خبرگزاری کار ایران

دبیرکل حزب دفاع از ایثارگران انقلاب در گفت‌وگو با ایلنا:

جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا جامعه را سردرگم کرده‌اند/ لیست واحد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شوخی و تعارف است

asdasd
کد خبر : ۸۵۹۴۱۸

رئیس شورای سیاستگذاری جبهه مستقلین با انتقاد به دو جریان اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی به تشریح فضای پیش روی انتخابات در مجلس یازدهم پرداخت.

علیرضا متانی دبیرکل حزب دفاع از ایثارگران قانون‌اساسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با انتقاد از دو جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا معتقد است، اصول‌گرایان با کندروی خود و اصلاح‌طلبان با تندروی خودشان جامعه را دچار سردرگمی و بی اعتمادی کرده‌اند.

رئیس جبهه مستقلین در بخش دیگری از مصاحبه خود بیان‌کرد: شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا»، نشانه آغاز دوباره جریان انقلابی است که در سال ۵۷ با شعار بر کندن فسادهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی روی کار آمد و آن جریان انقلابی، جریان مستقلین است.

وی درباره نقد اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان گفت: آنها در دوران اصلاحات به حذف نیروهای توانمند و انقلابی پرداختند و رفتار فعلی شورای نگهبان حاصل رفتار آن دوران اصلاحات است.

متانی تاکید کرد که مجلس یازدهم در دست مستقلین و جریان منتسب به احمدی‌نژاد خواهد بود.

 

هیچ وابستگی به دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا نداریم

در ادامه متن کامل مصاحبه با علیرضا متانی را می خوانید:

توضیحی راجع به تشکیل حزب متبوع خود و نحوه عملکرد آن بدهید؟

حزب دفاع از ایثارگران از سال ۱۳۷۸ مجوز فعالیت خود را برای سراسر کشور گرفت و تاکنون توانسته است که ۱۹ کنگره برگزار کند و همچنین در بیش از ۱۰۰ شهرستان دفتر و شعبه دارد.

خیلی‌ها ما را منتسب به جریان اصول‌گرایی می‌دانند؛ با توجه به اینکه در موضوع ولایتمداری و انقلابی بودن مشترک هستیم و این موضوع از نکات اساسی تشکیلات ما است اما روش ما مستقل است و هیچگونه وابستگی به دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا نداریم.

مؤسس دو جبهه «مستقلین» و «رفاه‌ و پیشرفت» هستیم که یکی از ارکان اصلی این دو جبهه حزب «دفاع از ایثارگران قانون اساسی» است؛ برای توسعه سیاسی در کشور و برای اینکه نشان دهیم انقلاب اسلامی  عقیم نبوده و دائم در حال زایش است، مبدع بسیاری از جبهه‌ها در کشور بودیم.

چهار رکن اساسی تفکر حزب ما انقلابی، ولایی، ایرانی و مردمی بودن است. ۲۱ عضو شورای سیاست‌گذاری داریم و جزو معدود احزابی هستیم که واقعا کار حزبی انجام می‌دهیم و از بطن مردم برخواسته و دولتی نیستیم. در راستای توسعه حزبی در چارچوب قانون اساسی بسیار با طمانینه در حال حرکت به سمت یک جامعه حزبی هستیم.

با حضور ما عده‌ای در جریان اصولگرایی و  اصلاح‌طلبی، جای خودشان را تنگ می‌بینند

در ایران همه احزاب اساسنامه‌های شبیه به هم دارند. تفاوت شما با دیگر احزاب چیست؟

اشکالی اساسی به قانون احزاب وارد است،  کسانی که این قانون را تصویب کرده‌اند نگاه شرکتی و نه حزبی داشته‌اند به طوریکه تفکیک احزاب از پایه و اساسنامه برای مردم مشکل شده است که این از نقاط ضعف قانون است؛ اما تنها حزبی هستیم که برای تطبیق با قانون جدید احزاب در یک سال دو بار کنگره برگزار کرده‌ایم.

علیرغم اینکه خیلی از آقایان با حزب مخالف بودند و در جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی عده‌ای با حضور ما، جای خودشان را تنگ می‌بینند، اما ما با حرکت دقیق حزبی توانستیم پایه‌های حزب دفاع از ایثارگران قانون اساسی را قوی کنیم. همواره شعار و پایه شعاری ما پاسداشت اصول، اصلاح امور و نگاه رو به جلوی ما با اعتقاد به این شعار بوده است.

خیلی‌ها از شعار‌های انقلاب استفاده ابزاری کردند

شما خود را مستقل معرفی کردید اما جبهه رفاه و پیشرفت در دوره چهارم شورای شهر از آقای قالیباف و جریان منتسب به ایشان برای شهرار شدن حمایت کرد، این با استقلال چگونه قابل جمع‌بندی است؟

مستقل بودن آنچه که ما می‌گوییم و آنچه که شما متصور هستید متفاوت است. ما موفق شدیم چندین حزب را در کنار هم به عنوان یک جریان شکل دهیم و حتی آن را در خانه احزاب به عنوان یک جریان جا بیندایم و هفت کرسی خانه احزاب نیز را توانستیم با این نگاه بگیریم.

احزاب بر اساس قانون اساسی از چند جایگاه فکری برخوردار هستند یا آبشخور اصول‌گرایی و یا اصلاح‌طلبی دارند اما با روشی جداگانه عمل می‌کنند. ما معتقدیم که اصولگرایان با کندروی خود و اصلاح‌طلبان با تندروی جامعه در یک سردرگمی چندگانه قرار گرفته است و به همین دلیل جریان مستقل توانسته به عنوان یک جریان سیاسی رشد پیدا کند.

ما براساس مانیفست انقلاب اسلامی معتقدیم، مبارزه با فساد، تبارسالاری و رانت از پایه‌های اصلی انقلاب است. انقلاب پایه صرف اقتصادی نداشته و یک انقلاب ایدئولوژیک با زیر بنای مبارزه با فسادهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بوده است اما خیلی‌ها با این ابزار روش‌های اشتباهی را در پیش گرفتند؛ این مساله باعث شد که یک جریان مستقل که معترض و منتقد به هر دو جریان عمده کشور هستند، شکل بگیرند.

دعوای اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان بر سر تقسیم ارث است

به نظر شما جریان اصولگرایی می‌تواند به لیستی واحد در انتخابات یازدهم برسد؟

چه در جریان اصلاح‌طلب و چه در جریان اصول‌گرا ما با چند پارادوکس مواجه هستیم به طوری که خودشان هم نمی‌دانند چه می‌خواهند و از طرفی نیز تعارض‌ شعارهایشان با جامعه باعث شده که جامعه پذیرای هیچ‌کدامشان نباشد؛ اتفاقا اگر جامعه شعار داد؛ «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا»، نشانه این است که مردم آغاز جریان انقلابی که در سال ۵۷ با شعار بر کندن فسادهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی روی کار آمد، را توقع دارند.

دشمن فکر می‌کند که می‌تواند سوار بر جریان شود اما پایان این دو ماجرا آغاز جریان انقلابی است که ما معتقدیم که جریان انقلابی همان جریان مستقلین است. نوع کاندیدا، نگاه‌ها و افرادی که در جریان مستقل حضور دارند بر خلاف آنهایی که آن افرادی که کف و سوت می‌زنند و فکر می‌کنند پایان ماجرا یعنی پایان جمهوری اسلامی، اتفاقا آغاز ماجرا را رویش جریان انقلابی می‌دانند.

مردم با شعارهایشان می‌گویند که اصلاح‌طلب و اصولگرا براساس آن ریلی که برای آنها در مسیر انقلاب تعیین شده بود، نتوانستند خدمتگذاری کرده و درست حرکت کنند، اما این به معنای پایان حاکمیت نیست بلکه به معنای پایان قدرت این دو جریان در بطن جامعه اجتماعی و آغاز قدرت جریان انقلابی و رویش مجدد انقلاب است.

قطعا نه اصلاح‌طلبان به نتیجه خواهند رسید و نه اصولگرایان به طوری که لیست واحد آنها یک تعارف و شوخی بیش نیست. در هر دو جریان تضادهای فراوانی نهفته است چرا که در تضاد منافع و نه خدمتگذاری قرار گرفتند. بنابراین تقسیم ارث برای آنها مشکلاتی را ایجاد کرده است. مشکل آنها در تقسیم ارث است.

با توجه به صحبت خودتان بفرمایید که آنچه که در مورد مشارکت پایین در انتخابات گفته می‌شود را چگونه ارزیابی می‌کنید و اقبال مردم به کدام جریان بیشتر خواهد بود؟

ابتدا باید ببینیم منظور از مشارکت بالا چیست.

 آیا مردم قدرت اعتراض در چارچوب قانون اساسی را دارند؟

حضور مردم در پای صندوق رأی.

از مردم چه انتظاری دارید؟ بله یا نه. آیا جریان‌ها مردم را ولی نعمت خودشان می‌دانند یا فکر می‌کنند که ولی نعمت مردم هستند؟ اینها آن پارادوکس‌هایی هستند که درباره جریان‌ها می‌گویم. اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان مردم را چه فرض کرده‌اند؟! آیا مردم قدرت اعتراض در چارچوب قانون اساسی را دارند؟ آیا زمینه اعتراض در چارچوب اعتراضی قانون اساسی را فراهم کرده‌اند؟

چرا جریان‌ها باید حرکتی را انجام دهند که دشمن بتواند از اعتراض صنفی مردم سوءاستفاده کنند همیشه که نباید به دنبال معلول بگردیم، اتفاقا باید به دنبال علت‌ها هم باشیم؛ بحث جریان انقلابی همین موضوع است.

مردمی که ۴۰ سال در همه شرایط از جنگ، انقلاب و تحریم‌ها پای انقلاب ایستاده‌اند کجا کم‌کاری کرده‌اند؟ دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا به مردم توهین کردند.

بگذارید نشان بدهیم که ظرفیت انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی چقدر است؛ دشمن فکر می‌کند که ظرفیت انقلاب اسلامی تمام شده است در حالی که جریان انقلابی ظرفیت فرا نهایت دارد و هر روز در آن رویش اتفاق می‌افتد. من به عنوان کسی که برای انقلاب هزینه داده و در جایگاه‌ها و سمت‌های مختلف حضور داشتم و برای کشور مجروح شدم، می‌گویم: ملت ایران در عین سادگی بسیار عمیق هستند و ملتی مهربان، باوفا و پای کار هستند و به گفته حضرت امام بهتر از مردم عهد رسول‌الله هستند، اما از نااخلاقی‌ها و دروغ‌ها بیزارند.

حکایت مردم با جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب مانند دوستی است که شما مدام به آن فرصت می‌دهید اما او همچنان خطا می‌کند و شما ناگزیر می‌شوید که رابطه‌تان را با او قطع کنید.

مجلس یازدهم باید  ناظر بر همه نهادهای دولتی و غیردولتی باشد

اولویت‌های مجلس یازدهم را چه می‌دانید؟

زمانی من کاندیدای ریاست جمهوری شده بودم آن زمان هیچ‌کس هنوز شعار مبارزه با فامیل‌سالاری و رانت را نداده بود و چون نمی‌توانستند این شعار را هم بدهند چراکه خودشان درگیر این موضوع بودند. 

بنابراین در انتخابات مجلس دنبال این هستیم تا یک جریان انقلابی، مبارزه‌جو با رانت و تبارسالاری و فامیل‌سالاری شکل بگیرد.

یعنی می‌خواهیم که یک مجلس ناظر که لباسش آلوده نباشد تشکیل شود و ناظر بر عملکرد همه نهادهای کشور باشد تا همه نهادها به سمت توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بروند. مجلسی در رأس امور قرار می‌گیرد که انقلابی باشد و ناظر بر عملکرد نهادها بود و ملاحظه‌گر نباشد.

مجلسی که مصلحت‌اندیشه آدم‌ها نباشد بلکه مصلحت‌اندیش کشور باشد، مجلس مصلحت‌اندیش آدم‌ها، خانواده و فامیل‌ها مجلس به درد بخوری برای کشور نمی‌شود. مجلسی به درد کشور می‌خورد که ما را از این گذرگاه نجات داده و به مسیر دیگری ببرد این مستلزم مجلسی قوی و ناظر بر همه نهادهای دولتی و غیردولتی است. برنامه ما این است که در کل کشور ۶۰ کاندیدا در مجلس یازدهم داشته باشیم و لیست فراگیر ارائه خواهیم داد.

ما در جنگ و دفاع مقدس، کشور را نجات دادیم؛ جریان مستقل در این انتخابات هم به لطف خداوند و زمزمه‌های خانواده‌های ایثارگران و شهدا که از بی‌حرمتی در کنج خانه و آسایشگاه‌ها درگیر جنگ و اثرات آن هستند مجلس انقلابی را شکل خواهد داد. این شعار و توهم نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز