خبرگزاری کار ایران

روحانی در تبلیغات انتخابات خبرگان:

راهی جز خبرگان برای انتخاب رهبر وجود ندارد

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان گفت: مردم باید توجه کنند که انتخابات خبرگان بسیار حائز اهمیت است و طبق قانون اساسی در شرایط فعلی برای انتخاب رهبری در صورت نیاز هیچ راهی برای انتخاب رهبری جز از طریق خبرگان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در برنامه تبلیغاتی خبرگان که از عصر امروز از شبکه تهران پخش شد، اظهار داشت: اعضای خبرگان علاوه بر اینکه باید خودشان دارای رتبه اجتهاد از لحاظ دروس حوزوی باشند باید بینش کافی به مسائل سیاسی و اجتماعی داشته و آگاه به زمان باشند. برای مردم مهم است که نمایندگانی را برگزینند که این نمایندگان، رهبری را انتخاب کنند که بینش سیاسی اجتماعی داشته و مدیر و مدبر باشد.

او با بیان اینکه نماینده مجلس خبرگان رهبری باید قدرت اداره جامعه اسلامی و ملت اسلامی را داشته باشد، گفت: مردم باید بدانند که مجلس خبرگان هم رهبری انتخاب می‌کند و هم به صفات رهبری به طور مداوم نظارت می‌کنند، پس اگر خدای نکرده زمانی لازم باشد رهبری را از مسئولیت رهبری برکنار می‌کنند.

روحانی یادآور شد: مجلس خبرگان اول در مقطع بسیار حساس ۱۴ خرداد سال ۶۸ وظیفه بسیار حساسی را به نحو احسن انجام داد به گونه‌ای که بعد از رحلت امام (ره) در کمتر از ۲۴ ساعت مجلس خبرگان توانست رهبری شجاع، عالم، مدیر و مدبر را که ادامه دهنده راه امام

(ره) باشد به خوبی برگزینند. باید به این لحظه فکر کنیم که اگر لازم بود نمایندگان مجلس خبرگان بتوانند با صلابت و شهامت در کوتاه‌ترین زمان بدون در نظر گرفتن مسائل حزبی و تنها در چارچوب قوانین و مقررات اسلام و منافع امت و جهان اسلام و منافع کشورمان رهبری اصلح را انتخاب کند.

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان گفت: در سال‌های اخیر با توجه به مقتضیات زمان کمیسیون‌های مختلفی در مجلس خبرگان تشکیل شده است. در مجلس سوم کمیسیون سیاسی اجتماعی تشکیل شد تا مسائل مهم سیاسی داخل کشور سطح جهان اسلام و کل دنیا هم‌چنین مسائل اجتماعی را مورد بررسی قرار دهند. علاوه بر این در هر اجلاس خبرگان گزارش کلی از شرایط داخلی و خارجی توسط صاحب‌نظران برای نمایندگان مجلس مطرح می‌شود.

او با اشاره به اینکه حدود ۸ سال در دو دوره رئیس کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان بوده‌ام که مسائل مهمی را در این کمیسیون مورد بررسی قرار دادیم، گفت: خبرگان فقط مسئله فقه و فقاهت را بررسی نمی‌کند، بلکه بینش اجتماعی و سیاسی را مورد توجه قرار می‌دهد. انتخابات مجلس خبرگان انجام وظیفه بسیار مهم است که بر دوش مردم خواهد بود. انقلاب شخصیتی است که سیاست‌های کلی نظام را تعیین می‌کند و فرمان جنگ و صلح بر عهده ایشان است. هم‌چنین فقهای شورای نگهبان، رئیس قوه قضاییه، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را انتخاب کرده و بر کار سه قوه نظارت دارند.

روحانی خاطرنشان کرد: رهبری نظام بعد از انتخاب رئیس جمهور توسط مردم با حکم خود رای مردم را نافذ می‌کند. رسالت بسیار سنگینی بر دوش رهبری است و در شرایط امروز که امت اسلام و منطقه نیازمند تصمیم‌گیری‌ها، راهنمایی‌ها و رهنمودهای حساس و کلیدی هستند حتی یک جمله یا یک کلمه بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود. امروز رهبری آگاه و شایسته و فرهیخته داریم، باید برای روز مبادا فکر کنیم و توجه داشته باشیم که یک رهبری با چنین مسئولیت سنگینی توسط خبرگان باید انتخاب شود پس هر رای مردم در روز هفتم اسفند ۹۴ برای انتخاب نمایندگان خبرگان سرنوشت‌ساز است.

او افزود: گاهی در انتخاب رهبری در شرایطی قرار می‌گیریم که حتی یک رای هم مهم است، ‌ وقتی چند نفر دارای شرایط مساوی باشند رای نمایندگان خبرگان بین دو یا سه نفر تعیین کننده خواهد بود. پس آرای مردم پای صندوق است که می‌تواند بهترین نمایندگان را برای خبرگان رهبری انتخاب کند. اهمیت ۷ اسفند ۹۴ از جهت انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است که این انتخاباتی برهانی روشن برای مردمسالاری دینی این نظام است.

روحانی با اشاره به اینکه در اصل چهار قانون اساسی به روشنی اسلامیت نظام و قوانین تصریح شده است، گفت: در اصل ششم قانون اساسی اداره کشور توسط آرای مردم مورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین از یک طرف دینی بودن نظام و از طرف دیگر مردم‌سالار بودن آن در قانون اساسی به صراحت تاکید شده است.

او با بیان اینکه که برای نسل جوان ما بسیار مهم است که توجه داشته باشند که رهبری نظام هم انتخاب می‌شود، افزود: ‌ فردی که مسئولیت سنگین رهبری نظام را بر عهده دارد به طور مستقیم توسط مردم ایران انتخاب می‌شود و مردم ایران نمایندگان خود را در استان‌های مختلف برای مجلس خبرگان تعیین کرده و نمایندگان منتخب مردم در این مجلس در زمان لازم فقیه عادل، شجاع، ‌مدیر و مدبر و آشنا به زمان را برای رهبری این نظام و رهبری امت اسلامی انتخاب می‌کنند. در قانون اساسی به کلمه انتخاب در مورد رهبری تصریح شده است. امام (ره) در آخرین هفته‌های حیات خود در نامه‌ای به مجلس به بازنگری بر مسئله انتخاب رهبری نظام تاکید داشتند.

این کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان با اشاره به ادعای برخی بدخواهان نظام در تبلیغ اینکه در نظام اسلامی برخی انتخابی و برخی غیر انتخابی هستند خاطرنشان کرد: این سخن درست نیست و مردم اگرچه از فعالیت‌های مجلس خبرگان رهبری در روزهای معمولی مطلع نیستند، اما به عنوان فردی که در دو دوره سوم و چهارم مجلس خبرگان حضور داشته‌ام، شهادت می‌دهم که کمیسیون‌های مختلف مجلس خبرگان در طول سال فعال هستند و جلسه عمومی خبرگان حداقل دو بار در سال و در صورت ضرورت تشکیل جلسه خواهد داد.

روحانی خاطرنشان کرد: این طور نیست که مجلس خبرگان فردی را به عنوان رهبری تعیین کند و کار و مسئولیتش به پایان برسد تا خدای نکرده روزی پیش آید که نیاز به انتخاب رهبری جدید باشد. مطابق اصل صد و یازده قانون اساسی خبرگان مردم بر صفات رهبری همواره نظارت می‌کنند و مطابق اصل ۵ و ۱۰۹ قانون اساسی صفات رهبری به طور مداوم باید توسط خبرگان رهبری مورد نظارت دقیق قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در خبرگان دو کمیسیون صد و یازده قانون اساسی و کمیسیون ۱۰۷ قانون اساسی فعال هستند توضیح داد: ‌ در کمیسیون ۱۰۷ نسبت به آنهایی که احتمالا می‌توانند رهبری آینده نظام را بر عهده بگیرند بررسی‌های لازم انجام می‌شود که البته مطالب آن قابل انتشار نیست و در کمیسیون ۱۱۱ نیز صفات رهبری نیز مورد نظارت قرار می‌گیرد.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: طبق اصل ۱۱۱ قانون اساسی اگر روزی رهبری نظام از عهده مسئولیت خود بر نیاید یا فاقد یکی از صفاتی شود که در قانون اساسی به آن تصریح شده یا حتی اگر روشن شود که قبلا دارای این صفت نبوده و بعدا متوجه شوند، مجلس خبرگان رهبری را از مسئولیت کنار گذاشته و رهبر جدید انتخاب می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه درست است که مسئله رهبری مسئله دینی است و فردی که رهبری نظام را بر عهده دارد فقیه است، گفت: ‌ فقیه یعنی به عمق مسائل دینی آشنا باشد و بر احکام فرعی اسلام نیز تسلط داشته باشد و فقیه کسی است که به اعتقادات، احکام و اصول اخلاق اسلام و ابعاد مختلف فرهنگ عظیم‌الشان اسلامی عمیقا آشنا باشد.

این کاندیدای مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه رهبری نظام حتما باید آشنا به مسائل زمان باشد، گفت: اگر رهبری نظام نسبت به شرایط و مقتضیات آگاه نباشد مدبر بودن او با چالش روبرو می‌شود و مردم باید توجه کنند که انتخابات خبرگان بسیار حائز اهمیت است و طبق قانون اساسی در شرایط فعلی برای انتخاب رهبری در صورت نیاز هیچ راهی برای انتخاب رهبری جز از طریق خبرگان وجود ندارد.

کد خبر : ۳۴۷۳۷۷