خبرگزاری کار ایران

الیاسون در مراسم سالگرد تاسیس سازمان ملل:

گفت‌و‌گو‌هایمان با ایران را برای صلح در منطقه دنبال می‌کنیم

قائم مقام دبیر کل سازمان ملل گفت: گفت‌و‌گو‌هایمان را با ایران برای صلح در منطقه دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یان الیاسون قائم مقام دبیر کل سازمان ملل در مراسم سالگرد تاسیس سازمان ملل گفت: در دهه هشتاد میلادی جزو گروه‌های میانجی جنگ ایران و عراق بودم و بار‌ها به تهران و بغداد سفر کردم.

وی ادامه داد: راهکار جامعه‌ای که ما در سال ۱۹۸۲ پیشنهاد دادیم؛ همانی بود که در سال ۱۹۸۸ امضا شد. با این تفاوت که ۷۰۰ هزار کشته و خرابی‌های زیادی این جنگ به همراه داشت. ۳۵ سال قبل برای اولین بار به ایران آمدم و خاطرات زیادی از ایران دارم. آقای‌بان‌ کی‌ مون سال ۲۰۱۲ به تهران آمدند.

قائم مقام دبیر کل سازمان ملل ضمن ابراز تسلیت به کشورمان بابت فاجعه منا اظهار داشت: ایران کشور بنیان‌گذار سازمان ملل بوده است که در بیانیه تهران شاهد تولد آن بودیم. ایران همچنین همکاری‌های زیادی با سازمان ملل دارد که میزبانی از میلیون‌ها پناهجوی افغان از جمله آنهاست.

الیاسون با بیان اینکه ایران گام‌های بزرگی را در اهداف توسعه هزاره برداشته است تصریح کرد: سرانه درآمد ایران طی دو دهه گذشته دو برابر شده است. میزان سواد در ایران بالاست و معلمان و پزشکان زن زیادی وجود دارند. اما ایران با چالش‌های جدی رو‌به‌رو است که اشتغال، محیط زیست، رسانه و حقوق بشر از جمله آنهاست.

قائم مقام دبیر کل سازمان ملل با یادآوری اینکه ایران نفوذ بسیاری در منطقه دارد٬ ابراز داشت: گفت‌و‌گو‌هایمان را با ایران برای صلح در منطقه دنبال می‌کنیم.

کد خبر : ۳۱۲۷۳۹