خبرگزاری کار ایران

مطهری در دانشگاه امیرکبیر:

مشارکت پایین مردم، به تکرار مجلس نهم می‌انجامد

یک نماینده مجلس نهم گفت: اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند، مجلس نهم تکرار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی مطهری که در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر سخن می‌گفت، با انتقاد از کلیت مجلس نهم متذکر شد: مشارکت پایین مردم، به تکرار مجلس نهم می‌انجامد.

علی مطهری ادامه داد: از ابتدای جمهوری اسلامی برخی افراد بر این اصل تاکید می‌کردند که تعبیر جمهوری اسلامی تعبیری پارادوکسی است. آن‌ها می‌گفتند مفهوم جمهوریت با اسلامیت جمع نمی‌شود. اما شهید مطهری به این ایرادات پاسخ دادند. خلاصه صحبت‌های شهید مطهری در این خصوص این بود که جمهوری شکل حکومت است و اسلامی محتوای آن. 

وی اضافه کرد: در کشوری که اکثریت قاطع آن مسلمان‌اند این تعبیر نمی‌تواند متناقض‌نما باشد و جمهوری اسلامی با حق تعیین سرنوشت منافاتی ندارد. 

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: دموکراسی مطلق یعنی آنچه میل مردم است باید بدون هیچ قید و شرطی اجرا شود. گاهی رأی اکثریت به همجنس‌گرایی است و ما باید تابع آن باشیم. حکومت فاقد ایدئولوژی که حتی مقید به هیچ آداب و رسوم خاصی نباشد، می‌تواند به چنین دموکراسی قائل شود اما به طور مصداق و در عمل چنین جامعه‌ای نداریم که هیچ عرف و فرهنگی نداشته باشد. 

مطهری با تاکید براینکه دموکراسی به معنای حقیقی آن قابل تحقق نیست، افزود: دموکراسی هر کجای جهان مقید است به این معنا که به یک فرهنگ یا ایدئولوژی قید می‌خورد. در جمهوری اسلامی هم دموکراسی در چارچوب اسلام است. 

وی با اشاره به اینکه اصول اولیه دموکراسی در همه جا ثابت است، خاطرنشان کرد: این اصول اولیه شامل آزادی بیان، حقوق ملت، حقوق شهروندی و آزادی مطبوعات است. آزادی مطبوعات رکن چهارم و یا قوه‌چهارم یک حکومت است. این‌ها تخصیص‌پذیر نیست. 

علی مطهری در ادامه مثال‌هایی از حکومت حضرت امیر (ع) بیان کرد و گفت: در تاریخ اسلام درباره حرکت حضرت‌علی (ع) در‌‌ همان مدت کوتاه ۴ ماهه دیدیم که ایشان با بزرگ‌ترین مخالفانشان چه کرد. بزرگ‌ترین مخالفان حضرت امیر (ع) خوارج بودند که حضرت امیر را کافر می‌دانستند. وقتی ایشان بالای منبر بودند این‌ها پارازیت می‌دادند، این در حالی است که حضرت امیر این‌ها را زندانی نکرد و حقوق آن‌ها را از بیت‌المال قطع نکرد. این‌ها آزاد بودند که مواضعشان را مطرح کنند، حتی در حضور حضرت امیر. نوع برخورد حضرت امیر با مخالفان را ببینید، ایشان تا زمانی که مخالفان دست به اسلحه نبردند با آن‌ها مخالفتی نکرد. 

وی در ادامه با بایان اینکه مجلس مظهر جمهوریت و دموکراسی است، متذکر شد: اگر بخواهیم ببینیم در جامعه‌ای دموکراسی است یا خیر، باید نگاه کنیم پارلمان دارد یا نه. البته نه هر پارلمانی، بلکه مجلسی که از نمایندگان واقعی مردم تشکیل شده باشد. 

فرزند شهید مطهری همچنین به سیر تاریخی مجلس از ابتدای انقلاب اشاره کرد و گفت: اگر سیری در تاریخچه مجلس داشته باشیم می‌بینیم به مرور زمان انتخاب‌های مردم محدود شدند. در مجلس اول که شورای‌نگهبانی وجود نداشت از همه گروه‌ها با ایده‌های متفاوت حتی مجاهدین‌خلق نماینده داشتیم و اتفاقا دیدیم هیچ خطری نظام را تهدید نکرد، بلکه یکی از قوی‌ترین مجلس‌های ما‌‌ همان مجلس اول و دوم بود. 

وی ادامه داد: قانون نظارت استصوابی در حالی تصویب شد که قبلا صلاحیت‌ها صرفا براساس استعلام‌های چهارگانه تایید می‌شد اما اگر بخواهیم بگوییم نظارت استصوابی در صورتی که درست آن عمل شود قابل‌قبول است، یعنی صلاحیت کاندیدا‌ها احراز شود. این احراز با تحقیقات محلی انجام می‌شود که اگر در همین حد باشد بفهیم شخص انحراف اخلاقی و یا دینی مشخصی نداشته باشد پذیرفته است اما اگر نظارت استصوابی باعث شود هر کس نظراتی مخالف ولی‌فقیه داشته یا در تجمعی در سال ۸۸ شرکت کرده یا از قبیل این نوع چیز‌ها افراد با چنین ادله‌ای رد صلاحیت شوند، پذیرفته نیست. 

مطهری تاکید کرد: اجرای نظارت استصوابی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد که تنها بخشی از آن قابل‌قبول است. 

علی مطهری در ادامه به مقوله رشد اجتماعی جامعه اشاره کرد و گفت: برخی مسایل نظیر محبت و دوستی اجبار بردار نیست و نمی‌شود به زور به کسی ایمان دینی را تحمیل کرد. 

وی افزود: کمال مطلوب با اجبار به دست نمی‌آید. حتی اگر در مساله انتخابات از روی حسن‌نیت برای مردم تعیین و تکلیف کنیم، چنین جامعه‌ای رشد اجتماعی نمی‌یابد. 

این نماینده مجلس به جمله‌ای از شهید مطهری قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: شهید مطهری همواره بر این مساله تاکید داشت که تحمیل وکیل ولو صالح باعث می‌شود جامعه رشد تشخیص مصالح را نیابد. باید جامعه را در انتخاب وکیل آزاد بگذاریم تا رشد تشخیص مصالح خود را پیدا کند. نظارت استصوابی اگر به این معنا باشد که کسی فساد اخلاقی و یا مسئله‌ مهمی مثل جاسوسی نداشته باشد خوب است. باید بپذیریم ما افراد متقلب زیاد داریم. 

وی در ادامه تاکید کرد: نظارت استصوابی نباید به این معنا باشد که به دنبال گرایش‌های سیاسی افراد باشیم که آیا در فلان اجتماع در سال ۸۸ شرکت داشتند یا خیر. 

مطهری به راهکارهای قانونی آن اشاره کرد و گفت: در قانون انتخابات موادی نظیر ماده ۲۸ درباره عدم التزام به اسلام و نظام مفاهیم کش‌داری است که به این بهانه خیلی‌ها را می‌شود رد صلاحیت کرد. 

وی اضافه کرد: بنده نیز مانند آقای عارف توصیه می‌کنم مشارکت بالا داشته باشیم چراکه بنا بر مشارکت بالا می‌توان ترکیب مجلس را تغییر داد، اگرنه ما مجلسی مانند مجلس هشتم و نهم خواهیم داشت. 

علی مطهری ادامه داد: ‌ تجربه مجلس نهم بد بود چراکه اصلاحات مجلس نهم را تحریم کرده بود. در مجلس هشتم آدم‌های خوش‌فکری بودند که می‌شد با آن‌ها صحبت کرد اما در مجلس نهم تعداد این افراد ۱۰ الی ۱۲ نفر بیشتر نبود. 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم در ادامه از ویژگی‌های نماینده خوب صحبت کرد و گفت: باید در وهله اول دید که انگیزه ورود افراد به مجلس چیست؛ آیا دنبال موقعیت اجتماعی‌اند یا خیر. در وهله دوم باید توجه داشت که نمایندگان نگاه درستی به اصل ولایت‌فقیه داشته باشند. این‌طور نباشد که اگر رهبری شخصی را تایید کرد، این مانع وظایف نمایندگان شود. 

وی در توضیح به مساله سوال از رییس‌جمهور در دوره قبل اشاره کرد و گفت: مساله سوال از رییس‌جمهور در حالی مطرح شد که واقعا لازم بود اما حرف کسانی که سوال از رییس‌جمهور را اجرایی نمی‌کردند این بود که می‌گفتند رهبری این شخص را تایید کرده، پس اختیارات و وظایفی که قانونی‌اساسی برای نماینده مجلس تعیین کرده چیست؟! رهبری غالبا یک حمایت کلی می‌کنند و بقیه به عهده نمایندگان است. 

علی مطهری بر داشتن نگاه درست نماینده به مقوله ولایت‌فقیه تاکید کرد و گفت: خود مقام معظم رهبری چندین بار در جمع دانشجویان گفته‌اند از بنده انتقاد کنید و گفته‌اند یک عده فکر می‌کنند باید حرف‌های من را بزنند در حالی‌که هر کس باید حرف خودش را بزند. 

وی تاکید کرد: نوع نگاه نماینده به مساله حفظ نظام نیز حایز اهمیت است. 

این نماینده مجلس در توضیح این مسئله اظهارداشت: در جایی که حقوق نظام با حقوق مردم تزاحم پیدا می‌کند نباید به بهانه حفظ نظام بعضی ظلم‌ها و تخلفات را توجیه کنیم. مثلا داستان «ستار بهشتی» که پیش آمد؛ یک جوانی یک وبلاگی داشت و انتقاداتی می‌کرد. بخش فضای مجازی گفت این وبلاگ هشت بازدید کننده در روز داشته. این را گرفتند و بردند بازجویی و یک ماموری احساسی شده و کاری کرده که این بنده خدا از دنیا رفت. ما از وزیر کشور خواستیم توضیح بدهد! یک عده می‌گفتند مطرح شدن این در صحن علنی مغایر حفظ نظام است. ما باید این را بپوشانیم؟ من می‌گفتم این حرف را باید بزنیم که تکرار نشود، به جای اینکه شیرین عبادی بگوید ما باید بگوییم و اصلاح کنیم. آنهایی که می‌گویند به خاطر حفظ نظام هیچ نباید گفت، چنین فردی صلاحیت نمایندگی ندارد. 

وی با تاکید براینکه نماینده باید استقلال هویت داشته باشد، گفت: قدرت نظارت و حسن اجرای قانون، مستلزم استقلال هویت و وام دار نبودن است. نماینده‌ای که بعضی اقوامش در وزارت هستند نمی‌توانند استیضاح وزیر مربوط را امضا کنند. نماینده واقعی نباید مدیون کسی باشد و باید به موقع وارد شود و قدرت اظهار نظر داشته باشد. ما نماینده‌ای داریم در چهار سال یک اظهار نظر ندارند چرا که می‌ترسند به دیگران بر بخورد. 

مطهری در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که چطور گروهی در جامعه به میل خود رفتار می کنند و کسی در برابر آن‌ها نمی‌ایستد یا اجناسی بدون یک ریال مالیات وارد کشور می‌کنند، گفت: راجع به آزادی بیان، خط قرمزهای مصنوعی ایجاد کردیم که کار درستی نیست و باید اصلاح شود مثل لغو برخی برنامه‌های مجوزدار. اگر برنامه‌ای مجوز گرفت، نباید بخش دیگری از حکومت آن را بهم بزند چرا که این، حاکمیت دو گانه است. وزارت کشور مجوز می‌دهد و نیروی انتظامی لغو می‌کند. این نیز درست نیست. راه حل آن گام به گام جلو رفتن است. گام اول ۹۲ و گام دوم این است که مجلس قوی جلوی این‌ها بگیرد. خیلی کار‌ها را با مجلس قوی می‌شود انجام داد. 

وی دخالت نهادهای حکومتی و نظامی در اقتصاد را یک آفت و آسیب برای کشور دانست و گفت: این فعالیت‌ها موجب می‌شود که آن‌ها کم کم تبدیل به کارتل‌های بزرگ شوند و آثار منفی برجای می‌گذارند بطوریکه در یک روز می‌توانند ارزش سهام بورس را بالا و پایین کنند. این‌ها باید اصلاح شود.

مطهری خاطرنشان کرد: امام بار‌ها درباره دخالت نهادهای نظامی در سیاست و اقتصاد هشدار داده و معتقد بود که این گونه اقدامات موجب بروز فساد می‌شود. البته در این دولت جدید اصلاحاتی انجام شده که باید ادامه داشته باشد

در ادامه دانشجویی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور از مطهری پرسید که آیا در جامعه‌ای با این مشکلات برجام درست است؟ آیا خرید چند میلیاردی هواپیما توجیه دارد؟ که وی گفت: مساله اشتغال واقعا مشکل عمومی کشور است. بخشی از این مسائل ناشی از شرایط ما و تحریم‌هایی است که وجود داشته است. کاهش شدید قیمت نفت را نباید دست کم گرفت. دولتی که فکر می‌کرده بودجه‌اش هزار میلیارد تومان است الان فهمیده تنها ۶۵% آن قابل وصول است. یعنی باید تمام طرح‌های عمرانی را تعطیل کند و از پرداخت حقوق کارمندانش هم ناتوان است. 

وی ادامه داد: ‌دیرکرد برجام برای همین بود که عربستان قول داد با کاهش قیمت نفت فشار را بر ایران افزایش دهد. برجام دو این است که با گفت‌و‌گو می‌شود مشکلات داخلی از جمله مساله حمله به سفارت خانه‌ها و لغو مجوز‌ها را کاهش دّاد. 

مطهری با بیان اینکه در خرید هواپیما، ما پول پرداخت نمی‌کنیم، گفت: وضعیت ناوگان هوایی ما بسیار نامناسب است. مردم ما مقایسه می‌کنند و گاهی حس می‌کنند که سوار گاری شده‌اند. مردم باید از امکانات جهان استفاده کنند. این انتقادات بیشتر جنبه سیاسی دارند. 

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باعث تغییر موضع شما از اصولگرایی به اصلاح‌طلبی شده است، اظهار کرد: دیدگاه من تغییر نکرده، من از ابتدا در مسائل سیاسی و اجتماعی نزدیک به اصلاحات بودم و در مسائل فرهنگی نزدیک به اصولگرایی. مثل آزادی‌بیان و رعایت حقوق‌شهروندی. در دوره اصلاحات در بحث قتل‌های زنجیره‌ای که توسط دولت افشا شد من از این دولت دفاع کردم ولی در بعضی مسائل نظیر تساهل‌های فرهنگی با دولت مخالف بودم و انتقاد کردم. امروز هم بر مسائل فرهنگی و مساله پوشش اسلامی تاکید دارم. ما در این خصوص وزیر احضار کردیم. مواضع من تغییر نکرده است. 

وی ادامه داد: ‌قبل از ورود به مجلس با این حجم اشکالات اصول گرایان و پدیده ای مثل احمدی نژاد مواجه نشده بودم و امروز فهمیدم این آقایانی که ادعای اصولگرایی دارند فکر می‌کنند چون این جناح مورد حمایت رهبری است باید در مقابل این گروه سکوت کنند. 

نماینده مجلس نهم ادامه داد: کسانی می‌گویند شما که به آزادی‌بیان اعتقاد دارید، باید به آزادی حجاب هم اعتقاد داشته باشید. مساله پوشش اسلامی این نیست که زن باید آزاد باشد یا اینکه زن در انتخاب نوع  پوشش هر طور بخواهد رفتار کند. این سوال مطرح است که آیا محیط اجتماع باید محیط کار و فعالیت باشد یا لذت های جنسی. پاسخ ما این است که اسلام می گوید محیط اجتماع مجیط کار و فعالیت است این دو با هم متفاوت است.

مطهری در مورد برخی انتقادات در ارتباط با ممانعت از تحصیل دانشجویان ستاره دار و بازنشستگی اجباری برخی اساتید گفت: مساله دانشجویان ستاره‌دار بعد از سال ۸۸ خیلی پررنگ تر شد. بنده هم اقداماتی کرده‌ام و بعضی‌ها مشکلاتشان حل شده است اما این مشکل، بزرگ و غیر ضروری‌ است. ضرورتی نداشته که صرف حضور یک دانشجوی در یک تجمع، زندگی‌اش به هم بریزد. ما بار‌ها این مساله را به وزارت اطلاعات گزارش کردیم اما جواب درستی نگرفته‌ایم. آقای علوی وزیر اطلاعات نیز در ان خصوص دغدغه مند اما به نظر می رسد این بنده خدا بر زیر مجموعه خودش مسلط نیست. 

وی افزود: اگر دانشجو اقدام عملی و مسلحانه کرده بود درست بود با او برخورد جدی شود اما به صرف دادن شعار و حضور در اجتماعات نباید او را اذیت کرد. جوانی که احساس می‌کند در نتیجه این کار‌ها از زندگی عقب مانده هیچ‌وقت دلش با انقلاب صاف نمی‌شود. اگر مجلسی قوی باشد و تعداد زیادی نماینده نامه‌ای در این خصوص امضا کنند موثرتر است. الان چنین نیست. مجلس آزاده‌تر و مستقل‌تر این مساله را حل خواهد کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه محرومیت اساتید هم از همین قبیل است، ادامه داد: به صورت غیر ضروری در حوادث ۸۸ سخت گیری شدیدی شد. یک اعتراض مدنی ساده را به یک مساله براندازی تبدیل کردیم در حالی که چنین نبوده است. 

مطهری در مورد انتقادات به طرح جرم سیاسی نیز گفت: این طرح ایده آل نیست ولی گام مثبتی است. بین جرم سیاسی و جرم عمومی تفکیک قائل شده است. اگر کسی به قصد اصلاح امور توهینی به مقامات کرد با یک سارق و جنایت کار یکسان نیست و شرایط او در دادگاه دیگری با حضور هیات منصفه بررسی می‌شود. از جمله حقوق آن این است که حق ندارند به او دست بند بزنند یا بر او لباس زندان بپوشانند. 

وی در مورد حضورش در لیست‌های انتخاباتی نیز گفت: بنده گفتم ما لیست صدای ملت در تهران و مراکز استان‌ها را خواهیم داشت و هر گروهی دوست داشت می‌تواند اسم مرا در لیست خود قرار دهد. اصلاح طلبان اسم مرا در لیست خود قرار دادند. طبق وعده قبلی لیست صدای ملت را دادم.


مطهری خاطرنشان کرد: میثاق نامه ای که با اصلاح طلبان امضا کردم به این معنی نیست که فقط برای حضور در لیست اصلاح طلبان ملزم باشم. در متنی که امضا شد تعهد دادیم که اگر به مجلس راه یافتیم در فراکسیون اصلاحات خواهم بود ولی من گفتم این بند را قبول ندارم. من نوشتم غیر از بند چهار بقیه را پذیرفتم. الان هم هرکسی دوست داشت، می‌تواند اسم من را در لیستش قرار دهد.‌‌ همان طور که اصولگرایان اسم من را قرار ندادند و مساله مهمی نیست و تنها در رسانه‌ها شلوغ شده است.

کد خبر : ۳۴۷۴۵۵