خبرگزاری کار ایران

حسینی در جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان:

شاعران مقاومت، یاریگر رزمندگان مقاومت در مبارزه با ظلم و احقاق حق مردم مظلوم هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۸۹۷

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید متناسب با هجمه دشمن به او پاسخ داد، اظهار داشت: پیامبر اسلام در مقابل گروهی از کفار که به هجو اسلام مبادرت می‌کردند به مسلمانان فرمود که همانند خودشان به آنها پاسخ دهید  و این درس آموزه‌ای است که نباید هجمه دشمن را بی‌پاسخ گذاشت. حمله دشمن گاهی با شمشیر و اسلحه و گاهی با زبان استهزا، تمسخر و توهین است که لازم است متناسب با آن و هنرمندانه به میدان آمد و شاعران مقاومت یاریگر موثر رزمندگان جبهه مقاومت در نبرد بی‌امان با ظلم و احقاق حق مظلومان منطقه هستند.  

به گزارش ایلنا سید محمد حسینی در جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان که با حضور اساتید و شاعرانی از ایران، لبنان، سوریه، عراق و افغانستان در تالار فرهنگ و هنر کرمان برگزار شد با گرامیداشت یاد سردار دلها، شهدا و رزمندگان جبهه مقاومت گفت: اینکه کرمان به خاطر جانفشانی و شجاعت سرداران سرافراز و رزمندگان دلاور خود به عنوان پایتخت جهانی مقاومت شناخته می‌شود مایه مباهات و فخر  است و برنامه‌هایی مانند جشنواره مقاومت  فرصتی مناسب برای معرفی پیشینه درخشان دیار کریمان در دوران دفاع مقدس و ترویج روحیه ایثار و مقاومت بین  نسل جوان ایران اسلامی و نیز  همه آزادیخواهان و عدالت طلبان جهان باشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به فضل الهی جبهه مقاومت روز به روز اقتدار، انسجام و هماهنگی بیشتری پیدا می‌کند و این تحول مهم مدیون رزمندگان و سرداران مقاومت و به ویژه سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی است که نقشی بی‌بدیل در شکست داعش و حامیانش داشت.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد مدیران و ارباب فکر و فرهنگ و هنر ابعاد شخصیت شهدای مقاومت و نیز فرهنگ ایثار و شهادت را در قالب برنامه‌های جذاب هنری و ادبی به نسل جوان معرفی کنند و جشنواره جهانی شعر مقاومت از ظرفیت خوبی در این زمینه برخوردار است که باید با برنامه‌ریزی دقیق‌ به شکل فراگیرتر استمرار یابد.

حسینی در ادامه شعر را هنری دلنشین، تاثیرگذار و ماندگار توصیف کرد و گفت: وقتی مقوله های مختلف از جمله توحید، اخلاق، عدالت و مقاومت در قالب زیبا و دلپذیر بیان می‌شود از تاثیرگذاری و ماندگاری بیشتری برخوردار است.

وی با گرامیداشت  یاد شاعران انقلاب از جمله استاد حمید سبزواری، قیصر امین‌پور، نصرالله مردانی، سید حسن حسینی ، عباسعلی براتی‌پور و خانم سپیده کاشانی گفت: شاعران انقلابی و ولایی متعهد به آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس بودند مثلا مرحوم سپیده کاشانی برای اینکه اشعارش حس و حال واقعی داشته باشد، خطرات حضور در خاکریزهای خط مقدم جبهه را به جان می خرید تا با درک درست از واقعیت‌های جنگ و روحیه رزمندگان، به توصیف شاعرانه جبهه حق بپردازد.

 حسینی تاکید کرد: شاعران انقلابی با استفاده هنرمندانه از مضامین عاطفی و حماسی، اشعار تاثیرگذاری در ستایش رزمندگان، شهیدان، روحیه دادن به نیروهای مردمی برای مقابله با دشمن متجاوز، ترغیب جهاد و مبارزه، افشای ماهیت ستمگران و دمیدن روحیه امید به پیروزی و تضعیف روحیه دشمن سرودند.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری ادبیات مقاومت اظهار داشت: عده‌ای نیمه دوم قرن بیستم و دوران بعد از جنگ‌های ۱۹۶۷ بین رژیم صهیونیستی و کشورهای اسلامی و عربی را نقطه آغاز ادبیات مقاومت قلمداد می‌کنند. در این دوران شاعرانی از سرزمین فلسطین همچون محمود درویش و سمیح القاسم به خاطر اشعاری که در خصوص مقاومت و ایستادگی مقابل دشمن صهیونیستی سرودند به شاعران مقاومت مشهور شدند، ولی در واقع ادبیات و شعر مقاومت سابقه‌ای بس طولانی دارد.

 حسینی با بیان اینکه شعر از صدر اسلام جایگاه والایی داشته است و رجز خوانی نقش مهمی در معرکه نبرد و ایجاد روحیه شجاعت در بین لشکریان و نیز ایجاد تزلزل و سستی در جبهه مقابل داشته، خاطرنشان کرد: در صدر اسلام شاعرانی از جبهه کفار‌ و مشرکان به هجو و هتک اسلام و پیامبر گرامی می‌پرداختند که ابوسفیان بن حارث، ضرار بن الخطاب و ام جمیل زن ابولهب از این قماش بودند و پیامبر اعظم در ضرورت مقابله با رفتار آنان می‌فرمود « قولوا لهم مثل ما یقولون لکم» و این فرمانی برای امروز هم هست است که هجمه های دشمن را بی‌ پاسخ نگذاریم، چون این هجمه ها گاهی با شمشیر و اسلحه و گاه با زبان استهزا، شعر و هجو است که باید متناسب با شیوه هجوم به آن پاسخ داد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: پاسخ شاعران جبهه حق به استهزا و توهین جبهه کفر و شرک به مرور سبکی به عنوان «نقائض» را شکل داد، در این فن در ازای قصیده‌ای بر ضد اسلام و پیامبر، تلاش می‌شد قصیده‌ای با همان وزن و قافیه در پاسخ به آن سروده شود.

وی خاطرنشان کرد: حسان بن ثابت ۶۰ سال در دوره جاهلیت و ۶۰ سال در دوران اسلام زندگی کرد و اولین شاعر در دفاع از پیامب اکرم بود و در روز غدیر، اولین غدیریه را سرود. همچنین عبدالله بن رواحه که در اغلب جنگ‌ها در رکاب پیامبر بود در جنگ خیبر پیامبر از او خواست که اشعاری برای تهیج سپاه بخواند و او این فرمان را اجابت کرد و پیامبر برای عبدالله دعا کرد که مشمول رحمت الهی شود.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سروده‌ای از سمیح القاسم شاعر فلسطینی با این مضمون که « راست قامت راه می‌روم/ سربلند راه می‌روم/ در دستم شاخه زیتون و کبوتری و بر کتفم نعشی»،  اظهار داشت: در این اشعار طلب صلح و دوستی وجود دارد  و مسلمان همواره به دنبال صلح و خیرخواهی برای جامعه است اما در مقابل هجمه به ارزش‌ها، اصول و تمامیت ارضی خود با شجاعت و غیرت، ایستادگی و مقاومت می‌کند.

حسینی در ادامه سخنان خویش با اشاره به اینکه شاعران دوران دفاع مقدس جنبه‌های عاطفی و حماسی را در کنار هم مورد توجه قرار می‌دادند اظهار داشت:  سید حسن حسینی در این ابیات که « هلا پاسداران ایین سرخ/  سواران شوریده ، بر زین سرخ/

به شعر دلیری تصاویر سبز/ به دیوان مردی مضامین سرخ»  به زیبایی جنبه‌های عاطفی و حماسی را با ظرافت مورد توجه قرار داده است.

در این مراسم تعدادی از شعرای برگزیده جشنواره از ایران لبنان سوریه افغانستان و عراق قطعه‌هایی از سروده‌های خود را که عمدتاً در حوزه مقاومت بود، قرائت کردند.

به جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان که از سال گذشته فعالیت خود را با فراخوان در سه حوزه شعر فارسی، عربی و انگلیسی آغاز کرده، بیش از ۲ هزار اثر از ۶۰۰ شاعر ارسال شده که پس از بررسی، آثار ۱۴۷ شاعر به مرحله داوری راه یافته و در نهایت ۲۰ شاعر بعنوان برگزیده انتخاب شدند که تندیس و لوح تقدیر خود را از دست معاون پارلمانی رئیس جمهور دریافت کردند.

 همچنین از کتاب صدایم بزنید کوه، گزیده شعرهای فارسی جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان رونمایی شد

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز