خبرگزاری کار ایران

در نشست پرسش و پاسخ فیلم «باغ کیانوش» مطرح شد؛

محمدجواد موحد: حق فیلم‌های بخش نگاه نو ضایع می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۵۷۷

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «باغ کیانوش» روز ۱۹ بهمن با حضور رضا کشاورز حداد (نویسنده و کارگردان)، محمدجواد موحد (تهیه کننده)، محمد گودرزی (مجری طرح)، سیاوش کردجان (تدوینگر)، محمد عبدی (طراح جلوه‌های ویژه کامپیوتری)، میلاد محمدی (طراح و کارگردان انیمیشن)، حسین بشاش بافکر (صدابردار) و عباس جمشیدی‌فر، مجید پتکی از جمله بازیگران فیلم در خانه جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد موحد در ابتدای این نشست اظهار کرد: ما یک مجموعه‌ای به نام باشگاه فیلم سوره داریم که از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده و اصلی‌ترین کاری که می‌خواهد انجام دهد ایجاد یک مسیر برای کشف استعدادهاست. سال گذشته تصمیم گرفتیم یک کار سینمایی بسازیم تا اینکه به کتاب باغ کیانوش رسیدیم و آقای کشاورز مدتی روی این کتاب کار کردند و در نهایت به فیلمی رسیدیم که سعی کردیم اثری مناسب برای نوجوانان بسازیم که تابستان امسال پیش‌تولید را با تیمی درجه یک شروع کردیم.

کشاورز حداد نیز اظهار کرد: مشغول کار روی متن یک سریال بودم و آقای موحد این کتاب را به من پیشنهاد دادند و وقتی کتاب را خواندم دیدم که این دقیقا همان چیزی است که من به دنبال آن هستم. هرچقدر فیلمنامه را نوشتم می‌دیدم که خیلی ساده است و به این نتیجه رسیدم که باید یک ذره از خورده پیرنگ‌های کتاب هم بهره ببرم و بعد مقداری تخیل هم به فیلم اضافه کردیم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش‌هایی درباره اقتباس گفت: من خیلی از کتابها را و به خصوص رمان‌های ایرانی را که می‌خوانم ظرفیت اقتباس در آنها را می‌بینم. من باغ کیانوش را نخوانده بودم و تا حدی به این کتاب وفادار بودم و درصد زیادی هم تخیل به آن اضافه کردم و سعی کردم به مخاطب نوجوان امروزی هم نزدیکش کنم.

این کارگردان در ادامه اظهار کرد: هنوز نمی‌توانم درباره جلب نظر مخاطب صحبت کنم.

موحد نیز اظهار کرد: این محصول به هر حال هم کارگردان و هم تهیه‌کننده کار اولی داشته و از حوزه هنری که اجازه داد ما این ریسک را داشته باشیم و از کانون پرورش فکری برای همکاری و حمایتش تشکر میکنم.

کارگردان «باغ کیانوش» درباره استفاده از انیمیشن در این فیلم اظهار کرد: زمانی که متن را می‌نوشتیم به این شکل نوشته بودم و اصرار داشتم که با میلاد محمدی کار کنم و ما کلی انیمیشن با هم دیدیم که به این جنس بصری رسیدیم. با توجه به ژانری که فیلم دارد این صحنه در کار نشسته است.

میلاد محمدی نیز اظهار کرد: پروژه باغ کیانوش یک اثر خلافانه است و معلوم بود که ما می‌خواستیم یک کار خلاقانه خلق کنیم و با توجه به شخصیت‌های مختلف فیلم که یک نوع فکر و تخیل دارند هر وقت که خواستیم وارد تخیلشان شویم به سمت انیمیشن رفتیم و در نهایت به سه نوع انیمیشن رسیدیم.

کشاورز موحد اظهار کرد: من یک تدوینگر فوق‌العاده داشتم و در یک تایم کوتاه تدوینگر یک کاری با فیلم کرد که عالی بود. درباره کوتاه کردن اثر هم باید به جمع‌بندی برسیم.

سیاوش کردجان نیز اظهار کرد: باغ کیاموش پروژه سختی بود، فیلمبرداری نزدیک جشنواره تمام شد و ما حدود ۱۲۷ دقیقه نسخه نهایی را داشتیم و الان نسخه‌ای را که نی‌بینید نسبت به فیلمنامه ۳۰ دقیقه کمتر شده است. 

عباس جمشیدی‌فر نیز اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های من همیشه کار کودک و نوجوان است و از زمانی که تئاتر کار کردم بیش از ۷۰۰- ۸۰۰ اجرای کودک در سراسر کشور رفتیم. ما متاسفانه در رابطه با بحث نوجوانانمان هیچ برنامه‌ریزی نداریم و به همین دلیل آمدم در این پروژه که درباره غلبه بر ترس بود و بهترین ویژگی فیلمنامه به نظر من همین بود. من پر از ترس هستم چون جامعه به من آگاهی نداده ‌و برنامه‌ریزی برای نوجوانان ندارد و فقط منتظر است که نوجوان به سن جوانی برسد و بعد به فکر این باشند که حالا با این جوان چه کنیم.

مجید پتکی نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: به شدت با صحبت‌های آقای جمشیدی‌فر موافق هستم چون خودم هم نوجوان دارم و این دغدغه من است. ما با بچه‌های بسیار توانمندی کار کردیم و امروز برای اولین بار بود که فیلم را دیدم و واقعا خیلی لذت بردم. به نظر من باغ کیانوش یکی از کارهای فاخر کودک و نوجوان در دهه اخیر است.

محمد گودرزی نیز اظهار کرد: ما به نمایندگی از تیم بزرگی اینجا هستیم. خیلی‌ها از فیلم کودک و نوجوان سرسری رد می‌شوند در حالیکه این فیلم یک پروژه سنگین و بزرگی بود

محمد عبدی نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: فکر کنم سن و سالم از همه کمتر است و ضحبت خاصی ندارم و از آقای کشاورز و موحد برای اعتمادی که به من کردند.

در ادامه این نشست کارگردان «باغ کیانوش» اظهار کرد: ما یک فیلم ساختیم که بچه‌ها آن را می‌بینند و بچه‌ها درباره‌اش صحبت می‌کنند و معمولا با توجه به مخاطبی که دارم صدایی شنیده نمی‌شود که چرا ما در بخش مسابقه نیستیم. به نظر من ما می‌توانستیم در بخش مسابقه باشیم.

موحد هم در پایان تصریح کرد: وقتی فهمیدم که امسال بخش نگاه نو به جشنواره برگشته خیلی خوشحال شدم، بخش نگاه نو خیلی مهم و خوب است اما بعدها فهمیدیم این بخش فقط برای این گذاشته شده که حق فیلم‌اولی‌ها ضایع شود. حق «آپاراتچی» و «بی بدن» هم ضایع شده و جالب است که فیلم‌های نگاه نو از فیلم‌های بخش مسابقه آثار بهتری هستند. از دوستان جشنواره می‌خواهم که اجازه ندهند حق بچه‌های این فیلم ضایع شود و متاسفانه شرایطی پدید آمده که حق ما در حال ضایع شدن است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز