خبرگزاری کار ایران

تاریخ زاینده رود مستند می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۶۹۱۸

زهرا نیازی، کارگردان، مستندی درباره زاینده‌رود در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی کارگردانی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا نیازی درباره ساخت مستند جدیدش که محصول مرکز گسترش است، گفت: «تقریبا بعد از دو سال بیکاری، این روزها مشغول پیش تولید مستند جدیدم هستم که با نگاهی تجربی به زاینده رودِ اصفهان ساخته می‌شود و نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن هم برعهده خودم است.»

نیازی ادامه داد: «چیزی برای ما مهم‌تر از رودخانه نیست. زندگی‌، روابط و هویت شهرمان به این رود پیوند خورده است. برای ساخت مستند جدیدم قصد ندارم به شکل گزارشی عمل کنم و بیشتر تجربه زندگیِ زیسته‌ام در ارتباط با این رود مد نظرم است. این مستند سفر عینی-ذهنی راوی با رودخانه در شهر از سرچشمه تا باتلاق گاوخونی را نشان می‌دهد.»

او درمورد اهمیت برگزاریِ جشنواره سینماحقیقت توضیح داد: «حدودا ۵ دوره در این جشنواره مستند داشته‌ام. دیدن مستندها و معاشرت با دیگر مستندسازان، بستری برای رشد و انتقال تجربه فراهم می‌کند. امیدوارم که جشنواره سینماحقیقت به سمت رویکردهای ایدئولوژیک نرود. اگر نگاه‌های رسمی و سفارشی قالب شود و فیلم‌های مطالبه‌گر، رادیکال، تجربی و مستقل حذف شوند، مقبولیت نسبیِ این جشنواره در میان فیلم‌سازان از بین می‌رود. این جشنواره تخصصیِ سینمای مستند در ایران است و باید همه نگاه‌ها را پوشش دهد و در غیر این‌صورت برای سینمای مستند و کل ایران کار زار می‌شود.»

نیازی ادامه داد: «حال و احوال سینما که در کل خوب نیست. اما به گمانم در این زمانه، سینمای مستند از سینمای داستانی اهمیت بیشتری دارد. ‌چون آیینه جامعه است و فرهنگ سازی در این حوزه بیشتر شکل می‌گیرد. غالبا فیلم‌های داستانی یا در کما هستند یا ذوب در کمدین‌های سخیف‌، تا اینکه بخواهند بحث‌های چالشی برای مخاطب مطرح کنند و به دنبال پرسش و پاسخ باشند. قبل از اینکه هر اتفاقی در این خاک بیفتد، در سینمای مستند می‌توانیم ردپایش را ببینیم. اگر به این سینما بهای بیشتری داده می‌شد و داده شود چرخ‌ها دوباره و بارها اختراع نمی‌شد و نمی‌شود. اگر مسئولان به سینمای مستند توجه بیشتری می‌کردند و همچنین الان توجه داشته باشند، خیلی از مشکلاتی که این روزها در این سرزمین داریم، کمتر می‌شد. من به عنوان فیلم‌سازی که تنها کمی فیلم‌سازی بلدم و در این راه هزینه بسیار داده‌ام در تلاش هستم تا شرافتمندانه دوام بیاورم. به هر حال به انسان باید امیدوار بود چون انسان چاره ساز است و همیشه در دل ویرانه‌ها چراغی روشن کرده است.»

این کارگردان در پایان گفت: «مثلا در اصفهان موضوع آب و هوا به بحرانی‌ترین زمان خودش رسیده است. سال‌ها پیش مستندی درباره بیماری ام‌اِس کار کردم که زن‌ها دو برابر بیشتر از مردها به آن مبتلا می‌شوند. آن زمان مطلع شدم که اصفهان پایتخت ام‌اِس خاورمیانه است. رتبه دوم در سرطان را هم دارد و این‌ها به خاطر آلودگی این شهر صنعتی و خشکی رودخانه است. چندین سال هم است که با فرونشست به خاطر بی آبی و خشکی زاینده رود مواجه شده‌ایم. اولین شهری که فرونشست به داخل شهر آمده و بناهای تاریخی‌، خانه‌ها، خیابان‌ها و کل هویت و تمدن این شهر را می‌بلعد و اصفهان در معرض نابودی کامل قرار گرفته است. شهر یک موجود زنده است مثل انسان و شاهرگ حیاتی هر دو آب و رود است.»  

زهرا نیازی همچنین مستندهای: «گهواره کثافت»، «زن در سایه ام‌اس»، «مهین داستان نانوشته»، «زندگی کور نیست»، « چشمه زاون»، « خانه روشنان»، « مادر بی سیم » و... را کارگردانی کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز