خبرگزاری کار ایران

کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا:

مدیران کشور در بحران ماندن را امتیاز ندانند/ نقد درونی از اهداف اولویت‌دار اصول‌گرایان و دولت باشد/ دوره اینکه همه تقصیرها را گردن پیشینیان، آمریکا و اسرائیل بیندازیم، گذشته است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۹۹۴۵

فعال سیاسی اصولگرا گفت: بعضی اوقات افرادی که نمی‌توانند کاری انجام دهند، فرار به سمت جلو می‌کنند و صحبت‌های آقای رئیسی نیز فرار به سمت جلو است. دیگر دورۀ این گذشته است که ما بگوییم دولت می‌خواست این کار را انجام دهد و نگذاشتند انجام شود یا تقصیر را به گردن دولت‌های قبل بیندازیم و بگوییم آمریکا، اسرائیل و دشمنان ما نمی‌گذارند.

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که آقای رئیسی گفت اصلاح به معنای عقب‌نشینی نیست. نیرو‌های ناکارآمدی که در سیستم اجرایی وجود دارند و معتقد به  «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» هستند به حاشیه ببریم و راه کسانی که «می‌توانند» باز کنیم، تحلیل شما درباره این صحبت‌ها چیست، گفت: رطب خورده منع رطب چون کند؟! جناب آقای رئیسی باید از وزرای خودش شروع کند. اگر در بین وزرای خودی افرادی هستند که ناکارآمدند را کنار بگذارد. خیلی از اتفاقاتی که الآن در کشور رخ می‌دهد، حاکی از همین مسأله است.

وی افزود: ایشان اول این افراد را تغییر بدهند، سپس افراد کارآمد را سر کار بیاورند و قطعا افراد کارآمد زیر مجموعه خودش را کارآمد می‌کند. به نظر می‌رسد اولین کسی که باید پاسخگو باشد، خود رئیس‌جمهور است که باید در رابطه با وزرای خود پاسخ بدهد. وقتی شرایط دارو به این صورت می‌شود و نشان‌دهنده ناکارآمدی است. ما هنوز در مسائل اقتصادی کشور و همچنین حوزه وزارت اقتصاد با مشکل مواجه هستیم. در زمینه‌های مختلف هم به همین شکل است.

کنعانی‌مقدم افزود: به هر حال نارضایتی‌ها و اعتراضاتی که وجود دارد مربوط به عملکرد این وزرا است. به همین دلیل می‌گویم دولت باید از خودش شروع کند تا عبرتی برای دیگر مسئولان شود که اگر ناکارآمد هستند، این ناکارآمدی را اعلام کنند و از گردونه مدیریت خارج شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که چرا آقای رئیسی بعد از گذشت یک سال از زمان ریاست جمهوری خود این صحبت‌ها را مطرح کرده و در همان ابتدای مسئولیت خود این صحبت‌ها را نداشت، گفت:  به نظر من عدم تجربه کافی ایشان در مدیریت اجرایی کشور باعث شد که او به وزرایی که معرفی کرد خیلی خوشبین باشد و فکر می‌کرد که این افراد می‌توانند تحول اساسی در آن چیزی که شعار ایشان بود؛ یعنی تحول در مسائل مختلف ایجاد کنند.

وی افزود: بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که بعد از یک سال و خورده‌ای از عمر دولت، این نگاه تحول‌آفرین و شعاری که مطرح شد، عملا در چارچوب سیاست‌های دولت به فراموشی سپرده شده است و به نقطه‌ای رسیدند که از وزیر راه و شهرسازی گرفته تا دیگر وزرا پاسخگوی شعار‌های آقای رئیسی نیستند و به همین دلیل شاید برای اینکه از پاسخ‌گویی فرار کنند، تقصیر را گردن مدیران میانی می‌اندازند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که این صحبت‌های آقای رئیسی درباره تغییر «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» به «می‌توانیم» اجرایی خواهد شد یا در حد شعار باقی خواهد ماند، گفت: این شعار‌هایی است که آقای احمدی‌نژاد هم می‌داد و می‌گفت ما می‌توانیم.

وی افزود: می‌گویند طرف کاری از دستش برنمی‌آمد و مرتب راه می‌رفت و می‌گفت اگر بگذارند من این کار را می‌کنم و آن کار را می‌کنم. خیلی از دولت‌ها این طور بودند بعد از مدتی که ما به آن می‌گوییم، ماه عسل دولتمردان، می‌بینند نتوانستند شعار‌های خود را محقق کنند. بنابراین می‌گویند مانعی بر سر راه ما است و نمی‌گذارند یا می‌گویند که ما می‌توانیم ولی شرایط و مشکلات مانع رسیدن به اهداف است. امروز دیگر کسی این بهانه را از دولتمردان نمی‌پذیرد که بگویند ما می‌خواستیم انجام دهیم، می‌توانستیم و نگذاشتند انجام شود.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که به نظر شما معنای جمله «اصلاح به معنای عقب‌نشینی» چیست و در کجا اتفاق خواهد افتاد؟ آیا قرار است اصلاح در سیاست‌های دولت باشد یا در سیاست‌های کلی نظام یا تنها به تغییر افراد بسنده خواهد شد، گفت: قاعده این است که اگر آدم در مسیری قرار دارد که این مسیر دارای دست‌انداز است و راه هموار نیست، از هر کجای این ضرر که تصمیم به برگشت گرفته شود، منفعت است. این عقب‌نشینی نیست بلکه اصلاح در مسیر حرکت است و ما نیاز داریم همیشه در مسیری که حرکت می‌کنیم و در مواقعی که نیاز است، اصلاح کنیم تا اینکه مسیر برای عبور از موانع هموار شود. این کار را باید انجام دهیم و نباید هم بترسیم. وظیفه دولتمردان این است که در مقابل موانع راهکار‌هایی اتخاذ کنند که بتوانند از آن‌ها عبور کنند. عبور از بحران باید هنر مدیران باشد نه اینکه در بحران ماندن را یک نوع امتیاز بدانند.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید باید در کجا‌ها اصلاحاتی انجام دهیم، گفت: به نظر من اولین اصلاحی که باید انجام شود، تغییر در بحث مدیران و مسئولان خصوصا وزرا است که بالاخره خیلی‌هایشان بعد از یک سال و نیم امتحان خود را پس دادند و بهتر است قبل از آنکه خود مجلس ورود کند، وزرایی که ناکارآمد هستند، کنار بروند یا اینکه رئیس‌جمهور آن‌ها را کنار بگذارد و افراد توانمند و کارآمد را سر کار بیاورد.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا این اراده در دولت وجود دارد که بتواند وزرا و مسئولان ناکارآمد را کنار بگذارد، گفت: تا آنجا که در عملکرد آقای رئیسی می‌بینم، ایشان در مقابل تغییر وزرایشان مقاومت از جنس‌های مختلف نشان می‌دهند. از جمله تغییر وزیر کار، وزیر راه، وزیر صمت، تغییر وزیر بهداشت یا وزیر اقتصاد. در تمام این‌ وزارت‌خانه‌ها یک نوع مقاومت وجود دارد که ایشان تلاش می‌کند وزرای خود را حفظ کند و به نظر می‌آید که این موضوع به خود رئیس‌جمهور در ارتباط با تحقق شعارهایی که داده است، ضربه می‌زند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آقای رئیسی مدام از خواص در مشکلات فعلی انتقاد می‌کند. انتقاد او چقدر به جا است، نقش دولت در این وقایع چیست، گفت: در مواقعی که مدیران نمی‌توانند به شعار‌هایی که دادند عمل کنند، یک نوع فرافکنی را به عنوان ابزاری برای فرار از تنگنا‌ها انتخاب می‌کنند و یا تقصیر را گردن گذشتگان می‌اندازند.

وی افزود: تا زمانی که این نگاه وجود دارد، مشکلات حل نمی‌شود. چون همیشه به دنبال مقصر می‌گردیم و به دنبال محکوم کردن دیگران هستیم. نقد درونی بر جریان اصول‌گرایی به نظر من یکی از مهم‌ترین عناصری است که می‌تواند این جریان را از آسیب‌ها حفظ کند. اگر ما خودمان را نقد نکنیم، قطعا معایب‌مان پیدا و حل نمی‌شود. به همین دلیل باید نقد درونی در جریان اصول‌گرایی جزو اهداف اولویت‌دار اصول‌گرایان و خصوصا دولت باشد.

کنعانی‌مقدم‌ در پاسخ به این سوال که دولت همچنین درباره مشکلات معیشتی و مسائلی از این دست وعده‌هایی داده بود که تا به حال درصد خیلی کمی از آن تحقق پیدا کرده این به نوعی فرافکنی نیست، گفت: بعضی اوقات افرادی که نمی‌توانند کاری انجام دهند، فرار به سمت جلو می‌کنند و صحبت‌های آقای رئیسی نیز فرار به سمت جلو است. دیگر دورۀ این گذشته که ما بگوییم دولت می‌خواست این کار را انجام دهد و نگذاشتند انجام شود یا تقصیر را گردن دولت‌های قبل بیندازیم و بگوییم آمریکا، اسرائیل و دشمنان ما نمی‌گذارند.

وی افزود: ما این دولت را انتخاب کردیم. با علم به اینکه تمام این شرایط را می‌دانستیم و می‌فهمیدیم که مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور چیست. این دولت آمد و گفت من این‌ها را حل می‌کنم و با همین نگاه هم مردم رأی دادند و این دولت سر کار آمد. به نظر می‌آید که دیگر دورۀ رقابت‌های انتخاباتی گذشته است و دورۀ پاسخگویی دولتمردان به مردم است.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که منظور آقای رئیسی از خواص چه کسانی هستند، گفت: قاعدتا کسانی که مرجعیت سیاسی در جامعه دارند، می‌توانند به عنوان خواص مطرح شوند یعنی کسانی که بلندگو داشتند و در بین مردم جایگاهی داشتند و حرف‌های آنان می‌توانست اثر بگذارد اما به دلیل ملاحظات سیاسی یا ملاحظات شخصی خودشان نسبت به حوادث اخیر سکوت کردند و یا مواضعی گرفتند که برحق نبوده و این برای دولت یک نقطۀ تاریک در فضای سیاسی کشور است و منظور آقای رئیسی همین افراد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز