خبرگزاری کار ایران

نشست خبری جشنواره موسیقی فجر برگزار شد

بودجه جشنواره امسال پانزده میلیارد تومان است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۹۴۱

نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ظهر امروز دوشنبه هفدهم بهمن‌ماه در تالار رودکی تهران برگزار شد. رضا مهدوی دبیر جشنواره، امیرحسین سمیعی مدیرکل جدید دفتر موسیقی و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در این رویداد حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای «سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر» ظهر امروز سه‌شنبه هفدهم بهمن‌ماه در تالار رودکی برگزار شد.

امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی)، امیرعباس ستایشگر (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و رضا مهدوی (دبیر جشنواره موسیقی فجر) در این رویداد حضور داشتند و درباره جزییات برگزاری بخش‌های مختلف توضیحاتی دادند.

 

بودجه جشنواره امسال پانزده میلیارد تومان است

 

در ابتدای برنامه امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ضمن تشکر از محمد اله‌یاری مدیر سابق دفتر موسیقی و خوشامدگویی به اهالی رسانه گفت: نکته مهم که در جشنواره امسال عدالت فرهنگی است که توسط دبیرخانه جشنواره مورد توجه قرار گرفته و در حال تلاش هستیم تا به این کلیدواژه برسیم. حال اینکه عدالت فرهنگی چه معیاری دارد، ریشه در تعادل و چینش بخش‌های مختلف در وسعت جغرافیایی ماست؛ شرایطی که در همه بخش ها و سالن های میزبان جشنواره مورد توجه بوده و می‌تواند برای تحقق عدالت فرهنگی معیار باشد.

سمیعی افزود: نکته دیگری که مورد توجه بوده حضور بخش موسیقی کودک و نوجوان است که در این چارچوب علاوه بر چند اجرای ویژه این گروه سنی هنرستان های موسیقی نیز به ماجرا ورود پیدا کرده‌اند. این در حالی است که حضور موثر گروه‌های موسیقایی بانوان و ارکسترهای مختلف نشان دهنده فضای پویایی است که ما در این دوره پیش بینی کردیم.

دفتر موسیقی پاپ را مهم می‌داند

سمیعی تاکید کرد: موسیقی پاپ را مهم می‌دانم چون برآیند موسیقی نواحی و دیگر سبک‌هاست که موسیقی پاپ را می‌سازد. این نبض در اختیار ماست و باید نوجوان‌ها را در یابیم. فرصتی که ایجاد شده، همین دوبرابر شدن تعداد گروهای پاپ‌ در جشنواره است حتی باید این بخش را تخصصی کنیم.

جشنواره موسیقی فجر آیینه تمام‌نمای موسیقی فلات ایران است

در ادامه برنامه رضا مهدوی (دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر)ضمن تسلیت بابت شهادت امام موسی کاظم (ع) گفت: من به جشنواره نگاهی کلان دارم و آن را آیینه تمام نمای موسیقی فلات ایران می‌دانم. در عرصه موسیقی ما همه اقوام حضور دارند و این بستر زیر شاخه‌های بی‌بدیلی دارد

مهدوی با تاکید بر اینکه می‌توان جشنواره را به لحاظ مالی و معنوی را ارتقا داد، گفت: به واسطه چنین اتفاقی آنهایی که با موسیقی زاویه دارند، نگاهشان تغییر خواهد کرد.

تاکید بر مردمی برگزار کردن جشنواره

رضا مهدوی بیان کرد: آنچه امسال دنبالش بودیم این بود که جشنواره را مردمی‌تر کنیم و مخاطبانی که کمتر به موسیقی می‌آیند، حضور سهل‌تری داشته باشند؛ هم به لحاظ خرید بلیت و هم موارد دیگر. 

او اذعان داشت: جشنواره موسیقی فجر ریسمانی است که باید به آن چنگ بزنیم  و اینکه بستر مناسبی برای ارتقا موسیقی و هنرستان‌ها و نهادها ایجاد نمایم,تا مسئولان این بخش‌ها  به حساسیت وجود و تاثیرشان نسبت به آینده نسل‌ها، پی ببرند. 

دبیر جشنواره موسیقی فجر امسال تاکید کرد: جشنواره باید عرصه بین‌الملل را جدی‌تر بگیرد. باید به این موضوع توجه کنیم که ما در زمینه موسیقی گذشته پرباری داریم و هر آنچه هست قابلیت‌های ما محسوب می‌شود.

جدی‌تر گرفتن بخش بین‌الملل منجر به معرفی بهتر موسیقی‌مان خواهد شد

او با تاکید بر رقابتی بودن بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر گفت: ما به واسطه داشته‌های‌مان امکانی داریم که به واسطه آن باید جوانان خودمان را پوشش دهیم و آنها در رقابت‌های بین‌المللی داخلی باهم رقابت کنند. طی همین رونداست که کشورهای منطقه که در اختیار ایران فرهنگی بزرگ بوده‌اند در این رقابت‌ها شرکت کنند. ما چیزی کم نداریم و الان باید آغاز کنیم تا بستر دوره بعد آماده شود. با برگزاری بهتر جشنواره و بخش بین‌الملل سفیران فرهنگی به مردمشان می‌گویند هنر ما چیست و اینگونه است که با توجه و ارتقا بخش بین‌الملل اهدافی که داریم، محقق خواهد شد. 

مهدوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: درکل جشنواره موسیقی فجر طی این سال‌ها روندی صعودی و رو به پیشرفت داشته اما باید توجه داشته باشیم که قابلیت‌های ما بیش از اینهاست.

درخواست روزهای بیشتر جشنواره در دوره‌های بعد

رضا مهدوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:  بنا داشتیم از همه طیف‌های موسیقی در جشنواره امسال استفاده کنیم و اتفاقا استقبال‌ها  امسال عالی بود. اما خب روزهای جشنواره کم است و با توجه به بضاعت موسیقی‌مان امیدوارم جشنواره از سال‌ آینده به مدت ده روز برگزار شود. 

او گفت: در رویداد امسال با همدلی و مساعدت دوستان در دفتر موسیقی، انجمن نمایش و مساعدت وزیر محترم مواجه بودیم و باید از بخش حراست هم تشکر کنم. آقای سمیعی هم قویا پشت ما ایستادند تا به موسیقی  پاپ بیشتر اهمیت داده شود. متاسفانه بخش مهمی از موسیقی‌ها را در جدول نداشتیم و انشالله سال بعد چند جشنواره برگزار کنیم و جشنواره جشنواره‌ها در قالب موسیقی فجر برگزار شود. 

وجود بخش پاپ در جشنواره برای کسب درآمد نیست

رضا مهدوی در بخشی از صحبت‌هایش درباره وجود موسیقی پاپ در جدول جشنواره و سیاست‌های مربوطه به آن توضیحاتی داد.

او گفت: اضافه کردن پاپ برای کسب بودجه نیست و بر این اساس جلو رفته‌ایم تا این بخش تخصصی‌تر شود. موسیقی پاپ ایرانی باید با هویت ایرانی باشد. برای این موسیقی مهم، جشنواره تخصصی لازم است و باید جوان‌ها و پیشکسوتان پای کار بیایند. امسال با جرأت آمدیم. به هرحال پاپ ایرانی واقعیتی است که وجود دارد و مفاهیم عمیق دارد. مردم هم همیشه از این سبک استقبال کرده‌اند.

کودکان شرکت‌کننده را بزرگ نشان دهیم

مهدوی تاکید کرد: همه گونه‌ها باید به شرط سلامت در آینه تمام نمای فجر حضور یابند و خود را به رخ بکشند.

او گفت: امسال بخش کودک نوجوان داریم که بچه‌ها می‌آیند و بداهه نوازی و تک نوازی می‌کنند. سال‌ها این بخش را نداشتیم و حال خواهشم این است رسانه‌ها این بخش را پوشش دهند و بچه‌ها را را بزرگتر نشان دهید چون اینها آینده موسیقی کشور هستند. چندین سال است جشنواره دنبال نسل نو است. ما بزرگان را حمایت می‌کنیم تا بچه‌ها را حمایت کنند. 

مهدی بیان کرد: برخورد رسانه‌ها می‌تواند جایگاه کودکان و نوجوانان را بالا ببرد و انگیزه بخش باشد. ما برای آن‌ها باید برنامه‌سازی کنیم و در فضای مجاز کشور تولید داشته باشیم. همه نهادها باید پای کار بیایند. موسیقی چه بسا از سیما رساتر است. نیاید همه به فیلم و هنرپیشه‌ها بپردازیم.

جشنواره ابزاری فرهنگی است

مهدوی: اگر ابزاری نگاه کنیم جشنواره ابزاری فرهنگی است. باید بتوانیم کشور مسلمان را جمع کنیم. و جاده ابریشمی باید ایجاد کنیم اما به انجام رساندن این کار، بودجه خیلی زیاد می‌خواهد. با فجر می‌توانیم فرهنگ خودمان را باز گردانیم. ایران فرهنگی و ایران اسلامی بزرگان و موسیقی‌هایی دارد. همه باید در موسیقی فجر بیایند.

او گفت: ما در جشنواره موسیقی فجر باید یک جشن انقلاب داشته باشیم و شاخه دیگر نگاهی بلند مدت است. 

شش سالن جشنواره امسال را میزبانی می‌کنند

در ادامه برنامه امیرعباس ستایشگر (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) گفت: جشنواره امسال با اجرای گروه نهال و اجرای ارکستر ملی ایران، رسما آغاز می‌شود. این رویداد  در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار می‌شود و شش سالن میزبان آثار هستند. 

او ادامه داد: از شهرداری تهران بابت همکاری با این دوره از جشنواره ممنونم. و اینکه بخش رقابتی در هفت زیر مجموعه تعریف شده و آلبومهای منتشر شده امسال هم امکان شرکت داشته‌اند.

بازگشت دوباره بخش رساله به جشنواره 

ستایشگر تاکید کرد: اتفاق دیگر این است که سی و دو اثر در بخش رساله جشنواره پذیرفته شده‌اندو این بخش پس از سال‌ها دوباره به جشنواره بازگشته است. 

امیرعباس ستایشگر در ادامه بیان کرد: جایزه ترانه با ۲۷۲۲ اثر برگزار می‌شود. بخش موسیقی و رسانه نیز در دو محور اصلی و سی مجموعه داوری خود را آغاز کرده است. آثار بخش غیر رقابتی هم با  فراخوان عمومی به جشنواره آمده‌اند. در بخش ارکسترال پنج ارکستر داریم  و چهار هنرستان نیز در جشنواره حضور یافته‌اند. 

حضور دوهزار و صد و ده هنرمند در جشنواره امسال

او ادامه داد:   بخش ویژه بانوان هم هر روز اجرا دارند. ۱۴ اثر کودک و نوجوان داریم و آثار بخش سرود هم   در نقاط مختلف اجرا می‌شوند. موضوع دیگر این است که ۱۵ استان جشنواره را برگزار می‌کنند و بزرگداشت از بزرگان هم طبق روال همیشه، جزئی از جشنواره است. بخش پژوهش میزبان رادیو گفتگو است و امسال ۲۱۱۰ هنرمند خانم و آقا حضور دارند. 

ستایشگر در پایان صحبت‌هایش از محمد الهیاری به عنوا رییس جشنواره‌های قبلی موسیقی فجر تشکر کرد. او گفت  از برادرم امیرحسین سمیعی هم ممنونم که اجازه دادند کارها را پیش ببریم. در آخر برای دبیری آقای رضا مهدوی خوشحالم و با حضور ایشان من هم خیلی با انگیزه و حمایت بیشتر کارها را انجام دادم. 

جشنواره زیر سایه تبلیغات پیروزی انقلاب

امیرعباس ستایشگر در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: آثار بخش بین‌الملل با مشاوره‌ها و رصد جشنواره‌های خارجی و فعالیت گروه‌ها انتخاب شده‌اند. در رابطه با تبلیغات هم باید بگویم با توجه به زمان برگزاری جشنواره که اواخر بهمن‌ماه است همه چیز تحت تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی است؛ و ما درگیر ترافیک تبلیغات حوزه شهری بوده‌ایم. اگر اوائل بهمن‌ماه جشنواره برگزار می‌شد چنین اتفاقی شاید نمی‌افتاد.

تشکیل کمیته مخاطبان

او گفت: امسال کمیته مخاطبان را داریم. بخشی از کار ما محیا کردن شرایط برای فعالیت هنرمندان است و بخش دیگر کارمان مردم هستند که باید بیایند و اجراها را ببیند. کمینه مخاطبان اجراها و مخاطبان را رصد خواهد کرد.

افزایش سی و پنج درصدی بودجه امسال

ستایشگر با اشاره به اینکه بودجه جشنواره امسال پانزده میلیارد تومان بوده، گفت: بودجه امسال سی و پنج درصد افزایش داشته است. برای ما زمان‌بندی بودجه مهم است. و برگزاری جشنواره قبل از عید کار ما سخت کرده است. وگرنه میزان بودجه نسبت به جدول مناسب است. همه داوران برای ما قابل احترامند و نمی‌گویم داوران سال قبل یا فلان دوره بهتر یا بدتر بوده‌اند. اما خب داوری، سلیقه‌ای است.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز