خبرگزاری کار ایران

در مراسم تجلیل از سالن‌سازان سینمامطرح شد:

عسگرپور: وظیفه دولت سالن‌سازی است / جنتی: وظیفه دولت سالن‌سازی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۹۹۵

یکی از مشکلات سینمای کشور این است که متاسفانه سینماسازی در دستور کار مردم و سرمایه‌داران نیست و هنوز این باور که سینما دانشگاه و مدرسه است؛ در بین سرمایه‌گذاران بوجود نیامده است.

ایلنا: مراسم تجلیل از سالن سازان، سینماداران نمونه و سرمایه گذاران در امر سینماسازی توسط سازمان سینمایی درحالی برگزار شد که مدیرعامل خانه سینما معتقد بود: دولت باید در امر سینماسازی با نقشه‌ی مشخص جلو برود اما وزیر ارشاد می‌گفت که این کار برعهده دولت نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الله ایوبی(رئیس سازمان سینمایی) با مهم دانستن امر ساخت سینما گفت: امروز ما از کسانی تقدیر می کنیم که در کنار کارهای اقتصادی به فرهنگ فکر کردند و چراغ سینما را روشن نگه داشتند. سینمادارانی که با وجود کسادی بازار باز هم همچنان سینما را سرپا نگه داشتند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات سینمای کشور این است که متاسفانه سینماسازی در دستور کار مردم و سرمایه‌داران نیست و هنوز این باور که سینما دانشگاه و مدرسه است؛ در بین سرمایه‌گذاران بوجود نیامده است.

ایوبی همچنین گفت: فیلمسازی که در لحظه لحظه اثرش به مردم فکر می‌کند؛ توقع دارد که فیلم هایش با استاندارد درست نمایش داده شود. لذا باید سالن‌های سینما به روز شود و با مدرن شدن آنها به سینماگر و مخاطب احترام گذاشته شود.

رئیس سازمان سینمایی افزود: کسانی که در سینماسازی و سالن‌سازی سرمایه‌گذاری می‌کنند به هیچ وجه دنبال سود مادی نیستند اما وظیفه مدیران فرهنگی و جامعه فرهنگی این است که قدردان آنها باشد.

ایوبی با اشاره به برنامه «سلام سینما» گفت: فردا پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه مردم می‌توانند به صورت رایگان به سینما بروند و به نوعی این روز می‌تواند روز آشتی مردم با سینما باشد اما با یک روز مجانی بودن و نمایش رایگان فیلم مشکلات سینما حل نمی شود.

در حوزه سالن‌سازی بیشتر مرثیه سرایی کردیم

محمدمهدی عسگرپور(مدیرعامل خانه سینما) نیز گفت: من به نوبه خود و از طرف جامعه اصناف سینمای ایران از ایوبی و قدم‌های خوبی که در این مدت برداشته شده و زحماتی که کشیده شده؛ تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اهمیت سالن‌سازی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر در حوزه سالن‌سازی بیشتر زبانمان به مرثیه خوانی باز شده است و آن هم به خاطر نامتوازن بودن سالن‌سازی و کل جامعه سینمایی است.

عسگرپور با اشاره به حلقه مفقوده صنعت سالن‌سازی در کشور گفت: در بحثسالن سازی هدفمندی خاصی وجود ندارد و هرچند شاید گاهی مدیری براساس علاقه خود به این بخش توجه کرده است اما دیدگاه استراتژیک در این بخش وجود ندارد و کسی که در سینما سرمایه‌گذاری می‌کند با یک نقشه مشخص روبرو نیست.

وی ادامه داد: در طول سال‌های اخیر روی کاغذ سالن‌های سینمایی بسیاری ساخته شد اما واقعیت این نیست و دولت باید یک نقشه مشخص داشته باشد و امیدوارم سال آینده ما به جای مرثیه خوانی در سالن‌سازی مولودی خوانی کنیم.

مدیرعامل خانه سینما همچنین از عملکرد شهرداری تهران در ساخت سالن‌های سینمایی تقدیر کرد.

سینما توانسته در صحنه‌های داخلی و خارجی بر قله بایستد

علی جنتی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) با اشاره به اهمیت سینمای ایران گفت: سینمای ایران امروز سینمای افتخارآمیز است و توانسته در صحنه‌های مختلف داخلی خارجی بر قله بایستد.

وی ادامه داد: ما امروز جزء کشورهایی هستیم که صنعت سینما داریم اما از چرخه تولید تا نمایش یک عدم توازن وجود دارد و علی رغم کارگردان‌هایی که داریم و فیلم‌های خوبی که می‌سازند؛ از نظر سالن‌های سینمایی و تولید با هم سازگاری نداریم و این خوب نیست.

جنتی تاکید کرد: ما در کل ۲۳۰ سینما داریم که مجموع آنها ۳۰۰ سالن می‌شود و سرجمع ۱۳۰ هزار صندلی ظرفیت سالن‌های سینمایی ما است. البته بخش عمده‌ای از این صندلی‌ها فرسوده، قدیمی و نامناسب هستند که نتیجه آن؛ این شده که ما امروز برای هر ۲۳۰ هزار نفر یک سالن سینما داشته باشیم و از استاندارد دور باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به لزوم ساخت مراکز خدماتی، تفریحی، اقتصادی و سینمایی در کنار یکدیگر گفت: افراد ثروتمندی که سالن‌های سینما و تئاتر می‌سازند بسیار کم هستند و ما باید قدردان آنها باشیم زیرا سالن‌های سینما برخلاف تلویزیون باعثآمدن افراد از خانه می‌شود و روحیه جمعی را رشد می‌دهد.

جنتی با اشاره به اینکه سینماگران باید روحیه امید را در مخاطبان رشد دهند، افزود: در چند سال گذشته فیلم‌های تلخی ساخته شد و حتی مسائل اجتماعی نیز با تلخی بیان می‌شد اما امروز می‌توانیم از امید صحبت کنیم. خوشبختانه این دولت دنبال تعریف از خودش نیست و همچنین خیلی دنبال حذف و سانسور نیست بلکه ما تلاش داریم هنرمندان با امید فیلم با نشاط بسازند.

وزیر فرهنگ رشاد اسلامی با اشاره به مشکلاتی که مدیریت ناصحیح و تحریم‌ها در کشور و هنرمندان وارد کرده بود، گفت: در چند سال گذشته شرایط سختی در کشور به ویژه در حوزه‌های هنری و هنرمندان وجود داشت و اقتصاد کشور نیز دچار مشکل شده بود اما امروز ما واقعا نسبت به آینده امیدوار هستیم و به چشم‌انداز سینما نگاه امیدوارانه‌ای داریم.

جنتی ادامه داد: بخش اقتصاد در فرهنگ بسیار مهم است و با وجود مشکلاتی که داریم قدم‌های خوبی برای آن برداشتیم.

وی همچنین گفت: باید راهکارهای درستی برای سالن‌سازی در پیش بگیریم و اینکار باید توسط سینماگران و مردم انجام شود و فقط کار دولت نیست.

در بخش دیگری از این مراسم از مجموعه فیلم‌های کیومرثپوراحمد، رسول ملاقلی پور و مسعود کیمیایی که به صورت یک بسته زیبا آماده شده بود؛ رونمایی شد و همچنین از کیومرثپوراحمد، مسعود کیمیایی و همسر رسول ملاقلی پور تقدیر شد.

با آمدن جنتی فهمیدیم تفکر موروثی نیست

کیومرثپوراحمد طی سخنان کوتاهی گفت: من امروز افتخار می‌کنم که در کنار ملاقلی پور و کیمیایی هستم باید از نیما حسنی نسب و همکارانش که برای این مجموعه زحمت کشیدند؛ تشکر کنم.

وی ادامه داد: روزی که علی جنتی آمد و ما ایشان را دیدیم فهمیدیم که تفکر موروثی نیز و امروز خوشحالم که با تدابیر درست اشغالگران پس نشستند و خانه سینما را پس گرفتیم و باز شد.

در این مراسم از مهدی فضلی(سرمایه‌گذار مجتمع سینمایی کوروش)، مسعود سرامی(سرمایه‌گذار اصفهان سیتی‌سنتر)، مصطفی هاشمی(سرمایه‌گذار پرشین مهرشهر)، حسین مصلح‌نیا(سرمایه‌گذار تیراژه)، محمدرضا نجفی(سرمایه‌گذار کاپری گرگان)، پرویز اسلامی‌نسب(سرمایه‌گذار سیتی‌سنتر قشم)، محی‌الدین صالحی(سرمایه‌گذار چهارسو)، رامین احمدی(سرمایه‌گذار مگامال)، موسی عباسی هاشمی‌مقدم(مدیرعامل مجموعه اریکه ایرانیان)، جمال عادلی(سرمایه‌گذار پردیس کیان)، زند اشراقی(سرمایه‌گذاری پردیس زندگی)، امیرعباس گردان(سرمایه‌گذار مجتمع‌های سمرقند و باران)، حسین حسینی و علی‌اکبر احرایی(سرمایه‌گذاران خلیج فارس شیراز)، دلشاد ارشادی(سرمایه‌گذار سپنتا) و محمدهادی منبتی به نمایندگی از محمدباقر قالیباف شهردار تهران از موسسه تصویر شهر با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم از پکیج آثار مسعود کیمیایی، کیومرثپوراحمد و مرحوم رسول ملاقلی‌پور توسط علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، حسین مسافرآستانه مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری و همسر مرحوم رسول ملاقلی‌پور رونمایی شد.

در پایان این مراسم نیز پکیج‌های آثار این هنرمند به حاضران در مراسم اهدا شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز