خبرگزاری کار ایران

توضیحات رئیس سازمان انرژی اتمی درباره افتتاح چندین طرح هسته‌ای در اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۳۱۷

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور درباره افتتاح چندین طرح هسته‌ای در اصفهان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد اسلامی در افتتاح چندین طرح هسته‌ای در استان اصفهان گفت: امروز ما یکی از مهمترین دستاوردهای خودمان را در حوزه جداسازی ایزوتپیک که یک تبلور عینی از اقتصاد دانش بنیاد است را در خط تولید نیمه صنعتی آن را بهره برداری کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این خط تولید که گاز اگزو فلوراید کلریدریک است یک ماده اصلی ورودی برای تولید ید ۱۳۱ است که به عنوان رادیو دارو برای تشخیص و درمان تیروئید مورد استفاده واقع می‌شود.

وی یادآور شد: حدود ۲۳۰ ایزوتوپ پایدار داریم که فرآیند جداسازی آن موجب می‌شود ما مواد و متریال مورد نیاز بخش صنعتی و پزشکی را بتوانیم تولید کنیم. به لطف الهی در یک عملیات فشرده تحقیقاتی، مهندسی و صنعتی در عرض یکسال این امر صورت گرفت و ما توانستیم این خط را امروز بهره‌برداری کنیم. ظرفیت تولید امروز ما که در یک پایلوت نیمه صنعتی است نیاز کشور را پاسخ می‌دهد و طراحی به گونه‌ای است که می‌توان یک خط تولید را در کنار آن اضافه کرد و یک خط صادرات را هم داشته باشیم.

اسلامی بیان کرد: ما در سفر اصفهان یک گام دیگر را شاهد خواهیم بود، اولین پروژه راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات را که طراحی و ساخت صد درصد داخلی است که در  سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شده است، فعالیت‌هایش مطابق برنامه پیشرفته است و امروز اولین بتن‌ریزی این رآکتور آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: در فرآیند طراحی ساخت راکتورها چه مطالعاتی و چه تحقیقاتی باشد، رویداد اول آغاز مطالعات تفضیلی، آماده‌سازی و تجهیز و آماده کردن نقشه‌جات است و رویداد دوم بتن‌ریزی است ما امروز در مرحله دوم قرار داریم و خدا را شکر می‌کنیم طبق برنامه هستیم و طبق زمان‌بندی این راکتور را به سرانجام می‌رسانیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: یک اقدام دیگر که در دستور کار اصفهان داریم این است که در بخشی از این سایت مرکز آموزش و پژوهشی بین‌المللی هسته‌ای طراحی کردیم که فاز نخست‌مان امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از قطب‌های هسته‌ای در این منطقه ‌از جهان خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳ راکتور تحقیقاتی داریم که با احداث راکتور چهارم و با توجه به تائید آژانس که این جا را به عنوان یکی از مراکز مورد نیاز خودش برای توسعه آموزش مورد نیاز قرار داده‌ ان‌شاالله بتوانیم هم برای دانشگاه‌های جهان و هم برای آموزش نیروی انسانی در کل کشور و منطقه این بهره‌برداری گسترده را داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز