خبرگزاری کار ایران

گزارش رسانه کره‌ای از سرنوشت توافق هسته‌ای و راه‌حل احتمالی

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۵۲۸

یک رسانه کره‌ای پیشنهاد داد که با توجه به اینکه توافق هسته‌ای ایران هفت طرف دارد، یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای خارج شدن از بن‌بست موجود می‌تواند این باشد که بندی به این توافق اضافه شود که خارج شدن هر یک از طرف‌های برجام بدون اجازه حداقل چهار طرف از طرفین این توافق، میسر نباشد.

به گزارش ایلنا به نقل از یکی از رسانه‌های کره جنوبی (هانکیوره‌)، توافق هسته‌ای با ایران که در سال ۲۰۱۵ به امضاء رسید با به قدرت رسیدن ترامپ و خروج وی از این توافق به بن‌بست خورد. در نتیجه این اتفاق، دولت ایران از دولت بایدن خواسته است تا تضمینی ارائه کند که چنین اتفاقی (خروج احتمالی دولت‌های بعدی آمریکا از برجام) دیگر روی ندهد.

توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، پیرامون این موضوع شکل گرفته بود که برنامه هسته‌ای ایران را محدود به فعالیت‌های صلح‌آمیز کرده و در مقابل تحریم‌های اقتصادی را بر دارد.

ولی دولت ترامپ، با استدالال اینکه این توافق ممکن است در کوتاه‌مدت توافق خوبی باشد ولی در بلندمدت توافق خوبی نیست، از این توافق خارج شد.

بر اساس توافق اصلی، ایران در سال ۲۰۲۵ دیگر محدودیتی برای استفاده از سانتریفیوژهایش نخواهد داشت و از سال ۲۰۳۰ محدودیتی برای غنی‌سازی اورانیوم نخواهد داشت.

این دقیقاً همان نکته‌ای است که ترامپ با استناد به آن از توافق سال ۲۰۱۵ خارج شد.

ولی توافق سال ۲۰۱۵ بر بازرسی سفت‌وسخت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید داشت و طبق آن مادامی که ایران از بازرسی‌های آژانس جلوگیری نکند یا از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خارج نشود؛ تولید سلاح هسته‌ای برای ایران کار آسانی نخواهد بود.   

علاوه‌بر این بر اساس توافق سال ۲۰۱۵ امکان بازگشت تحریم‌های اقتصادی ایران در صورت عدم پیروی این کشور از نکات مورد توافق وجود داشت.

در حالی که چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای نامعلوم است، دلایل قاطعی وجود دارد که این توافق باید به نتیجه برسد. اگر این مذاکرات بار دیگر به نتیجه نرسند، این احتمال وجود دارد که ایران تلاش‌های خود بدر حوزه هسته‌ای را سرعت بخشد و احتمال اینکه اسرائیل هم دست به اقداماتی بزند، به شدت افزایش پیدا می‌کند.

اتخاذ این تصمیم به دولت بایدن باز می‌گردد، چراکه بایدن مسئولیت دارد تا اشتباهات دولت ترامپ را اصلاح کند.

با توجه به اینکه توافق هسته‌ای ایران هفت طرف دارد، یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای خارج شدن از بن‌بست موجود این است که بندی به این توافق اضافه شود که خارج شدن هر یک از طرف‌های برجام بدون اجازه حداقل چهار طرف از طرفین این توافق، میسر نباشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز