خبرگزاری کار ایران

فلاحت پیشه در گفتگو با ایلنا:

افراطیون در سیاست خارجی سابقه خوبی ندارند

کد خبر : ۱۱۴۵۵۳

در حوزه راهبرد هسته ای تعیین و تکلیف موضوعات در جمهوری اسلامی زیرنظر مستقیم رهبری و شورای امنیت ملی است و هیچ شخصی نمی تواند ابراز نگرانی بکند و با ارائه هایی که رئیس جمهور و تیم همراهش در شورای امنیت کشور ارائه می دهند و با نظارت مقام معظم رهبری احتمال انحراف وجود ندارد.

یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: افراطیون در سیاست خارجی در کشور سابقه خوبی ندارند و در ده سال اخیر با طرح‌هایی مانند خروج ایران از ان پی تی، طرح بستن تنگه هرمز و حمله به سفارت خانه‌های خارجی مشکلاتی را ایجاد کردند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: در حوزه مذاکرات دیپلماسی دو بعد راهبردی و تاکتیکی وجود دارد که بسیاری از افراد این دو را یکی می‌دانند درحالی که از همدیگر مجزا هستند.

وی ادامه داد: در بعد راهبردی مذاکرات اصول اساسی شکل می‌گیرد که خط قرمز‌ها و تعریف‌های اساسی وتاکتیکی و راه و روش رسیدن به مطالبات در آن مشخص می‌شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی کاهش تحریم‌ها را از خطوط بسیار مهم در پیشبرد مسائل هسته‌ای دانست و گفت: راهبرد سیاست خارجی در زمینه هسته‌ای احقاق حقوق کشورمان و واضح و روشن بودن مذاکرات هسته‌ای در رابطه با طرف مقابل است که هردوی این موارد در مجلس هفتم به تصویب رسید و مورد تأیید نمایندگان قرار گرفت.

فلاحت پیشه در مورد روش و تاکتیک دولت‌ها در زمینه مسائل خارجی گفت: هر دولت روش خاص خود را دنبال می‌کند و آنچه آقای ظریف به عنوان روش محرمانه از آن نام برده‌اند بسیار طبیعی است اما دغدغه‌ها نباید به گونه‌ای شکل بگیرد که سبب تخریب در راهبرد‌ها شود.

وی توضیح داد: زمانی که دولت روش خاص خود را برای رسیدن به اهداف انتخاب می‌کند باید برای ما محترم باشد، ولی متأسفانه معمولا در حوزه سیاست خارجی دو حوزه تاکتیک و راهبرد‌ها به هم تلاقی می‌شود و آثار منفی به دنبال خواهد داشت.

فلاحت پیشه تصریح کرد: در حوزه راهبرد هسته‌ای تعیین تکلیف موضوعات در جمهوری اسلامی زیرنظر مستقیم رهبری و شورای امنیت ملی است و هیچ شخصی نمی‌تواند ابراز نگرانی بکند و با ارائه‌هایی که رئیس جمهور و تیم همراهش در شورای امنیت کشور ارائه می‌دهند و با نظارت مقام معظم رهبری احتمال انحراف وجود ندارد.

وی به سخن بعضی از افراد مبنی براینکه محرمانه شدن مذاکرات با نوشیدن زهر مقایسه کرده بودند اشاره کرد و گفت: این سخن بسیار ناروا است و با نظارتی که بر سیاست خارجی کشور ما وجود دارد امکان انحراف از راهبردهای اساسی در زمینه هسته‌ای وجودندارد.

فلاحت پیشه عده‌ای از افراد را دغدغه‌مند در سیاست خارجی کشور دانست و گفت: این افراد اعتقاد دارند که باید از دستاورد ۳۵ ساله بعد از انقلاب حمایت کنند و این افراد باید از این جهت مطمئن باشند که هرگونه تصمیم گیری زیرنظر شورای عالی امنیت ملی پیش می‌رود.

وی عده‌ای دیگر از افراد که سیاست آن‌ها را مبتنی بر افراط و احساسات مضر می‌دانست اشاره کرد و گفت: افراطیون در سیاست خارجی در کشور سابقه خوبی ندارند و در ده سال اخیر با طرح‌هایی مانند خروج ایران از ان پی تی و طرح بستن تنگه هرمز و حمله به سفارت خانه‌های خارجی سابقه افراطی‌گری خود را نشان دادند.

فلاحت پیشه این افراد را کسانی دانست که نگاه تخریبی دارند و به دنبال یک روش تخریبی هستند بدون اینکه به پیشبرد اهداف دقت کنند.

وی ادامه داد: برای این افراد باید در قالب دیپلماسی عمومی توضیح داده شود که این حق دولت است که روش خاص خود را در سیاست دنبال کنند. همچنین برای نظارت بر کار دولت، مجلس وجود دارد که می‌تواند از وزیر امور خارجه گزارش عملکردهای خود را بخواهد و همچنین حوزه نظارت عمومی که توسط مردم مطرح می‌شود.

فلاحت پیشه گفت: پیشنهادم به دولت اقای روحانی و وزیر امور خارجه این است که روند محرمانه بودن مذاکرات را به بعنوان راهبرد انتخاب نکنند زیرا سوابق نشان داده که اطلاعات به صورت محرمانه باقی نخواهد ماند و افرادی برای اینکه توان چانه زنی ایران را در دیپلماسی پایین بکشند به افشاگری روی می‌آورند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز