خبرگزاری کار ایران

بیانیه کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان:

اجازه‌ دهید فیلِ فرهنگ در فنجان سلیقه و پسندهای این و آن اسیر نباشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۳۷۶

کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر در بیانیه‌ای خطاب به مسئولان و متولیان امر فرهنگ، نوشت: فرهنگ را به متولیان واقعی‌اش یعنی مردم، دین و عرف‌شان بسپارید و اجازه‌ دهید فیلِ فرهنگ در فنجان سلیقه و پسندهای این و آن اسیر نباشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر در بیانیه‌ای، نوشت: یک‌بار برای همیشه، با‌ اعتنا به قانون، عرف و هم‌چنین حذف ممیزی‌ها و پسندهای سلیقه‌ای؛ اندیشمندان، نویسندگان و هنرمندان را از آن‌چه حق هر شهروند است؛ یعنی آزادی و استقلال فردی در چارچوب‌های رایج، بهره‌مند سازید و فرهنگ را به متولیان واقعی‌اش یعنی مردم، دین و عرف‌شان بسپارید و اجازه‌ دهید فیلِ فرهنگ در فنجان سلیقه و پسندهای این و آن اسیر نباشد.

مشروح این بیانیه در ادامه می‌آید:

«به طنز می‌ماند که نمی‌دانیم این سطور را باید به چه‌کسی یا چه‌کسانی بنویسیم! به قبلی‌ها یا بعدی‌ها؟ یا کدام وزارت‌خانه‌ و نهاد مدعی فرهنگ مخاطب ماست؟!

هرچند در این سرزمین هنوز بر سر ابعاد و اندازه‌ی مفهوم‌ "فرهنگ" به توافق نرسیده‌ایم و نسبت آن با جامعه، تاریخ، دین، عرف و انسان نامعلوم است!

بماند!

کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان ایران، در این روزهای فلج‌کننده و پر اضطرار کرونا و تحریم‌های ناجوانمردانه، بی‌آن‌که بخواهد در این مجال به واکاوی چرایی و چگونگی وضع موجود بپردازد، از آن‌ها که مسئولیتی در قبال فرهنگ دارند؛ انتظار دارد در برابر اندیشمندان، نویسندگان و هنرمندان که تلاش‌شان در راستای پاس‌داشت و توسعه‌ی دست‌آوردهای اخلاقی، عرفی، تاریخی و دینی انسان بر کسی پوشیده نیست؛ کمی گشاده‌نظرتر و منصف‌تر باشند و حقوق شهروندی و حرفه‌ای‌شان را در نظر گیرند.

این روزها کم نیستند بزرگان نمایش‌نامه‌نویس و مترجم تئاتری که دادشان از بی‌دادها و بی‌تدبیری‌ها لب‌ریز شده باشد و حتی تصمیم به بازنگری در شغل و ادامه‌ی رسالت حرفه‌ای‌شان کرده باشند!

پیشنهاد می‌کنیم یک‌بار برای همیشه، با‌اعتنا به قانون، عرف و هم‌چنین حذف ممیزی‌ها و پسندهای سلیقه‌ای؛ اندیشمندان، نویسندگان و هنرمندان را از آن‌چه حق هر شهروند است؛ یعنی آزادی و استقلال فردی در چارچوب‌های رایج، بهره‌مند سازید و فرهنگ را به متولیان واقعی‌اش یعنی مردم، دین و عرف‌شان بسپارید و اجازه‌ دهید فیلِ فرهنگ در فنجان سلیقه و پسندهای این و آن اسیر نباشد.

۸ تیرماه ۱۴۰۰ خورشیدی

هیئت‌مدیره کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان ایران»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز