خبرگزاری کار ایران

در جریان سوال از وزیر بهداشت؛

مولوی به صورت مشروط از توضیحات عین‌اللهی قانع شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۹۰۹

نماینده مردم آبادان در مجلس از توضیحات وزیر بهداشت درخصوص سوال خود مبنی بر دلیل سرانه پایین و نبود عدالت در توزیع پزشک در کشور، به صورت مشروط قانع شد.

به گزارش ایلنا، سید محمد مولوی نماینده آبادان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۳ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال ملی خود از بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص اینکه چرا سرانه پایین و توزیع نامناسب پزشک در مناطق مختلف کشور وجود دارد، از پاسخ های وزیر به صورت مشروط قانع شد.

نماینده مردم آبادان پس از استماع صحبت های وزیر گفت: در صورتی که آقای عین اللهی با معاونان خود تا یک ماه آینده سفری به حوزه انتخابیه بنده داشته باشند و همچنین برنامه عملیاتی را ظرف این مدت برای محرومیت زدایی از حوزه بهداشت ۱۰ استان محروم کشور ارائه کند، بنده از توضیحات ایشان قانع می شوم.

براساس این گزارش زهرا شیخی مبارکه سخنگوی کمیسیون بهداشت در تشریح گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص سوال از وزیر مربوطه گفت: بازگشت به نامه شماره ۱۶۵۶۵۴۹ مورخ ۳ آذر ۱۴۰۰ گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درخصوص سوال ملی سید محمد مولوی از وزیر بهداشت، درمان و آموزشش پزشکی مبنی بر اینکه سرانه پزشک در کشورهایی که دارای نظام سلامت پیشرفته هستند  ۳۰ تا ۴۰ پزشک به ازای هر  ده هزار نفر جمعیت، است، اما در حال حاضر این نسبت در کشور ۱۱.۸ پزشک به ازای هر ده هزار نفر است. وضعیت ایران در سرانه‌ پزشکان متخصص تقریباً به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۶ پزشک است در حالیکه در کشورهای پیشرفته و حتی متوسط، بالای ۲۰ پزشک متخصص به ازای هر ۱۰ هزار نفر است. این شکاف نشان می دهد که یک عقب ماندگی بزرگ در نظام آموزش پزشکی است. برنامه شما برای جبران این شکاف و رساندن این نسبت به وضعیت مطلوب چیست؟

وی ادامه داد: در ادمه سوال نماینده مذکور از وزیر بهداشت آمده است؛ از طرف دیگر  سرانه‌ی پزشک در شهر تهران با ۱۱ درصد جمعیت به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۳۵ پزشک است درصورتی‌که در شهرهای نسبتاً کوچک‌تر که  ۴۰ درصد جمعیت را دارند این سرانه ۱۵ هست و نیمی از جمعیت کشور سرانه دو نیم پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر دارند. برنامه شما برای توزیع عادلانه پزشک در مناطق مختلف کشور چیست؟  علیرغم اهمیت فوق العاده این موضوع در ارتقاء  بهداشت و سلامت جامعه، چرا در برنامه ارائه شده شما، به این موضوع پرداخته نشده است؟

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: ‌در اجرای ماده (۲۰۷) آیین‌نامه داخلی مجلس، سؤال فوق‌ در جلسه رسمی مورخ  ۱۲/۱۰/۱۴۰۰ ‌کمیسیون با حضور نماینده محترم سؤال‌کننده و وزیر محترم مطرح‌ و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سؤال کننده از پاسخ های ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داده  و مستند به بند (۳) ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سؤال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال می‌گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز