خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سمنان؛

آثار هنرمندان ایرانی بازتاب دهنده فرهنگ ایرانی- اسلامی به سایر جهانیان است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۳۲۰

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سمنان، گفت: آثار هنرمندان ایرانی بازتاب دهنده فرهنگ ایرانی و اسلامی به سایر جهانیان و کسانی است که شناخت درستی از این کشور ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسین صفار هرندی  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی داستان کوتاه رضوی در تالار فرهنگسرای کومش سمنان با بیان اینکه ادبیات داستانی و قصه گویی، عمری به درازای عمر بشر دارد، گفت: امروزه ثابت شده است که قوی ترین و اثر گذار ترین روایت، قصه است.

وی ماندگاری تاریخ ایران را مرهون اهالی ادبیات داستانی برشمرد و افزود: به فرموده حضرت آقا که خود از اهالی ادب و هنر هستند، هیچ کدام از شاخه‌های هنر، بدون تکیه بر ادبیات داستانی به جایی نمی‌رسد و همه شاخه‌های هنر اعم از شعر، تئاتر و سینما نیز مبتنی بر هنر است.

صفار هرندی با بیان اینکه افراد زیادی در خارج از کشور، چشم انتظار آثار هنرمندان ایرانی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ ایرانی- اسلامی هستند، افزود: مزیت نسبی ما با دیگر جهانیان در این است که از لحاظ جغرافیایی قرابت نزدیکی با امام رضا(ع) داریم و با داشتن کدهای فراوان و تبدیل آن  به آثار هنری، دیگران پای آثار ما می نشینند و از آن بهره می‌گیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام با اشاره به جنبه های مختلف،معرفتی، معنوی و علمی وجود امام رضا(ع) در کشور ما، گفت: مواردی مانند: ضامن آهو، زیارت آن حضرت، سفره های افطاری در ماه رمضان، غذای حضرت که بانی اصلی آن خودِ مردم هستند و موارد دیگر نمونه های بارزی از سوژه های مورد نظر  می باشد که هنرمند می تواند از منظر فهم درست و فقیهانه به آن،آثار فاخری را خلق کند.

مرتضی سعیدی زاده مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) نیز در این آیین با بیان اینکه رویکرد بنیاد بین المللی امام رضا(ع) تحکیم اندیشه امامت و گسترش نظام ولایت در ایران اسلامی و حوزه بین المللی است، گفت: سیره اجتماعی، عبادی، تربیتی، علمی، مبارزاتی و جریان تمدنی و اجتماعی امام رضا ع در لایه های مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم جریان داستان و شعر به عنوان جریان اصلی برای پرداختن به لایه های مختلف ابعاد وجودی حضرت، افزود: جریان شعر، فلسفه، تئاتر رمان و داستان توانسته است سیطره فرهنگ غرب را در همه کشورها شکل دهد و ما هم باید بتوانیم در این هماورد تمدنی با رویکرد توسعه فرهنگ رضوی در گستره ایران اسلامی و حوزه بین المللی، رقابت کنیم.

سعیدی زاده با اشاره به پایه گزاری دفتر شعر و ادبیات رضوی در بنیاد امام رضا(ع) اظهار کرد: امیدواریم طی 4 سال آینده بتوانیم ارتقای خوبی به جشنواره شعر و داستان رضوی بدهیم.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی امام جمعه سمنان و نماینده ولی فقیه در این استان در آیین اختتامه پانزدهمین جشنواره ملی داستان رضوی با اشاره به اینکه استفاده از داستان، فقط یک مبنا و روش غربی نیست، افزود: قرآن کریم در جاهای مختلف برای بیان داستان انبیا از این هنر و شیوه استفاده کرده است و در اشاعه فرهنگ رضوی نیز یکی از بهترین راهها استفاده از غالب داستان است.

حجت الاسلام و المسلمین مطیعی روش تربیتی و هدایتی را یکی از روشهای قرآن برای استفاده از داستان برشمرد و اظهار کرد:ابراز محبت نسبت به امام هشتم شیعیان بسیار ارزشمند است و همه کسانی که در این زمینه قلم می زنند، قابل تقدیر هستند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان، خطاب به هنرمندان فعال در زمینه ترویج معارف رضوی، گفت: کسانی که قلم به دست می گیرند باید بیشتر به جنبه محتوایی داستان، توجه کنند و جنبه های معرفتی امام رضا(ع) و معارف اهل بیت را به گونه ای که شایسته مقام ایشان می باشد، بیان کنند.

در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی داستان رضوی 8 برگزیده در بخش داستان کوتاه، 10 اثر در بخش رمان و 10 نفر از شرکت کنندگان استان سمنان، تقدیر شدند.

انتهای پیام/
شهربانو خسروی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز