خبرگزاری کار ایران

توضیحات معاون سازمان امور استخدامی درباره تعطیلی پنج شنبه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۳۹۲

معاون حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان امور اداری و استخدامی در مورد احتمال تعطیلی پنجشنبه ها و تکلیف بانک ها در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی یزدان‌پناه معاون حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان امور اداری و استخدامی در مورد احتمال تعطیلی پنجشنبه ها و تکلیف بانک ها در این خصوص گفت: طبق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری ساعت کاری در هفته برای کارکنان ۴۴ ساعت پیش‌بینی شده است؛ پس از کارشناسی سازمان ملی بهره‌وری، بسیاری از دستگاه‌ها از ما درخواست کردند تا روزهای پنجشنبه را ساماندهی کنیم. در تحقیقات سازمان ملی بهره‌وری متوجه شدیم تغییرات مناسبی را می‌توانیم ایجاد کنیم و به همین منظور در لایحه تنظیم شده جدید ۵ ویژگی وجود دارد که اهداف مهمی دارند.

وی ادامه داد: اولین هدف افزایش کیفیت کار است؛ ما می‌دانیم که افزایش ساعات کار به معنای بالا بودن کیفیت کار نیست. در ادامه ما خواستیم تا تعادل بیشتری بین زندگی کاری و زندگی شخصی افراد ایجاد کنیم تا رضایت شغلی و انسجام خانوادگی افزایش پیدا کند. از طرف دیگر سلامت جسمی و روانی کارکنان جهت بهره‌وری بیشتر نیروی کار از اهداف این لایحه بوده است. لایحه ماده ۸۷ در تاریخ ۵ آذر ۱۴۰۱ تقدیم به مجلس شورای اسلامی شد.

او درباره ویژگی‌های این لایحه گفت: ما در تهران از شنبه تا چهارشنبه از ۸ صبح تا ۱۶:۳۵ دقیقه به مردم خدمت‌رسانی داریم؛ به همین دلیل خواستیم تا شهرستان‌ها نیز شرایط مشابهی با تهران داشته باشند. در نتیجه اولین ویژگی این لایحه یکپارچه شدن شهرستان‌ها به حساب می‌آید. دومین ویژگی این لایحه تعطیل نبودن بازار، بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی است. این لایحه همچنین ساعات کاری هفته را از ۴۴ ساعت به ۴۲.۵ ساعت تقلیل داده اما در کمیسیون اجتماعی پیشنهاد ۴۰ ساعت مطرح شده است.

یزدان‌پناه بیان کرد: متناسب با تغییرات فناوری و شرایط اقلیمی تقویم تحصیلی نیز با تغییرات مواجه می‌شود. برای مثال تقویم مناطق سردسیر می‌تواند به ۱۰ شهریور برسد و مناطق گرمسیر می‌توانند آموزش خود را در ۱۰ مهر آغاز کنند. این لایحه برای کارگران، کارمندان و تمامی فعالان صدق می‌کند و ساعات کاری برای همه کاهش پیدا می‌کند. با این وجود باید توجه داشت که مراکزی مانند بانک‌ها، بیمارستان‌ها و نیروهای مسلح در طول هفته فعالیت خواهند داشت و این شامل پنج‌شنبه‌ها نیز می‌شود تا فعالیت جاری کشور متوقف نشود.

وی تصریح کرد: برخی استثناها مانند بانک‌ها و مراکز درمانی وجود دارد که باید در شش روز کاری خدمات خود را ارائه دهند. بنابراین در تبصره ۳ این لایحه آمده تمامی دستگاه‌های اجرایی به استثنای بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسان، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی و واحدهای نظامی موظف هستند ساعات کار خود را در ۵ روز تنظیم کنند.

یزدان‌پناه  گفت: کارمندان بانک هم ۴۰ ساعت خواهند بود اما خدمت‌رسانی اداری یکسری استثناعاتی دارد برای مراکز امنیتی و انتظامی و بانک ها و مراکز درمانی و حوادث با توجه به نوع رسته شغلی‌شان در طول هفته خدمت‌رسانی انجام می‌شود. یعنی بانک‌ها پنج شنبه‌ها باز هستند، حتی اگر ۵ شنبه‌ها تعطیل شود؛ چراکه در این صورت به لحاظ فعالیت جاری کشور با مشکل مواجه خواهم شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز