خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

۵ فرصت که رئیس‌جمهور در نیویورک باید از آن استفاده کند/ احتمال دیدار هیات ایران و عربستان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۱۹۲

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: ۵ فرصت در جریان سفر رئیس‌جمهور به نیویورک وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اما من به طور کلی اعتقاد ندارم که در یک سفر می‌توان دستاوردی درست کرد. ما در ایران عادت داریم دستاوردسازی کنیم وگرنه سفر می‌تواند زمینه‌ساز خوبی شود. شما در یک سفر می‌توانید پیشنهاد خوبی دهید که زمینه‌ساز یک دستاورد شود. می‌توانید با چند نفر ملاقات داشته باشید و بعضی از سوء‌تفاهم‌ها را برطرف کنید و دور جدید همکاری‌هایی را شروع کنید. اما قاعدتا نباید امیدی به سفر برای دستاورد داشت.

حسن بهشتی‌پور تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص اهمیت سفر رئیسی به نیویورک در مقطع فعلی و محورهای احتمالی سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل گفت: طبیعتا آقای رئیسی درباره مسائل روز دنیا صحبت می‌کند. اما برای من سوال است که چرا باید رؤسای جمهور ما به این مجمع بروند. یعنی از زمان آقای احمدی‌نژاد اصرار بر این بود که رئیس‌جمهور به این سفر برود، در حالی‌که همین کار را وزیر خارجه هم می‌تواند انجام دهد. مگر اینکه ملاقات سطح بالایی را در نظر گرفته باشند که از دست وزیر امورخارجه هم برنیاید. این موضوع تبدیل به یک کار رسمی شد که هم آقای احمدی‌نژاد و هم آقای روحانی و الان هم طی این دو سال آقای رئیسی  در پیش گرفتند و اگر دو دوره رئیس‌جمهور باشد، هرکدام ۹ بار به نیویورک می‌روند.

وی افزود: اگر درباره اهمیت این سفر بخواهیم صحبت کنیم، معمولا رئیس‌جمهور وقتی به نیویورک می‌رود از ۵ فرصت استفاده می‌کند. اول سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل که تریبونی است که ایران بتواند نقطه‌نظرات خود را درباره مسائل داخلی و بین‌المللی که به نوعی به ایران ارتباط داده می‌شود، در جهت تنویر افکار عمومی ارائه کند. فرصت دوم معمولا برگزاری ملاقات‌های سطح بالا با مسئولین کشورهای مختلف است که اگر بخواهد در حالت عادی انجام شود، کلی تشریفات، وقت و هزینه دارد اما در مجمع عمومی سازمان ملل خیلی سریع می‌توانند دو هیأت با هم به توافق رسیده و در عالی‌ترین سطح با هم دیدار و گفت‌وگو کنند. در این دیدارها موضوعات مهم مورد نظر دو طرف یا حتی چند طرف بررسی و مورد رایزنی قرار می‌گیرد و این فرصتی است که در جاهای دیگر به این سرعت و راحتی تحقق پیدا نمی‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: فرصت سوم مربوط به برگزاری کنفرانس مطبوعاتی است که بالاخره زمان مجمع عمومی سازمان ملل صدها خبرنگار و صدها شبکه مختلف در این مجمع جمع می‌شوند و برگزاری کنفرانس مطبوعاتی یکی از راهکارهایی است که رئیس‌جمهور می‌تواند از آن استفاده کند تا مواضع ایران را تبیین کرده و خودش را در چالش خبرنگاران قرار دهد و پاسخ‌هایی را به خبرنگاران بدهد که در راستای دیپلماسی عمومی، می‌تواند خیلی مؤثر باشد. فرصت چهارم هم معمولا زمانی است که رئیس‌جمهور با ایرانیان خارج از کشور و به ویژه ایرانیان مقیم آمریکا طبق فرصت‌ها و امکاناتی که بین ایرانی‌ها است، گفت‌وگو می‌کند؛ رؤسای جمهور قبلی هم این کار را انجام داده‌اند و به نظر می‌رسد این فرصت خوبی است چراکه کمتر امکان این وجود دارد که همه آنها به ایران بیایند و در ایران چنین جلسه‌ای تشکیل شود تا بتوانند با این افراد هم دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. 

وی افزود: پنجمین فرصت هم مصاحبه با رسانه‌های بین‌المللی است که مخاطب‌شان در داخل آمریکا است. مثلا سی‌ان‌ان که داخل و خارج از آمریکا هم پخش می‌شود. همچنین شبکه فاکس‌نیوز و... بالاخره یکی، دو شبکه می‌تواند با مخاطب داخل ایالات‌متحده آمریکا ارتباط برقرار کند که مسائل ایران را برای آنها توضیح دهد. بنابراین از طریق صحبت با رسانه‌های داخل آمریکا، مردم آمریکا که کمتر به شکل مستقیم در جریان سیاست‌های داخلی و خارجی ایران قرار دارند، با این جزئیات آشنا می‌شومد و این در نوع خود یک فرصت مفید است. در مجموع هزینه‌هایی که برای سفر رئیس‌جمهور انجام می‌شود، در این ۵ جنبه قابل توجیه است به شرطی که بتوانند از این فرصت‌ها استفاده کنند، اینکه چقدر آقای رئیسی از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند را نمی‌دانم. نکته دیگر اینکه اگر ایران در مجمع عمومی یک طرح مشخصی را اعلام کند که بتواند آن را به تصویب برساند و آن طرح را پیگیری و اجرایی کند، از نظر بین‌المللی می‌تواند نکته مثبتی برای ایران باشد.

بهشتی‌پور در خصوص احتمال رایزنی با اروپایی‌های در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سطح وزارت امور خارجه گفت: بله ممکن است در سطح وزارت خارجه یا معاونین آن مانند آقای باقری مذاکرات و گفت‌وگوهایی انجام شود. با اینکه اروپایی‌ها در حال حاضر برای ایران شمشیر را از رو بستند و موضع‌گیری‌های تندی علیه ایران دارند، اما نماینده‌‌شان یعنی مدیرکل امور خاورمیانه چند روز پیش در تهران بود و ملاقات‌هایی انجام داده با این حال اینکه در نیویورک دستور کاری برای گفت‌وگو وجود داشته باشد را نمی‌دانم اما بعید هم نیست. می‌تواند فرصت خوبی باشد تا گفت‌وگو در سطح معاونین وزیرخارجه یا بالاتر انجام شود.

وی در خصوص حواشی احتمالی سفر آقای رئیسی به نیویورک، گفت: اگر هم حواشی باشد ما نباید به این حواشی اهمیت بدهیم. چون اگر بخواهیم وارد این ماجراها شویم خیلی زیان می‌کنیم. به هرحال ایرانی‌ها باید مسائل خودشان را خودشان حل کنند. ما تجربه تاریخی داشتیم که قدرت‌های خارجی هیچ‌گاه به نفع ایرانی‌ها نبودند و به دنبال منافع خودشان هستند. بنابراین اگر هم بحثی است، ایرانی‌ها باید بین خودشان مسأله را حل و فصل کنند و کار را به خارجی‌ها واگذار نکنند. چون قدرت‌های بازیگر به دنبال منافع خودشان هستند و آنها هیچ‌وقت به فکر منافع ما در ایران نیستند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که احتمال می‌دهید آقای رئیسی با چه کسانی دیدار باشند، گفت: اینکه با چه کسانی قرار است دیدار داشته باشند را باید از وزارت امور خارجه پرسید اما اگر با کسی هم ملاقات داشته باشند، این دیدارها باید هدفمند و عزتمندانه و با دستور کار معین برای تامین منافع ملت ایران باشد. 

بهشتی‌پور در مورد دستاوردهایی که این سفر می‌تواند برایی کشورمان داشته باشد، گفت: همانطور که قبلا اشاره کردم، آن ۵ فرصت، راه‌هایی است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اما من به طور کلی اعتقاد ندارم که در یک سفر می‌توان دستاوردی درست کرد. یعنی ما در ایران عادت داریم دستاوردسازی کنیم وگرنه سفر می‌تواند زمینه‌ساز خوبی شود. شما در یک سفر می‌توانید پیشنهاد خوبی دهید که زمینه‌ساز یک دستاورد شود. می‌توانید با چند نفر ملاقات داشته باشید و بعضی از سوء‌تفاهم‌ها را برطرف کنید و دور جدید همکاری‌هایی را شروع کنید. اما قاعدتا نباید امیدی به سفر برای دستاورد داشت. اما می‌تواند زمینه‌سازی برای کارهای مثبت باشد. امیدواریم که هر ملاقاتی انجام می‌شود ،در راستای تأمین منافع ملت ایران باشد و کمک کند تا مشکلات ما کاهش پیدا کند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در خصوص احتمال دیدار هیات ایرانی در نیویورک با نمایندگان عربستان سعودی گفت: ظاهرا این یکی از موضوعاتی است که حداقل در خبرها بحث آن است که ممکن است با مقامات عالی‌رتبه عربستان سعودی ملاقاتی صورت گیرد. ضمن اینکه از خود آقای رئیسی دعوت شده که به مکه برود و سفری به عربستان داشته باشد. اما اینکه این سفر چه زمانی انجام شود را نمی‌دانم. بعید نیست ملاقاتی بین هیات ایرانی و عربستانی در حاشیه این اجلاس، انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز