خبرگزاری کار ایران

سبحانی‌نیا در گفت‌و‌گو با ایلنا:

روحانی در سازمان‌ملل بر حادثه‌منا تاکید داشت/ دولت اقدام لازم را انجام داد

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آنچه ازسوی دولت سعودی مبنی بر تلاش حجاج ایرانی برای انجام تظاهرات و بیان شعارهای سیاسی مطرح می‌شود، صرفاً فرافکنی برای عدم پاسخگویی است.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با تاکید بر ضعف مدیریتی دولت سعودی در وقوع حادثه منا، اظهار داشت: متاسفانه باوجود آنکه دولت سعودی پیش از ورود حجاج از تعداد دقیق آنها باخبر است و فارغ از آن در چندسال اخیر با سهمیه‌بندی برای شرکت‌کنندگان، تعداد حجاج را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده، قادر به تدبیر و مدیریت درست این رویداد بزرگ نیست و هر سال شاهد وقوع چنین حوادثی هستیم که البته آنچه امسال به‌وقوع پیوست، به مراتب فجیع‌تر از سال‌های گذشته و در حکم نوعی قتل‌ عام عظیم بود.

وی افزود: در چنین شرایطی این حق مردم ماست که از دولت سعودی عذرخواهی و جبران خسارت بخواهد و علاوه بر پذیرش مسئولیت این فاجعه تاریخی و عذرخواهی از آسیب‌دیدگان، به لوازم مسئولیت خود پایبند باشد و دست از فرافکنی بردارد.

نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه همه حجاج پس از مشعر و منا به‌دنبال انجام رمی جمرات‌، قربانی‌کردن و خروج از وضعیت احرام است‌، اعلام کرد: آنچه از سوی دولت سعودی مبنی بر تلاش حجاج ایرانی برای انجام تظاهرات و بیان شعارهای سیاسی مطرح می‌شود، صرفاً فرافکنی برای عدم پاسخگویی است. بنابراین تمام مسئولان کشور از دولت، وزارت خارجه و نمایندگان مجلس باید از همه ابزار دیپلماسی خود برای احقاق حقوق حجاج جان‌باخته استفاده کند.

نماینده مردم نیشابور در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهور باید سفر خود به نیویورک را نیمه‌تمام می‌‌گذاشت و به کشور بازمی‌گشت، یادآور شد: ‌دولت اقدامات لازم را در این خصوص انجام داده‌است. البته در گذشته برخی روسای‌جمهور در چنین شرایطی واکنش‌های دیگری داشتند که در بعضی موارد، تاثیراتی به‌ویژه در افکار عمومی داشت٬ اما به‌هر حال دکتر روحانی هم سخنرانی خود را در سازمان ملل انجام داد و اتفاقاً این موضوع را نیز مورد تاکید ویژه قرار داد و پس از آن هم٬ در حالی که هنوز برنامه سفرشان به‌طور کامل به پایان نرسیده‌ بود، به کشور بازگشتند.

سبحانی‌نیا در پایان تصریح کرد: آنچه مسلم است، دستگاه‌های اجرایی و مقام‌های رسمی کشور باید ملاحظات سیاسی خود را داشته باشند و به‌ویژه زمانی که هنوز همه حجاج به کشور بازنگشته‌ بودند، باید با سیاست و دقت بیشتری اظهارنظر کنند، اما نمایندگان مجلس باید حرف مردم را به گوش جهان برسانند و حق دارند نطق کنند و از دولت سعودی صریحاً انتقاد کنند.

کد خبر : ۳۰۹۷۶۹