خبرگزاری کار ایران

کشف نیمه گم‌شده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۳۹۸

پس از ۹۶ سال، سرانجام باستان شناسان قسمت گمشده یک مجسمه افسانه ای را پیدا کردند. در سال ۱۹۳۰، باستان شناسان آلمانی نیمه پایینی یک مجسمه عظیم را کشف کردند و تخمین زدند که احتمالاً در اصل حدود ۲۳ فوت ارتفاع داشته است.

رامسس دوم یکی از مشهورترین فراعنه در تمام ۳۱ سلسله تاریخ مصر باستان است. باستان‌شناسان می‌گویند نزدیک به یک قرن پس از کشف بخشی از مجسمه رامسس دوم در مصر، اکنون تکه مفقودشده آن را در نزدیکی همان مکان کشف کرده‌اند.

کشف نیمه گم‌شده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر

باستان شناسان آمریکایی و مصری هنگامی از کشف نیمه بالایی که مدت هاست گم شده بود خبر داده اند که اخیراً مطالعاتی در مورد آن انجام نشده بود.

البته قبلاً پیشنهادی برای متحد کردن قسمت پایین با نیمه بالایی که مدت هاست گم شده بود ارائه شده بود. بنابراین کاشفان از تأیید آن اطمینان دارند.

حدود ۹۶ سال پیش، گونتر رودر، باستان شناس آلمانی، نیمه پایینی مجسمه عظیم و ۲۳ فوتی رامسس دوم را از زیر خاک بیرون آورد که یکی از مشهورترین فراعنه در تمام ۳۱ سلسله تاریخ مصر باستان است.

گنجینه‌های درخشان

گونتر رودر این مجسمه را در ۱۵۰ مایلی جنوب قاهره در استان منیا، نزدیک شهر امروزی الاشمونین پیدا کرد. در زمان‌های قدیم، این منطقه در امتداد رود نیل به نام خمنو شناخته می‌شد. این شهر به عنوان مرکز استانی در پادشاهی قدیم مصر (۲۶۴۹-۲۱۳۰ قبل از میلاد) خدمت می‌کرد و بعدها در زمانی که رومیان بر دریای مدیترانه حکومت می‌کردند Hermopolis Magna نامیده شد.

رامسس دوم با یک مار کبری و روسری بر سر

بسیاری از گنجینه‌های گذشته درخشان منطقه مدفون در صحرای اطراف شناخته شده بود و در حالی که کشف رودر قابل توجه بود، بقیه مجسمه عظیمی که او پیدا کرد گم شده بود.

در ماه مارس، باستان شناسان مصری با مشارکت کارشناسان آمریکایی اعلام کردند که پس از ۹۶ سال، سرانجام نیمه بالایی مفقود شده قانون رودر را پیدا کردند. کارشناسان وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر در گفت و گو با رویترز گزارش دادند که نیمه بالایی آن حدود ۱۲.۵ فوت قد دارد و رامسس دوم را با روسری که بالای آن یک مار کبری سلطنتی پوشیده بود به تصویر می‌کشد.

ضرورت توجه به شرایط نگهداری از مجسمه

کشف این مجسمه باستانی و همچنین نگهداری نفیس زمانی که مجسمه برای اولین بار به صورت دراز کشیده در ژانویه کشف شد، چندان قطعی نبود. یکی از مشکلات هرموپولیس نزدیک بودن آن به رود نیل است. پس از ساخت سد اسوان پایین، سطح آب به یک مشکل بزرگ تبدیل شد. البته هیچ تضمینی وجود نداشت که بافت آن واقعاً از جنس سنگ باشد. چون گاهی اوقات ماسه سنگی کشف می‌شود که اساساً فقط شن یا ماسه است.

کشف نیمه گم‌شده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر

ضرورت حفظ صحیح مجسمه های باستانی

خوشبختانه پس از حفاری‌های بیشتر، تیم تایید کرد که مجسمه به طور قابل توجهی به خوبی حفظ شده و حاوی یک یافته شگفت انگیز دیگر است. آثار رنگدانه آبی و زرد را می‌توان در سطح مجسمه پیدا کرد. امیدواریم تجزیه و تحلیل بیشتر این رندانه به محققان کمک کند تا زمینه ایجاد مجسمه و همچنین ظاهر اصلی آن را درک کنند.

Trnka-Amrhein در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ما می‌دانستیم که این مجسمه ممکن است آنجا باشد، اما به طور خاص به دنبال آن نبودیم. به این ترتیب این احتمال وجود داشت که بقیه مجسمه ممکن است آنجا باشد. اما یافتن آن همچنان بسیار شگفت انگیز به نظر می‌رسد. باسم گهاد، رهبر مصری هم قبلاً پیشنهادی برای اتحاد مجدد دو قطعه این مجسمه را داده بود.

منبع همشهری آنلاین
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز