خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور:‌

اگر همه چیز شفاف باشد دیگر عده‌ای نمی‌توانند از اطلاعات پشت پرده استفاده کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۶۰۸

دادستان کل کشور گفت: جایگاه ثروت و سرمایه در جامعه بسیار مهم و بی‌بدیل است. کسانی هستند که مسیر حق را از ناحق می‌شناسند و راه درست را از نادرست می‌شناسند، این شخص خوب کار می‌کند و خوب سرمایه را به کار می‌گیرد. فنای جامعه اسلامی این است که ثروت و اموال در دست کسی باشد که نه حق را می‌شناسد نه اموال را در راه درست به کار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در مراسم افتتاحیه شورای حل اختلاف شعبه تخصصی بازار سرمایه با تبریک اعیاد قربان و غدیر گفت: از رئیس محترم سازمان بورس و همکاران‌شان تشکر می‌کنم که این کار ارزشمند و قابل تقدیر را به انجام رساندند. امروز شاهد افتتاح اولین شعبه حل  سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم. من هم به عنوان عضوی در شورای عالی بورس و همچنین شورای عالی قضایی وظیفه خودم می‌دانم در این خصوص حمایت و پشتیبانی کنم.

دادستان کل کشور با بیان این‌که بازار بورس، یک بازار سرمایه و اوراق بهادار است، بیان کرد:  بازار سرمایه، بازار  رشد تولید و سود رساندن به مردمی است که از این محل زندگی خودشان را تامین می‌کنند و چشم امید دارند از این محل بتوانند مشکلات مالی خودشان را حل کنند. اهمیت بازار سرمایه به قدری است که در ۲ الی ۳ سال قبل از این که شاهد پایین آمدن بورس بودیم، دیدیم چه اثری در بازار سرمایه، تولید و اقتصاد داشت.

وی تاکید کرد: جایگاه ثروت و سرمایه در جامعه بسیار مهم و بی‌بدیل است. کسانی هستند که مسیر حق را از ناحق می‌شناسند و راه درست را از نادرست می‌شناسند، این شخص خوب کار می‌کند و خوب سرمایه را به کار می‌گیرد. فنای جامعه اسلامی در  این است که ثروت و اموال در دست کسی باشد که نه حق را می‌شناسد نه اموال را در راه درست به کار می‌گیرد.

منتظری بیان کرد: بنای سازمان بورس برای این است که سرمایه‌های خرد و نیمه خرد را برای مردمی که خودشان اهل داد و ستد نیستند به نمایندگی از مردم جمع کند تا ببیند چه مسیری را طی کند. اما متأسفانه در گذشته عده‌ای از رانت اطلاعاتی استفاده می‌کردند و به اموال بسیاری دست می‌یافتند و در مقابل عده بسیاری ضرر می‌کردند و در اینجا نقش سازمان بورس برای مراقبت از اموال بسیار مهم است.

وی گفت: اگر همه چیز شفاف باشد دیگر عده‌ای نمی‌توانند از اطلاعات پشت پرده استفاده کنند و به اموال بسیاری دست یابند و عده‌ای دیگر را زمین بزنند. من نمی‌دانم دست اندرکاران سازمان بورس چقدر به اهمیت کارشان و نقشی که برای سهام‌داران دارد توجه لازم را به کار می‌گیرند‌. مدیران بورس توجه داشته باشند شما امروز امانت دار ۱۲ میلیون سهام دار عادی و امانت دار ۴۹ یا قریب به ۵۰ میلیون سهام عدالت هستید. امانتداری بسیار سخت است و لازم است که سازمان بورس برای رفع اختلافات تدبیری کند. در دوره‌های گذشته پرونده‌هایی که در معاونت حقوقی سازمان بورس تشکیل می‌شد، به سرنوشت‌هایی دچار می‌شد که قصد ورود به جزئیات آنها را ندارم.

دادستان کل کشور بیان کرد: برادران و خواهران اگر توجه کنیم این امانت داری چه مسئولیت خطیری دارد مسلما بیشتر حواسمان است. در داد و ستد و رفتارهای سرمایه اختلافاتی رخ می‌دهد که لازم است سازمان بورس تدابیری اتخاذ کند.

وی افزود: پرونده‌هایی که در معاونت سازمان بورس تشکیل می‌شد به چه سرنوشتی دچار می‌شد، من به عنوان شورای عالی بورس و دادستان کل دغدغه داشتم و پیگیری می‌کردم اما به جایی نمی‌رسید، فریاد می‌زدیم اما نمی‌شد، خوشبختانه بعد از فعل و انفعالاتی که در دولت اتفاق افتاد تا حدودی اتفاقات خوبی افتاد. مدیریت حقوقی سازمان بورس نه تنها به مسائل روز بلکه به مسائل گذشته اهتمام داشته باشد.

منتظری تاکید کرد: اگر پرونده‌‌ای به نتیجه نرسیده است، به نتیجه برسانید، با گذشت زمان حق ضایع نمی‌شود.

وی ادامه داد: اینجاست که شورای حل اختلاف نقش بسیار مهمی دارد که می‌تواند با صلح و سازش مسئله را به اتمام برساند و تلاش هم باید انجام دهیم این مسئله با صلح و سازش رفع شود.  اما صلح و سازش جایی است که طرفین مشخص است و با هم سازش می‌کنند. اما جایی که حقوق عموم است، ۵۰ میلیون سهام عدالت داریم و سهام‌دار عمومی داریم، صلح و سازش مشکل خواهد بود، اگر مدیر شرکتی از ناحیه سهام داران اختیاری دارد، می‌تواند تصمیم بگیرد اما جایی که سهام داران یک طرف قضیه هستند و مدیر هم اختیاراتی ندارد اینجا باید پرونده به مرجع قضایی برود.

دادستان کل کشور ادامه داد: گاهی اوقات در بررسی شورای حل اختلاف به اسناد و مدارکی می‌رسند که جرمی اتفاق افتاده است که نمی‌شود نادیده گرفت، اینجاست که صلح و سازش در بخشی از کار انجام می‌شود اما چون جرم اتفاق افتاده به مرجع قضایی ارجاع داده می‌شود و اینجا شورای حل اختلاف ممکن است ورود پیدا کند یا این که ارجاع دهد.

وی تاکید کرد: شورای حل اختلاف یک نهاد بسیار ارزشمند است و بخش مهمی از کار نهاد قضایی را به دوش گرفته است.  شورای حل اختلاف در شهرستان و روستا کارهای بزرگی انجام داده است. شورای حل اختلاف در پرونده‌ای که قتل اختلاف افتاده و قاتل به پای دار رسیده پای کار می‌آید و کار بزرگ و ارزشمند را انجام می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: نهاد شورای حل اختلاف باید متناسب با موضوعات فرد متخصص داشته باشد. در شعب تهران و سایر شهرها تاکید کردیم از افراد آشنا به مسائل بازار بورس و سرمایه در شعب حل اختلاف استفاده کنند.

منتظری گفت: امیدواریم این کار ارزشمند به نفع مردم و سازمان باشد، از کسانی که از سرمایه مردم حفاظت می‌کنند تقدیر و تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز