خبرگزاری کار ایران

عارف در دانشگاه امیرکبیر:

حل مسئله حصر موضع همیشگی ماست/ عنوان «مجمع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت» را انتخاب کردیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حصر باید رفع شود یا از طریق یک مرجع قانونی درباره آن تصمیم‌گیری شود، چراکه این موضع همیشگی ماست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا عارف که در دانشگاه امیرکبیر در جمع دانشجویان این دانشگاه سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسش دانشجویی که در خصوص سکوت جریان اصلاح طلب در مقابل رد صلاحیت نوه امام و موضوع حصر می‌گفت، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم مسائل را از مراجع قانونی دنبال کنیم.

او افزود: این یک حقیقت است که از یک دوره‌ای به بعد زاویه‌ای بین جریان اصلاحات و بخش‌هایی از حاکمیت تحمیل شد و ما در اینجا نمی‌خواهیم بگوئیم در این پروسه خود ما چقدر مقصر بوده‌ایم، بلکه می‌خواهیم بگوییم استمرار این رویه به نفع مردم و کشور نیست. ما بخشی از نظا هستیم اما هر اتفاقی در نظام می‌افتد ما لزوما با آن موافق نیستیم.

عارف خاطرنشان کرد: ما لازم نمی‌دانیم کوچک‌ترین اقدامات انجام شده از طرف اصلاح‌طلبان برای رفع حصر رسانه‌ای شود، ضمن اینکه مواضع تند در مقابل حصر کمکی به رفع آن نکرده و به استمرار آن می‌انجامد.

رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اضافه کرد: حصر باید رفع شود یا از طریق یک مرجع قانونی درباره آن تصمیم‌گیری شود، چراکه این موضع همیشگی ماست.

عارف تاکید کرد: لازم نیست با پیش‌کشیدن موضوع حصر در هر جایی به جذب جوانان بپردازیم، بلکه باید در این خصوص تصمیم اصولی گرفت.

او با بیان اینکه خدمات میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این نظام بر هیچکس پوشیده نیست، گفت: مسئله حصر در نظام ما باید حل شود، شجاعانه عمل کردن در مجلس آینده وظیفه ماست و قول می‌دهیم وظایفمان را به درستی انجام دهیم. 

عارف در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان دانشگاه‌امیرکبیر درباره مواضع وی در مقابل رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان گفت: در حال حاضر مردم دو به شک هستند. در شورای‌عالی سیاست‌گذاری تقریبا تمام شخصیت‌های احزاب حضور داشتند و روی راهبردهای اصلی کار کردند. ما با توجه به تجربه انتخابات ۹۲ می‌دانستیم وارد چه کارزاری شده‌ایم و می‌دانستیم به احتمال خیلی زیاد رد صلاحیت‌های گسترده‌ای صورت خواهد گرفت. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: براساس الزامات ۸ ساله در دو دوره ریاست‌جمهوری قبلی هر اتهامی به اصلاحات زده شده بود و هیچ صفت رذیلی نمانده بود که به این جریان اصیل انقلاب و چهره‌های اصیل انقلاب زده نشده باشد. 

عارف در ادامه متذکر شد: ما آماده‌ایم شرایط را تغییر دهیم. گام اول را درست برداشتیم. شما شاهد هستید که فضا به شدت در دوره‌های قبل امنیتی بوده و فضای امروز جامعه و دانشگاه‌ها قابل مقایسه با قبل از ۹۲ نیست. حضور حداقلی در انتخابات پیش‌رو موجب استمرار این مسیر است. 

معاون اول دولت خاتمی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم قهر کنیم یا کنار بکشیم، این حق مردم است. شعار ما آرامش است. 

عارف در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال حضور اقلیتی اصلاح‌طلبان در مجلس آینده با توجه به رد صلاحیت‌ها، درباره برنامه آینده اصلاح‌طلبان برای رسیدگی به مطالبات دانشجویان در مجلس گفت: نگاه ما به مجلس آینده و اتفاقی که قرار است بیفتد این است که همان‌طور که از ابتدای تشکیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری با نقش آن در جریان پیروزی آقای روحانی در سال ۹۲ گفته شد همکاری با حامیان دولت در رأس مواضع اصلاح است. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر بخواهیم این مسیر ادامه یابد در اسفند ۹۴ و خرداد ۹۶ باید بتوانیم با هماهنگی و همکاری با جریان حامی دولت، مطالبات همه اقشار اعم از دانشجویان و مردم اجرای فصل سه قانون‌اساسی را در راس فعالیت‌های‌ خود قرار دهیم. 

عارف ادامه داد: فصل سه قانون‌اساسی مترقی‌ترین اصول ارتباط با حق مردم در قانون‌اساسی ماست، این در حالی است که تا امروز نتوانستیم آن را پیاده کنیم. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم با حامیان دولت یکی شویم و عنوان «مجمع اصلاح‌طلبان و حامیان‌دولت» را برای خود انتخاب کنیم. 

او خاطرنشان کرد: ماه‌های اخیر مواضعی را مطرح کردیم اما یقینا به ائتلاف اعتقاد داشتیم. امروز با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده از هر دو جناح اصلاحات و حامیان‌دولت ضرورت این ائتلاف جدی‌تری شده است. 

عارف در ادامه اذعان‌کرد: هفته گذشته روی لیست مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بحث‌های جدی صورت گرفت و واضح است رقابت اصلی با اصولگرایان است. این باعث شده احزاب و تشکل‌هایی که داخل خانواده اصلاحات خود را تعریف نمی‌کردند نیز امروز عضو ائتلاف شوند. 

رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان دلیل تاخیر انتشار لیست اصلاح‌طلبان را همین مساله دانست و از جوانان خواهش کرد که شرایط ائتلاف را درک کنند. 

عارف درباره شعار اصلاح‌طلبان تاکید کرد: شعار ما «ائتلاف ۹۲، گام دوم» است که امیدواریم این جریان اکثریت را بدست آورد. 

او در ادامه بر محورهای ۱۱ گانه مطالبات جنبش دانشجویی اشاره کرد و گفت: درباره منشور مطالبات دانشجویی باید بگوییم که بخشی از آن در اختیار مجلس نیست، بخشی از این مطالبات در اختیار شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی است. این منشور به امضای ۴۰ الی ۵۰ تشکل دانشجویی رسیده و ما قول می‌دهیم از طرف مجلس یا از طریق شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی که بنده نیز عضو آن هستم این مطالبات را دنبال کنیم.

کد خبر : ۳۴۷۴۴۱