خبرگزاری کار ایران

انقلاب بزرگ در رشد مجدد دندان‌های از بین رفته

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۱۶۳

دانشمندان موفق به کشف دارویی شده‌اند که باعث رویش مجدد دندان انسان می‌شود.

یک داروی جدید که باعث رویش مجدد دندان های انسان می‌شود، پس از یک سال آزمایش‌های بالینی، قرار است اواخر سال ۲۰۲۴ وارد فاز آزمایش روی انسان شود.

این دارو اولین بار در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ در مجله علمی ScienceAdvances مورد توجه قرار گرفت. هدف خاص این دارو کمک به افرادی است که از آژنزی دندان رنج می‌برند، مشکلی که در آن دندان‌های دائمی به درستی رشد نمی‌کنند و در نتیجه می‌افتند یا اصلاً به درستی رشد نمی‌کنند. با این حال، در صورت موفقیت آزمایش‌های انسانی، امیدواریم بتوان از این دارو برای کمک به هر کسی که به هر دلیلی دندان‌های خود را از دست داده است، استفاده کرد.

«کاتسو تاکاهاشی»، سرپرست این تحقیق، به روزنامه ژاپنی «ماینیچی» گفت: ما می‌خواهیم برای کمک به کسانی که از ریزش یا نبود دندان رنج می‌برند، کاری را انجام دهیم. در حالی که تا به امروز هیچ درمانی برای درمان دائمی وجود نداشته است، احساس می‌کنیم که انتظارات مردم برای رشد دندان‌ها بالاست.

تاکاهاشی گفت که امیدوار است داروی رویش مجدد دندان بتواند به راه‌حل سومی بدون نیاز به خرید جایگزین یا جراحی‌های تهاجمی، برای از دست دادن دندان در کنار دندان مصنوعی و ایمپلنت تبدیل شود. او می‌گوید که ایده رویش مجدد دندان، رؤیای هر دندانپزشکی است.

تاکاهاشی از زمان دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی در حال تحقیق در مورد روش‌های رشد دندان‌های انسان بوده است، اما زمانی که تیم او متوجه شد عدم وجود یک ژن خاص در موش‌ها منجر به افزایش تعداد دندان‌ها می‌شود، تحقیقات او سرعت گرفت. این ژن، پروتئینی به نام USAG-1 (ژن مرتبط با حساسیت رحمی-۱) را سنتز می‌کند که رشد دندان‌ها را محدود می‌کند. تاکاهاشی و تیمش روشی برای جلوگیری از USAG-1 از جلوگیری از رشد دندان ابداع کردند و نتایج را در مطالعه سال ۲۰۲۱ منتشر کردند.

این دانشمند می‌گوید تعداد دندان‌ها فقط با جهش یک ژن تغییر می‌کرد. اگر این را هدف تحقیقات خود قرار دهیم، باید راهی برای تغییر تعداد دندان‌های مردم وجود داشته باشد.

اولین قدم پس از اتمام آزمایش‌های انسانی، درمان کودکان دو تا شش ساله‌ای است که از آنودونتیا رنج می‌برند، به این معنی که حداقل از بدو تولد چهار دندان ندارند. این کار با فرض اینکه تمام آزمایش‌های دیگر به خوبی پیش بروند، به‌طور موقت برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.

منبع گجت نیوز
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز