خبرگزاری کار ایران

احمدی در گفت‌وگو با ایلنا:

باید به جای فروش نفت خام به فروش فرآورده‌های گازی روی بیاوریم/ برای اجرای سیاست‌های کلی رهبری در کمیسیون انرژی برنامه‌ریزی می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۱۸۶

نایب رئیس کمیسیون انرژی گفت: جدایی اقتصاد از نفت خام باعث می‌شود که ما به فروش گاز و میعانات گازی روی بیاوریم.

موسی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سخنان رهبری مبنی بر جدایی اقتصاد از فروش نفت خام گفت: یکی از مشکلاتی که ما در بحث بودجه داشتیم و داریم، وابستگی آن به نفت، مخصوصا نفت خام است. 

نائیب رئیس کمیسیون انرژی یادآور شد: آن چیزی که سال‌های سال است مقام معظم رهبری به عنوان ارائه دهنده سیاست‌های کلی نظام تبیین می‌فرمایند این است که بودجه باید از نفت جدا شود و وابسته نفت نباشد.

وی ادامه داد: علت این‌که حضرت آقا به جدایی اقتصاد از نفت خام تاکید دارند به این علت است که صادرات در سال‌های مختلف نوسان داشته است و قیمت نفت هم دارای فراز و فرودهایی بوده است.

نماینده کنگان، دیر و جم با اشاره به این‌که تاثیر بالا و پایین شدن قیمت نفت روی بودجه بسیار زیاد است، عنوان کرد: در آخر سال هنگامی  که می‌خواهند بودجه را برای سال آینده برنامه‌ریزی کنند به قیمت فروش نفت در بازار اوپک و بازار دنیا  توجه می‌کنند و بر اساس آن بودجه را به اصطلاح می‌بندند اما بارها مشاهده است که در اواسط سال اتفاقی می‌افتد که قیمت نفت افت می‌کند.

وی ادامه داد: بلااستثناء افت قیمت نفت تاثیرگذار بر سرنوشت کشور است؛ چرا که قیمت نفت می‌تواند در بحث مسائل عمرانی و بودجه جاری کشور اثرگذار باشد، بنابراین نفت یک موضوع با ثباتی نبوده است که بتوانیم به آن اتکا کنیم و بودجه را به آن وابسته کنیم.

احمدی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکیدشان بر این بوده است که بودجه از نفت جدا شود نه اقتصاد زیرا اقتصاد ما به نفت وابسته است و بحث روی جدایی اقتصاد از نفت خام و فروش فرآورده‌های نفتی به صورت ارزش افزوده است. 

وی تاکید کرد: سیاست کلی ما این است که گاز و میعانات گازی مانند اتان، متان و متانول را جایگزین نفت کنیم و فرآورده‌های گازی را به جای نفت در دنیا بفروشیم و اقتصادمان را بر آن پایه استوار کنیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در کمیسیون افق و چشم انداز ما این است به گونه‌ای سیاست‌گذاری کنیم و راهبردهایی را در نظر بگیریم که پتروپایش‌ها و پالایشگاه‌ها در بحث گار فعال شوند و از فروش نفت خام فاصله بگیریم.

وی گفت: سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در خصوص نفت خام مشخص است و بر اساس این سیاست‌های کلی رهبری در کمیسیون برنامه ریزی خواهیم داشت تا چشم اندازها در خصوص جلوگیری از خام فروشی نفت و فروش ارزش افزودهای فرآوردهای گازی صورت گیرد. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز