خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره مطرح شد؛

وحدت اقوام، آرمان‌ اصلی جشنواره ملی اقوام ایرانی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۰۵۴

جشنواره‌ای که هنوز دبیر ندارد!

نشست خبری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی صبح امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی صبح امروز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد و در ابتدای این نشست از پوستر این جشنواره با طراحی محمدرضا بیدقی رونمایی شد.

مهدی حیدری (مدیر جشنواره ملی اقوام ایرانی) در ابتدای این مراسم رجبی دوانی اظهار کرد: ملت بزرگ ایران تنها ملت و تمدنی در جهان هستند که هیچ‌گاه سابقه بت‌پرستی در تاریخ و تمدن آن‌ها وجود نداشته است. وحدت اقوام ایرانی که توسط دشمنان این سرزمین هدف قرار گرفته است یکی از آرمان‌های اصلی بنیاد ایرانشناسی است و جشنواره فیلم اقوام ایرانی نیز در این راستا قدم برمی‌دارد. وقتی دوستان در موسسه فصل هنر پیشنهاد برپایی این جشنواره را دادند به شدت مورد استقبال ما واقع شد. امیدوارم با تلاش دوستان دست اندر کار این جشنواره و ارائه آثار برگزیده جشنواره به این مهم دست پیدا کنیم و جشنواره آغازی برای حضور سینما در تقویت وحدت ملی ملت شریف ایران باشد.

حیدری تأکید کرد: تاریخچه این جشنواره به اردیبهشت ۱۴۰۲ برمی‌گردد و نزدیک یک سال است که این جشنواره متولد شده است. در طول این یک سال اتفاقاتی برای این جشنواره افتاد و مهم‌ترین اتفاق این بود که قرار بود این رویداد در تبریز برگزار شود ولی بنا بر مصلحت‌هایی به تهران آمد. این جشنواره در تهران خیلی دیده خواهد شد و ما تبریز را فراموش نکردیم و بنا شده این رویداد در سال‌های بعد در شهرهای دیگر از جمله برگزار شود.

وی افزود: آقای تبریزی نزدیک یک سال است که با جشنواره همکاری دارند و قرار بود دوره اول این رویداد تا آبان برگزار شود و قراردادی که با آقای تبریزی داشتیم تا این زمان بود. اسم آقای تبریزی برای بهتر دیده شدن جشنواره به ما خیلی کمک کرد و با توجه به اینکه آقای تبریزی امروز درگیر ساخت سریال هستند اعلام کردند که در کنار جشنواره هستند ولی حضورشان به عنوان دبیر جشنواره کمتر خواهد بود. ما از ایشان تشکر داریم و ایشان زمان لازم برای وقت گذاشتن به عنوان دبیر را ندارند.

حیدری خاطرنشان کرد: پروانه نمایش همه آثار داده شده، داورها فیلم‌ها را می‌بینند و تا الان هم اتفاقاتی که در جشنواره‌مان رخ داده اتفاقات خوبی بوده و مطمئنا از این به بعد با همکاری و حمایت دوستان رسانه این جشنواره بیشتر دیده خواهد شد. اولین دوره جشنواره ملی اقوام ایرانی در ۲۶ الی ۳۰ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. مکان برگزاری جشنواره در بنیاد ایرانشناسی است و اختتامیه در تالار وحدت خواهد بود.

در ادامه محمدحسین رجبی دوانی (رییس شورای سیاستگذاری جشنواره) اظهار کرد: برگزاری اولین دوره در تهران انعکاس خبری مطلوب‌تری دارد و دوره‌های بعد از استان‌های مختلف آغاز خواهد شد. ما مشکلاتی از جنبه‌های گوناگون در کشورمان داریم و در سینما معمولاً به این مشکلات پرداخته شده اما بیان زیبایی‌ها، ویژگی‌ها و ارزش‌های ایرانی که باعث گسترش انسجام ملی باشد را تا کنون در عرصه سینما نداشته‌ایم و جشنواره در پی تحقق این هدف مهم است.

در ادامه این نشست حیدری اظهار کرد: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی برای اولین بار با یک موضوع تخصصی برای نمایش اتحاد اقوام ایرانی شکل میگیرد و این جشنواره نیازمند دیده شدن و استمرار است. با اینکه این رویداد امسال دوره اولش را در اردیبهشت ماه برگزار خواهد کرد مطمئن هستم به یکی از جشنواره‌های معتبر کشورمان تبدیل خواهد شد. جشنواره‌ای که به هیچ جناح و سیاست و حزبی وابسته نیست و جشنواره‌ای برای مردم و از دل مردم است.

وی افزود: حدود ۱۰۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شد که جشنواره در سه بخش داستانی، مستند و سینمایی اثر پذیرفته است. در بخش فیلم‌های سینمایی نزدیک ۴۰ اثر دریافت کردیم که ۱۶ فیلم به مرحله داوری رسید، ۴۳۰ فیلم کوتاه به جشنواره ارسال شد که که از آنها ۶۵ فیلم به مرحله داوری راه پیدا کرد، ۵۲۰ اثر مستند نیز به جشنواره ارسال شد که از آنها ۶۵ اثر به بخش داوری راه پیدا کردند و در کنار اینها بخش نماهنگ و انیمیشن هم داریم که ۱۲ یا ۱۳ اثر خواهد بود. بخش فیلمنامه‌نویسی نیز به جشنواره اضافه شده که بیش از ۱۳۰ اثر دریافت کردیم و از این ۱۳۰ اثر ۴۰ اثر به بخش داوری راه پیدا کردند.

حیدری در ادامه اظهار کرد: جشنواره از سال آینده بین‌المللی خواهد شد و این جشنواره با مرکزیت تهران می‌تواند در شهرهای مختلف نیز برگزار شود. این رویداد یک آشتی ملی هنرمندان با سینمای کشور است و همه هنرمندان به این جشنواره آثار ارسال کرده‌اند و در بخش مدیریتی نیز حضور دارند و باید بگویم ما هیات داوری پر آوازه‌ای داریم. در بخش فیلمنامه نیز حبیب احمدزاده، حسین تراب‌نژاد، داریوش یاری، فرهاد توحیدی و فریدون جیرانی داور هستند.

وی تأکید کرد: ۱۶ فیلم سینمایی هم به بخش سینمای کشورمان اضافه شده‌اند و شاهد داوری این فیلم‌ها خواهیم بود که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم‌های ۷۶۰۰، احمد، آپاراتچی، آسمان غرب، بیتا، پدران، خورشید آن ماه، مسخ نرگس، میرو، نوروز، عروسک، آفتاب گرگ و میش و... اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز