خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در نشست خبری:

لانه جاسوسی سمبل شکست تاریخی و تحقیر ایالات متحده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۳۶۷

سخنگوی دولت گفت: لانه جاسوسی که نشست امروز ما در اینجا برگزار شده، یک نمونه و یک مصداق واقعی از دشمنی های آمریکایی ها با ملت ایران است که از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شروع شد و تا امروز نیز استمرار داشته است. این مکان سمبل شکست تاریخی و تحقیر ایالات متحده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی بهادری در نشست خبری خود ضمن گرامی داشت آستانه روز دانش آموز گفت: سالگرد شهادت شهید محمدحسین فهمیده و روز نوجوان و بسیج دانش آموزی را گرامی می‌داریم. یاد همه شهدای دانش آموز را گرامی میدارم و این روز را به نوجوانان و آینده سازان ایران و امیدهای دهه هشتادی و دهه نودی کشور تبریک می گویم.

وی با بیان اینکه سالروز تسخیر لانه جاسوسی و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز را هم گرامی می‌داریم، گفت: نسل جوان ما موتورهای پیشرفت و تحول کشور هستند. در آستانه ۱۳ آبان و سالروز تسخیر لانه جاسوسی هستیم. این روز یادآور جنایت رژیم دیکتاتور پهلوی و دست نشانده آمریکا و کشتار نوجوانان و دانش آموزان ایرانی در سال ۱۳۵۷ است. یکسال بعد در سال ۱۳۵۸ نیز ملت ایران که از دشمن های آمریکایی ها به ستوه آمدند تصمیم گرفتند آمریکایی ها را از ایران اخراج کنند.

سخنگوی دولت عنوان کرد: لانه جاسوسی که نشست امروز ما در اینجا برگزار شده، یک نمونه و یک مصداق واقعی از دشمنی های آمریکایی ها با ملت ایران است که از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شروع شد و تا امروز نیز استمرار داشته است. این مکان سمبل شکست تاریخی و تحقیر ایالات متحده است. موزه لانه جاسوسی و اسناد بدست آمده از لانه سابق جاسوسی آمریکا و برخی بقایای حادثه طبس که در اینجا موجود است خود گواه محکمی بر عمق دشمنی های آنان با مردم ایران و عزم راسخ ما در حفظ استقلال و عزت ملی است.

وی با اعلام اینکه کردستان مقصد هشتمین سفر استانی رئیس جمهور در دور دوم است، یادآور شد: رئیس جمهور در امتداد سفرهای استانی دور دوم، برای سومین بار به استان کردستان سفر می کنند. سفر اول در دور اول سفرهای استانی و سفر دوم افتتاح پروژه سامانه آبرسانی سنندج بود. سفر اول ۱۷۸ مصوبه با اعتبار بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان داشت.    اعتبارات استان در سال ۱۴۰۱ دو هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان بوده است. از این میزان حدود هزار و ۵۸۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ جهش اعتبار زیاد بود و با ۴۶ درصد رشد، مجموع اعتبارات به سه هزار و ۶۲۸ میلیارد تومان رسید.

بهادری جهرمی یادآور شد: در دولت سیزدهم ۱۶ طرح در استان کردستان با بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد ریال به پایان رسیده که    مهمترین آن راه آهن تهران-همدان- سنندج بود؛ طرحی که ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز شد. در مجموع ۳۲ هزار میلیارد تومان پروژه های ریلی، فرودگاهی، تصفیه خانه آب، شهرک صنعتی، و ... به ارزش روز در این سفر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان از مصوبات سفر اول رئیس جمهور به کردستان تأمین اعتبار شده و در اختیار استان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: استان کردستان جزو استان های برتر در تخصیص اعتبارات بوده است     تا پیشرفت استان و رفع محرومیت ها با شتاب بیشتری دنبال شود.  ۲۶ هزار میلیارد تومان به صندوق های پیشرفت و عدالت استانی پرداخت شده است.    سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای حمایت از تولید و اشتغال موضوع تبصره ۱۸ قانون و بودجه سال ۱۴۰۲، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون مبلغ ۲۶۰۰۰ میلیارد تومان را تخصیص داده است. همچنین از محل حقوق دولتی معادن نیز مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به این تبصره تخصیص داده شده است. ۲۶ هزار میلیارد تومان طی ۳ مرحله انجام شده و ۲۰ هزار میلیارد تومان آن دیروز تخصیص داده شد.

بهادری جهرمی در خصوص بیانه حزب اعتدال و توسعه و انتقادات این حزب نسبت به عملکرد دولت سیزدهم گفت: این طبیعی است که جریان‌های سیاسی خصوصا منتقدان دولت در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس با ادبیات این‌چنینی سعی در جلب مخاطب داشته باشند؛ اما حافظه تاریخی مردم ما به خوبی گواه نادرستی داده های ارائه شده توسط این افراد است. مردم هنوز آمار فوتی‌های چندصدتایی در روز ناشی از کرونا را در دولت گذشته فراموش نکرده اند. کسری بودجه، تورم ۶۰ درصدی و سایر آمارهای منفی از یاد مردم نخواهد رفت. مردم بهانه گیری های مستمر مقامات ارشد دولتی سابق در محقق نشدن وعده ها و حواله دادن امورات کشور به برجام و رفع تحریم و اف ای تی اف را فراموش نکرده اند. این‌ها همه بیانگر عملکرد نامطلوب متولیان وقت و منتقدان فعلی است.

وی در خصوص وضعیت اشتغال مراکز صنعتی بیان کرد: مطابق آخرین آمار اشتغال ، مطابق آمار تابستان ۱۴۰۲ نرخ‌ها مثبت بود . بیشترین اشتغال در بخش صنعت و خدمات بوده است . در تابستان ۱۴۰۲، ۶۰۹ هزار نفر به متقاضیان کار اضافه شده است. با رشد اشتغال روبه‌رو بوده‌ایم که  از سال ۱۳۹۰ بی سابقه بوده است.

سخنگوی دولت درباره اینکه دولت چه اقداماتی برای پیشبرد امر انتخابات و راهبردهای چهارگانه رهبری انجام داده است، گفت: مشارکت بالای مردم در انتخابات سیاست کلی جمهوری اسلامی است و دولت هم مثل دیگر موضوعات که نقش و جایگاه اصلی برای مردم قائل بوده و هست تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده است. آیین‌نامه‌ای برای دسترسی برابر همه کاندیداها جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهادهای عمومی و دولتی تصویب شد که بر اساس آن کاندیداها می‌توانند از رسانه‌ها، سامانه‌ها و درگاه‌هایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی است، استفاده کنند.

وی افزود: اما جز این اقدامات، دولت معتقد است مهمترین کمکی که می‌تواند به هرچه بالاتر رفتن مشارکت داشته باشد، برطرف کردن مشکلات پیش‌روی مردم است. هرچه مشکلات و مسائل مردم کمتر شود این امر به حضور و مشارکت مردم کمک بیشتری می‌کند.

بهادری جهرمی درخصوص کمبود شیرخشک گفت: دولتمردان آمریکایی مدعی هستند غذا و دارو جزو کالاهای تحریمی نیست، یک نمونه این دروغ شیرخشک است که هم غذا است و هم دارو، تخصیص ارز صورت گرفته است اما بانک‌های اروپایی باید ارز به آن‌ها واریز شود به واسطه تحریم‌ها خلل ایجاد شد. این خلل مقطعی تاثیر خودش را  گذاشت، دولت هم بلافاصله مجوز واردات شیرخشک را صادر کرد. ثبت واردات شیر خشک ۴ میلیون قوطی بود که تاکنون ۲۰۰ هزار قوطی وارد شده است.

وی در تشریح اقدامات دولت سیزدهم برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی به روایت سخنگوی دولت اظهار داشت: رئیس جمهور خود میزبان تشکیل شورای اجتماعی فعال شده است. رئیس جمهور و تمامی دولت در این زمینه بصورت مستمر پیگیر است.به طور کلی چند اقدام مهم دولت برای کاهش آسیب های اجتماعی که خدمت شما عرض می‌کنم؛ برنامه یاریگران زندگی در محیط های هدف به منظور پیشگیری از آسیب های ناشی از مواد مخدر و روان گردان اجرا شده است.بهره گیری حداکثری از مشارکت مردمی در زمینه های پیشگیری، کاهش آسیب و درمان معتادان (ساماندهی و حمایت از بیش از ۲ هزار سازمان مردم نهاد)، آموزش مهارت های شغلی و شایستگی های فنی و حرفه ای به ۲۲ هزار معتاد بهبود یافته، ایجاد زمینه بهره‌‌‌‌‌‌‌‎مندی جوانان و خانواده‌‌‌‌‌‌‌‎ها از خدمات مشاوره‌‌‌‌‌‌‌‎ای در سراسر کشور، بخشی از این اقدامات است.ساماندهی تعداد ۶۱ هزار و ۲۵۸و نفر از  متکدیان، توانمند سازی ۲هزار  خانواده کودکان کار، بررسی و تصویب ۲۷۹ برنامه در راستای ترویج ازدواج و کنترل طلاق و راه اندازی ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بخشی دیگر از اقدامات دولت برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی است.سایر دستگاه‌ها نیز در این زمینه فعال هستند.

بهادری جهرمی در مورد اقدامات ایران برای امدادرسانی به مردم غزه عنوان کرد:از همان روزهای ابتدایی هدف قراردادن مردم غزه، خبرنگاران، امدادگران هلال احمر و کادر درمان، توسط رژیم صهیونیستی، از سوی وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت و رییس جمعیت هلال احمر گفتگو و رایزنی با مقامات مصری و سایر کشورهای منطقه برای کمک رسانی به مردم غزه آغاز شد.تلاش های زیادی جهت هماهنگی و اخذ مجوزهای پرواز هواپیمای حامل کمک‌های هلال احمر صورت گرفته و منتظر پاسخ دولت مصر هستیم. مجددا آمادگی جمعیت هلال احمر ایران را برای اعزام نیروی امداد و نجات و ارسال محموله بشردوستانه، اعلام شد. تاکنون بیش از ٥٠ هزار امدادگر و کادر درمان در جهت اعزام به غزه ثبت نام نموده اند. کمک های مردمی نیز از مبادی مربوطه جمع آوری می شود و خیل عظیمی از مردم کشورمان مشتاق کمک به مردم مظلوم غزه هستند.نهادهای بین‌المللی باید پاسخگو باشند که چه میزان برای جلوگیری از نسل کشی مردم فلسطین اقدام موثر داشته اند.

سخنگوی دولت درباره  وام مسکن روستایی عنوان کرد:این آیین نامه روز گذشته ابلاغ شد. وام ۳۵۰ میلیونی با نرخ سود ۵ درصد مطابق با این آیینامه برای مسکن روستایی پرداخت می‌شود.  پیش از این وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان بود که اکنون ۷۵ درصد رشد داشته است و امیدواریم کمک خوبی برای ساخت مسکن روستاییان عزیز باشد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه که ۴ کشور کانادا، سوئد، اوکراین و انگلیس در پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی با صدور بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران باید فراتر از پرداخت غرامت مالی، جبران کند و اینکه آیا در این خصوص رایزنی صورت گرفته است، گفت: تمرکز این گروه همواره بر مسئولیت ایران در قبال نقض قوانین بین‌المللی و تعهد این کشور برای جبران کامل آسیب‌های ناشی از سقوط بوده است. برای این گروه، غرامت کامل به معنای چیزی بیش از غرامت مالی است.

وی گفت: در خصوص این سانحه و حادثه ناگوار جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا تشکیل پرونده قضایی داد، در سازمان قضایی رسیدگی شد. برای برخی از ابعادش صدور حکم صورت گرفت. نسبت به جبران خسارت، عارضه یابی،  آسیب شناسی همه ابعاد و زاویا کمیته‌ها در دستگاه‌ها فعال شد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: محاکمه مقصران، پرداخت غرامت، ایجاد ارتقای ایمنی در حوزه پروازهای هوایی صورت گرفت‌. طبیعی است  برخی گروه‌های خودخوانده اقدام کنند، اتفاقا این ایام باید دید این کشورها برای جبران خسارت‌هایی که هر روز و هر لحظه برای غزه اتفاق می‌افتد، چه  انجام داد‌ه‌اند؟ رویکرد و اقداما‌ت‌شان در برابر این فجایای انسانی چیست؟ چرا برای جنایت علیه بشریت که در حال حاضر صورت می‌گیرد، گروه‌ خودخوانده تشکیل نمی‌دهند؟ بیانیه نمی‌دهند؟ محکمه تشکیل نمی‌دهند؟ استاندارهای چندگانه و دخالت در امور کشورها را باید تمام کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ملت‌ها روشن و آگاه هستند چه جایی یک دولتی سیاست‌ورزی می‌کند، چه جایی یک دولتی پیگیر حل یک مسئله حقوقی و نیاز مردم است.

بهادری جهرمی در مورد اقدامات دولت برای ترویج آثار فرهنگی هنری حوزه دفاع مقدس، اظهار داشت: دفاع مقدس سرمایه فرهنگی و جزو هویت تاریخی ملت ایران است. در طی دهه های اخیر ادبیات پایداری و مقاومت و آثار فاخر موسیقایی و سینمایی در حوزه دفاع مقدس با استقبال خوب مردم نیز روبرو شده است. البته همچنان باید از این گنجینه عظیم و بی پایان استفاده و بهره برداری شود. دولت نیز تمام تلاش خود را برای حمایت از آثار و تولیدات فرهنگی و هنری بکار خواهد بست.در دو سال دولت ۲۶ مجوز برای ساخت آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس صادر شده که ۲۰ مورد ساخته شده است. برخی از آنها در جشنواره فجر سال گذشته اکران و رونمایی شدند و مردم نیز استقبال خوبی کردند. در حوزه ی تئاتر دفاع مقدس بیش از ۸۰۰  اجراهای نمایشی در دولت سیزدهم داشتیم که این میزان دو برابر اجراهای چهار سال قبل از دولت سیزدهم است.در حوزه آثار تجسمی در تهران ۶ نمایشگاه نقاشی و عکاسی آزاد سازی خرمشهر و دفاع مقدس برپا شده و در جشنواره فجر تجسمی پارسال جایزه ویژه برای همین موضوع پیش بینی و به دونفر از هنرمندان اهدا گردید. در حوزه کتاب نیز بیش از ۲هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب جدید از ابتدای فعالیت دولت در حوزه دفاع مقدس چاپ و روانه بازار شده است.

بهادری جهرمی درباره علل کمبود معلم گفت: این مسئله مشکلاتی را در روزهای آغازین سال تحصیلی را برای معلمان و دانش آموزان ایجاد کرده بود. رئیس جمهور نیز به وزیر آموزش و پرورش در این خصوص تذکر دادند. علت آن جذب نامتناسب با نیاز در سالهای اخیر بوده است. پس از اجرای طرح رتبه بندی هم حدود ۸۰ هزار معلم بازنشسته شدند. ۷۰ هزار نفر امسال بازنشست شدند در حالیکه بطور معمول ۵۰ هزار نفر بازنشست می شوند. با این حال در این دو سال ۲۴۷ هزار معلم جذب شده است؛ تقریبا معادل هشت سال دولت قبل.جذب دانشگاه فرهنگیان هم ۲۵ درصد افزایش داشت، ۲۵ هزار نفر امسال، سال بعد ۳۵ هزار نفر، سال بعد ۴۰ هزار نفر ۴۳ هزار معلم جدید به علاوه ۲۵ هزار از دانشگاه فرهنگیان و جمعا ۶۸ هزار معلم جدید در شش ماه نخست جذب شدند.سال آینده حداقل ۵۰ هزار جذب داشتیم. در اینجا همچنین باید توجه داشت جمعیت دانش آموزی نسبت به سال ۹۴ حدود ۳ میلیون نفر اضافه شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز