خبرگزاری کار ایران

لقمان کیاپاشا در دیدار با علی دارابی مطرح کرد:

هدف ما در سازمان بازرسی کل کشور، اصلاح امور در دستگاه‌های اجرایی است، نه مچ‌گیری

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۴۸۴

لقمان کیاپاشا، بازرس کل امور ورزش و جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور با علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، لقمان کیاپاشا و هیأت همراه در دیدار با علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور و مدیران ادارت کل این معاونت گفت: موضوعات مربوط به «نحوه ثبت، تملک، حفظ و نگهداری آثار و اموال فرهنگی‌تاریخی» از جمله مواردی است که دغدغه مشترک معاونت میراث فرهنگی و سازمان بازرسی کل کشور به شمار می‌رود.

بازرس کل امور ورزش و جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور افزود: بسیاری از اموال و آثار فرهنگی‌تاریخی در اختیار دستگاه‌هایی غیر از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد، و برای حفاطت بهتر آن‌ها، از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کمک می‌خواهیم.

او با تأکید بر گستردگی مأموریت‌های وزارت میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: این وزارتخانه واقعاً مظلوم است، ابزار، نیروها و بودجه لازم را ندارد اما توقعات از آن بسیار بالاست.

کیاپاشا تأکید کرد: هدف غایی ما در سازمان بازرسی کل کشور، اصلاح امور در دستگاه‌های اجرایی است، نه مچ‌گیری. 

برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام میراثی

علی دارابی هم در این جلسه گفت: در کشورمان بیش از ۳۴ هزار اثر ثبت ملی داریم که شامل ۲۵۹۴ شیء، ۲۱ بافت شهری، ۱۸۳ بافت روستایی، ۱۹ هزار و ۵۹۳ تپه و محوطه تاریخی و  ۱۴ هزار و ۷۳۰ بنا است. از این تعداد بناهای تاریخی، حدود ۲ هزار اثر در مالکیت سایر دستگاه های دولتی و ۱۹۰۰ اثر وقفی است که وفق قانون موظف به حفاظت از آن هستند.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: ما در معاونت میراث فرهنگی اثری را ثبت می‌کنیم، ‌اما چون در اختیار دستگاه‌های دیگری است، وظیفه حفظ و حراستش بر عهده آن‌هاست. به همین دلیل، نیاز به همت همه دستگاه‌ها و گاهی فراتر از دولت است و قوه قضائیه و قوه مقننه هم باید پای کار باشند. 

او ضمن قدردانی از همراهی سازمان بازرسی کل کشور در حراست و حفاظت از میراث فرهنگی کشور،‌ ادامه داد: دستورالعملی را مدون کرده‌ایم که ۳۱ مورد کار نیمه‌کاره را تا پایان سال ۱۴۰۴ در سراسر کشور پیش ببریم. چرا که شعار ما در معاونت میراث‌فرهنگی «حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، دفاع از حقوق عامه مردم و کمک به توسعه کشور» است.

دارابی در پایان سخنانش بر افزایش سواد میراثی و مردمی‌کردن مسئله میراث فرهنگی تأکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز