خبرگزاری کار ایران

دختری که مکتب‌دار مذهب شیعه شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۶۳۵

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا قبادی (پژوهشگر تاریخ) در یادداشتی به شهادت حضرت فاطمه معصومه(س) و سفر ایشان به شهر قم پرداخته و درباره زندگی، فضائل و سخنان ایشان نکاتی را یادآور شده است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

 دختر موسی بن جعفر در اول ذی القعده سال ۱۷۳ق در مدینه بدنیا آمد، پدر بزرگوار او نامش را نام دختر پیامبر(ص) خدا، فاطمه نامید. دوران زندگی او با قدرت یافتن عباسیان و سختگیری آنان بر اهل بیت علیهم السلام همزمان شد. از این رو فاطمه دوران سخت و پر مشقتی را تجربه کرد. او شاهد زندانی طولانی مدت پدر بزرگوارش (ع)بود. حضرت فاطمه تنها شش سال داشت که پدرش در بغداد و در زندان به شهادت رسید! پس از آن حدود ۲۰ سال در سایه پر مهر برادرش امام رضا ع زندگی کرد. کریمه اهل بیت یک سال پس از آنکه امام رضا ع به خراسان فراخوانده شد، به قصد دیدار برادرش عازم خراسان شد. آن حضرت در مسیر زیارت برادر در ساوه بیمار گشت و به قم عزیمت کرد. او سرانجام در روز دهم ربیع الثانی سال ۲.۱ ه.ق ، دار فانی را وداع کرد و در قم مدفون شد. این بانوی جلیل المنزلت، جایگاه والایی نزد ائمه معصومین(ع) دارد و از معدود امام زادگانی است که پنج امام معصوم علیهم السلام در عظمت شأن او سخن گفته اند.

لقب "معصومه" که از واژه معصوم گرفته شده است خود، نشان دهنده منزلت و طهارت این بانو جلیل القدر است. در زیارت نامه مشهور آن حضرت که از سوی امام رضا(ع) روایت شده به دو فضیلت بسیار مهم؛ یعنی قرب معنوی میان ایشان با پیامبر خدا (ص) و مقام شفاعت تصریح شده است. ائمه معصومین علیهم‌السلام به زیارت حضرت فاطمه معصومه بسیار سفارش فرموده و ثواب زیادی بر شمردند.از مجموع سخنانی که از آن حضرت نقل شده است، محبت به امام علی ع و اولاد او را میتوان وجه مشترک آنها دانست. از خداوند منان تاسی به زندگی پاکدامنانه آن حضرت، همچنین زیارت و شفاعتش را برای همگان مسئلت دارم. از خداوند منان ملتمسانه میخواهیم که به جاه و جایگاه این بانو جلیل المنزلت در امور مردم مظلوم غزه گشایش ویژه‌ای بفرماید. آمین یا رب العالمین.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز