خبرگزاری کار ایران

در نشست مسئولان بهزیستی فارس عنوان شد؛

وجود ۴ مرکز روزانه نگهداری کودکان کار و خیابانی در استان / کودک آزاری در صدر تماس اورژانس ۱۲۳

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۷۱۷

کودک کار، کودک بدسرپرست و بی سرپرست، کودک آزاری، کلیدواژه هایی هستند که امروز بخش بزرگی از جامعه کودکان به آن مبتلا هستند.

به گزارش ایلنا، ارائه چندین آمار از جمله نگهداری نزدیک به ۶۰۰ کودک بدسرپرست و بی سرپرست در مراکز بهزیستی، افزایش کودکان کار تا رتبه اول کودک آزاری در تماس با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ فارس در نشستی که همزمان با هفته بهزیستی برگزار شد، تلنگری جدی است تا نشان دهد که شرایط موجود برای جامعه کودک نیاز به بازنگری موثر دارد.

محمدرضا هوشیار با بیان اینکه هدف این نهاد کاهش مشکلات مددجویان است و در حد توان و اعتبارات مان در این خصوص تلاش می کنیم، بیان کرد: برای دستیابی به این‌مهم همکاری ارگان های دیگر نیز ضروری است.

هوشیار  با اشاره به ضرورت برخورداری مردم از خدمات روان شناختی از افتتاح مرکز مشاوره حضوری دولتی در شیراز خبرداد و عنوان کرد:  پیش از این فقط یک مرکز دولتی در شیراز داشتیم و این هفته در غرب شیراز هم یک مرکز افتتاح می شود. 

وی افزود: همچنین مجموعه ورزشی شاد زیست نیز بعد از ۴ سال به منظور ارائه خدمات به مددجویان و مردم بازگشایی می شود.

مدیرکل بهزیستی فارس بیان کرد: در هفته بهزیستی، مرکز اورژانس اجتماعی بیضا و مرکز توانمند سازی و صیانت مردان و زنان نیز افتتاح می شود. 

وی به آخرین آمار جمع آوری کودکان کار و خیابانی هم اشاره و بیان کرد: ۴ مرکز روزانه نگهداری کودکان کار و خیابانی در فارس داریم که دو مرکز در شیراز و دو مرکز دیگر در شهرستان‌های لار و مردوشت فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه کودکان کار و خیابان، توسط دفتر آسیب دیدگان شهرداری و مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی فارس جمع آوری و ابتدا به مرکز شبانه روزی تحویل داده می‌شوند، افزود: این کودکان بین ٢١ روز تا یکسال در این مرکز نگهداری می‌شوند و در صورت مشکلات عدیده خانواده و عدم ارجاع به خانواده، بر اساس سن، کودک به یکی از مراکز روزانه ارجاع داده می‌شود که در سال گذشته ١١٠٠ کودک کار در این مراکز نگهداری شدند.

در ادامه معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس به ارائه مسائل و طرح آسیب های اجتماعی پرداخت که عمده آن با کودکان در ارتباط بود.

حمیدرضا محمودیان با اشاره به این که در حال حاضر ۳۵ خانه برای کودکان بد سرپدست و بی سرپرست در فارس داریم، ابراز کرد: به زودی یک مرکز ویژه پسران ۶ تا ۱۲ ساله هم افتتاح می‌شود و در حال حاضر ۵۶۰ کودک در مراکز نگهداری می‌شوند.

 وی خاطرنشان کرد: ترجیح ما به حضور کودک در خانواده است و هر کودکی که شرایط واگذاری داشته باشد به زوج ها سپرده می‌شود.

محمودیان گفت: در حال حاضر حدود ۵۵۰ خانواده در نوبت دریافت فرزند از بهزیستی هستند.

وی با اشاره به وضع کودکان بدپرست گفت:  همچنین تعدادی از این کودکان،  ۶ سال به بالا سن دارند و از سوی زوج‌ها برای پذیرفتن سرپرستی آنها تقاضا نداریم و تعدادی هم که  زیر ۶ ساله هستند نیاز به درمان دارند و کسی تمایلی برای سرپرستی آنها ندارد. 

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس بیان کرد: سال گذشته ۱۲۲ کودک به زوج ها واگذار کردیم و در سه ماهه  اول امسال هم ۳۰ کودک به متقاضیان بدون فرزند واگذار کرده‌ایم. 

به گفته محمودیان خانواده‌هایی که راغب باشند کودکان با نیازهای ویژه را قبول کنند، خارج از تشریفات حداکثر طی یک ماه به آنها بچه تحویل داده می شود.

وی تصریح کرد: هزینه هر کودک و یا نوجوان که در مراکز ما زندگی می کنند، ماهانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان  است و یکی از مشکلات بزرگ ما وقتی است که آنها مستقل می شوند و با مسایل مختلف مواجه می‌شوند.  

کودک آزاری در صدر تماس اورژانس ۱۲۳ 

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: سال گذشته ۲۰ هزار و ۸۱۹ مورد تماس با ۱۲۳( اورژانس اجتماعی) صورت گرفته  که ۱۶ هزار و ۳۷۵ مورد تماس های مرتبط بوده است.

محمودیان افزود: بیشتر این تماس ها با ۱۲۳، در سال جاری به ترتیب مربوط به کودک آزاری، اقدام به خودکشی، همسرآزاری، فرار از منزل، روابط نامشروع، سالمند آزاری و... بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال طبق آمارها بیش از ۴ هزار و ۵۲۸ تماس با ۱۲۳ داشته ایم که ۳ هزار و ۹۱۱ نامرتبط بوده است.

جعفری معاون امور توانبخشی بهزیستی فارس نیز با اشاره به اینکه مستمری مددجویان بهزیستی اخیرا ۴۰ درصد افزایش یافته است، بیان کرد: تعداد افراد دارای معلولیت در لیست انتظار مستمری، به صفر نزدیک شده است.

به گفته وی در حال حاضر معلولین  ماهانه از  ۶۵۵ هزار و ۲۰۰ تومان مستمری یک نفره، تا ۲ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان مستمری مربوط به خانواده ۵ نفره دریافت می‌کنند.

وی گفت: ساخت مراکز توانبخشی نگهداری معلولین  در شهرستان‌ها یکی از نیازهایی است که برای رفع آن از خیرین درخواست کمک داریم و در شهرهای فسا، نی ریز، کازرون، مرودشت و سپیدان این گونه مراکز نیاز به نوسازی ساختمان دارد.

جعفری تصریح کرد: ۳۰ درصد معلولان تحت پوشش بر اثر تصادف دچار معلولیت شده‌اند. 

وی همچنین با اشاره به برگزاری شورای ساماندهی امور سالمندان در شیراز نیز گفت: بر اساس این جلسه قرار شد، طبق هماهنگی ها به زودی، بالای ۷۰ ساله ها در درمانگاه‌های دولتی  و خصوصی خارج نوبت ویزیت شوند. جعفری از تبدیل بیمارستان شهید فقیهی به مرکز درمانی دوستدار سالمند نیز خبر داد. 

جمع آوری یک هزار و ۲۱۷ معتاد متجاهر در یک ماه ابتدایی امسال

زهرا اثنی عشری؛ معاون پیشگیری بهزیستی فارس نیز با اشاره به شناسایی مبتلایان به تنبلی چشم  گفت:  این غربالگری در پیشگیری از نابینایی  برخی کودکان موثر است.  

وی با اشاره به اجباری شدن غربالگری شنوایی در استان بیان کرد: در این باره  به زودی صدور گواهی ولادت کودکان، منوط به غربال شنوایی می شود.

اثنی عشری عنوان کرد: در یک ماهه اول امسال یک هزار و ۲۱۷ معتاد متجاهر در فارس جمع آوری و ساماندهی شده اند. 

پیشرفت مطلوبی در مناسب سازی اداره ها داشته‌ایم

حمید گودرزی، کارشناس مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان نیز در خصوص وضعیت ادارات گفت: پیشرفت مطلوبی در این خصوص داشته ایم و در حال حاضر هم روند رو به رشدی داریم.‌ 

وی گفت: در خصوص وضعیت مناسب سازی ادارات  فارس قرار است طی روزهای آینده ارزیابی انجام شود و تا اواسط مرداد اعلام می‌شود.  

گودرزی بیان کرد: حساس سازی لازم صورت گرفته و اکثر  ارگان‌ها روزی نیست که پیگیر ارتقای نمرات و امتیازات خود در این باره نباشند.

گودرزی تصریح کرد: مقرر شده امسال در اعتبارات عمرانی ردیف ویژه ای تحت عنوان مناسب سازی در نظر گرفته شود و امیدواریم این کار نیز در بهبود اوضاع تاثیرگذار باشد. 

به گفته وی، هنوز هم مهمترین چالشی که در حال حاضر در این حوزه وجود دارد در اولویت نبودن مناسب سازی برای مدیران شهری است. 

گودرزی افزود: مردم در صورت مشاهده ارگان ها و یا ساختمان هایی که مناسب سازی را رعایت نکرده‌اند می‌توانند مورد را به سامانه پیامکی معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۳ اطلاع دهند تا ظرف ۷۲ ساعت رسیدگی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز