی کنیم. 

او گفت: به نظر می‌رسد با اجرای این طرح می‌توان نوید ۳۰ موزه استاندارد و ارتقای کیفی شده را بدهیم. موزه‌هایی که تعاملی هستند، امکان نمایش آثار در سطح بالا انجام می‌گیرد. 

مدیرکل امور موزه‌ها اما درخصوص بودجه و اعتبارات طرح هر استان یک موزه، رقمی اعلام نکرد اما تاکید کرد که برنامه استان‌ها در حال آماده‌سازی است و در تلاش هستیم تا منابع آن نیز متناسب با برنامه استان‌ها تخصیص پیدا کند. 

او همچنین به ۱۲ موزه منطقه‌ای کشور اشاره کرد و افزود: درحال‌ حاضر ۱۲ موزه منطقه‌ای در حال احداث داریم که ۲ موزه منطقه خلیج‌فارس بوشهر و موزه منطقه‌ای خراسان با پیشرفت ۹۰ درصدی به مرحله بهره‌برداری رسیده است و هم‌اکنون برای تکمیل فضاهای جنبی متوقف مانده است. 

میرزایی تاکید کرد: تکمیل و راه‌اندازی ۲ موزه منطقه‌ای خلیج فارس و خراسان از جمله برنامه‌های اصلی ماست که امسال این دو موزه با تخصیص منابع تکمیل می‌شود. 

او همچنین ادامه داد: با اولویت‌بندی دیگر پروژه‌های موزه‌ای در حال پیگیری هستند. هم‌اکنون ۲۷ پروژه نیمه کاره داریم و یک پروژه توسعه موزه ملی در طرح میدان مشق که آن هم نیازمند یک اعتبار ویژه و همکاری همه دستگاه‌ها از جمله وزارت خارجه و وزارت ارتباطات است که با اهتمام رئیس جمهوری و پیگیری‌هایی که وزیر میراث‌فرهنگی و معاون میراث‌فرهنگی داشتند این طرح میدان مشق مصوب شده و امیدواریم منابع اعتباری آن در قالب برنامه هفتم توسعه تامین شود تا بتوانیم آن را نیز اجرایی کنیم. 

مدیرکل امور موزه‌ها همچنین در خصوص وضعیت موزه سیستان و موزه بزرگ زاهدان گفت: در سیلابی که اخیرا در سیستان آمد آسیب‌هایی به موزه سیستان وارد شد که از منابع انجمن خیرین حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کرده تا خسارات آن هر چه سریعتر برطرف شود. 

او گفت: موزه زاهدان با معماری منحصربه‌فرد درحال حاضر موزه مطلوبی است اما نیاز است که ارتقای کیفی پیدا کند و جزو برنامه‌های همکاران اداره کل موزه‌ها در استان است که امیدواریم برنامه‌های خود را ارائه کنند و طرح موزه بزرگ زاهدان در شورای فنی تصویب تا پروژه آن اجرایی شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز