خبرگزاری کار ایران

سعید چاری مطرح کرد؛

«آخرین قرار» به فلسفه مرگ می‌پردازد/ علی انصاریان انسان ویژه‌ای بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۶۹۱

سعید چاری با اشاره به اینکه علی انصاریان زندگی پر فراز و نشیبی داشت و درگذشتش نیز اتفاق تکان‌دهنده‌ای بود، گفت: «آخرین قرار» به فلسفه مرگ می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید چاری، کارگردان مستند سینمایی «آخرین قرار»، که به تازگی در گروه هنر و تجربه اکران شده، اظهار کرد: علی انصاریان از دوستان من بود و در سه فیلم با او کار کرده بودم. اولین تجربه همکاری‌مان در فیلم «کاپیتان امیر» بود که نقش شهید مهدی رضایی مجد را بازی کرد و این فیلم به جشنواره فیلم‌های ورزشی ایتالیا راه پیدا کرد. علی انصاریان اولین حضور خود در یک جشنواره جهانی خارجی را از طریق این فیلم تجربه کرد.

چاری خاطرنشان کرد: پس از آن به دلیل دوستی و رفاقتی که داشتیم در فیلم «فقط صدا می‌ماند» با هم همکاری کردیم و انصاریان در این فیلم نقش یک روحانی را بازی کرد و حضور موفقی داشت. در زمان ساخت فیلم «کاپیتان امیر» با او صحبت کردم و تصمیم گرفتیم که با توجه به فراز و فرود زندگی‌اش و تصمیم جنجالی‌اش در دورانی که فوتبالیست بود و از پرسپولیس به استقلال رفت، مستندی بسازیم و به نظرم مستند جذابی برای طرفداران فوتبال بود و بخشی از مصاحبه‌های مدنظر را هم گرفته بودیم و چند وقت ادامه ضبط فیلم متوقف شد تا اینکه آن اتفاق تلخ رخ داد و انصاریان به کرونا مبتلا شد و از دنیا رفت.

وی افزود: به ناچار ساخت این مستند را متوقف کردیم و شش ماه پس از فوت علی انصاریان به سراغ صداهایی رفتم که پیش‌تر از او ضبط کرده بودم و به این نتیجه رسیدم که ابزار لازم برای ساخت مستند وجود دارد چراکه در زمان ساخت فیلم هم در پشت صحنه صداهای زیادی از انصاریان ضبط کرده بودم و تصمیم گرفتم که ساخت مستند را ادامه دهم و از این طریق حداقل یادی از او کنم. در ادامه آقای گل‌محمدی و پیروانی هم با ما همکاری کردند و نتیجه کار به نظرم رضایت‌بخش بود.

این کارگردان در ادامه اظهار کرد: نسخه‌ای که پروانه ساخت گرفته است ۱۰۴ دقیقه است که البته ما نسخه ۷۳ دقیقه‌ای را به جشنواره ایتالیا فرستادیم و آنچه که امروز اکران شده فیلمی ۸۵ دقیقه‌ای است. نسخه اولیه این فیلم ۷ پرده از زندگی علی انصاریان بود و نسخه اکران شده ۶ پرده است که هر پرده شروع و پایان دارد.

وی درباره بخش‌های مختلف این مستند گفت: یک پرده از این مستند به زندگی ورزشی علی انصاریان مربوط می‌شود،‌ بخشی به این موضوع می‌پردازد که چرا علی انصاریان به استقلال رفت، آن زمان علی علیزاده به همراه علی انصاریان به استقلال رفت و با او هم درباره این موضوع صحبت کردیم و خیلی از افراد آمدند و درباره این اتفاقات صحبت کردند و یک پرده از این مستند هم به دربی جنجالی مربوط می‌شود که علی انصاریان در مقابل پرسپولیس بازی کرد. در ادامه مستند یک پرده به ورود او به سینما مربوط می‌شود و سفرش به ایتالیا و یک پرده هم به خواننده شدن او می‌پردازیم و پرده نهایی این فیلم هم درباره ابتلایش به کرونا و درگذشتش پرداخته‌ایم. یک پرده از فیلم هم با عنوان آخرین قرار در فیلم بود که به قرارهای ناتمام علی انصاریان می‌پردازد و ما این بخش را از نسخه اکران حذف کردیم که البته در نسخه VOD به فیلم اضافه خواهد شد.

چاری درباره دلیل حذف این بخش از مستند گفت: نگاه داشتنِ مخاطب پای یک مستند کار بسیار سختی است و دلیل حذف این بخش این بود که مخاطب خسته نشود. نسخه اکران را با چند مخاطب دیده‌ام و خوشبختانه واکنش‌ها خوب بودند و فکر می‌کنم حذف آن بخش منطقی بود و اثر را جذاب‌تر کرد.

وی افزود: «آخرین قرار» یک مستند داستانی است و در کنار آنچه که مخاطب به عنوان مستند شاهد است، داستانی هم روایت می‌شود و دو شخصیت این داستان را پیش می‌برند. نکته جالب توجه درباره زندگی علی انصاریان این بود که او هر کاری که دوست داشت را انجام داد و بعد از دنیا رفت. او واقعاً فردی موفق بود‌، ما در بین ورزشکاران‌مان دو مجری ورزشکار خوب داشتیم که مهرداد میناوند و علی انصاریان بودند و هر دو در یک زمان کوتاه از دنیا رفتند، علی انصاریان در هر دو تیم مهم فوتبال کشورمان بازی کرد، از معدود ورزشکارانی است که توانست در بازیگری نیز موفق باشد و می‌توان گفت که او پس از پژمان جمشیدی موفق‌ترین ورزشکاری است که بازیگر شد، در خوانندگی هم خیلی خوب بود اما از آنجا که علاقه‌ای به خوانندگی نداشت، آن را ادامه نداد و به نظرم این موفقیت‌ها او را به شخصیتی ویژه تبدیل می‌کند که پرداختن به او می‌تواند جذاب باشد و از طرفی درگذشتش هم اتفاق خاصی بود. اگر بخواهیم سال‌ها بعد بلایی که کرونا بر سر ما آورد را بررسی کنیم و نگاهی به آن داشته باشیم مستند «آخرین قرار» می‌تواند یکی از آثار مورد توجه باشد و فکر می‌کنم پس از گذشت زمان اهمیت این مستندها که به این تجربه تلخ انسان پرداخته‌اند، بیشتر می‌شود.

چاری در پایان خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع ما یک روایت دیگر هم داریم که به فلسفه مرگ می‌پردازد و نگاه به پدیده مرگ در عنوان این فیلم هم وجود دارد. این فیلم قصه فردی را روایت می‌کند که همه او را انسانی پر انرژی و طناز می‌شناسند و ما با نگاهی به این ویژگی‌های فردی علی انصاریان و دنبال کردن زندگی پر از داستان و ماجرایش وقتی به پایان زندگی‌اش می‌رسیم مرگ در کنار روایتی که داریم یک مفهوم خاص پیدا می‌کند که فکر می‌کنم مخاطب «آخرین قرار» می‌توان آن را متوجه شود. علاوه بر این در «آخرین قرار»‌ به ویژگی‌های فردی کمتر دیده شده این بازیگر فوتبالیست هم می‌پردازیم؛ جالب است بگویم زمانی که او نقش شهید رضایی مجد را در فیلم «کاپیتان امیر» بازی می‌کرد به احترام این شهید همیشه با وضو جلوی دوربین می‌رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز