خبرگزاری کار ایران

3 علت اصلی که باعث ایجاد انفجار مخزن CNG خودرو می شود !

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۶۳۷

کنترل خودروهای دوگانه‌ سوز قبل از سوخت‌ گیری در ایستگاه‌ های CNG تا حد زیادی می‌ تواند از بروز حوادث انفجار مخزن CNG جلوگیری کند.

به گزارش ایلنا، با گذشت ۲۰ سال از آغاز پروژه‌های زیربنایی صنعت گاز طبیعی فشرده یا CNG در حوزه حمل‌ و نقل کشور در دو بخش سبک (CNG جایگزین بنزین) و سنگین (CNG جایگزین گازوئیل)، حاصل این طرح، موفقیت در کسب سهم ۲۰ درصدی از سبد سوخت کشور است. هرچند حوادث این صنعت در مقابل دامنه گسترده آن ناچیز است.

ولی بازتاب نامطلوبی در جامعه نسبت به استفاده CNG به‌ عنوان سوخت خودروها داشته است، به صورتی که برخی از منتقدان خودروهای دوگانه‌سوز را به‌ عنوان بمب‌ های متحرک در سطح شهرها می‌دانند.

علیرغم آزمون‌ های مختلف استاندارد و سخت‌ گیرانه جهت ساخت و تولید مخازن CNG، واقعیت انکارناپذیر این است که به‌ رغم توسعه و تکامل دانش و فن‌ آوری‌ها، جلوگیری از حوادث مرتبط با CNG مانند سایر صنایع به‌ طور کامل امکان‌ پذیر نبوده و نمی‌ توان حوادث را از صفحه زندگی بشر به‌طور کامل حذف نمود، ولیکن می‌ توان با روش‌های علمی و عملی و بهره‌ مندی از اصول مدیریت ایمنی تا حدود زیادی از وقوع آن جلوگیری کرد و یا آسیب‌های احتمالی ناشی از آن را به حداقل رساند.

3 علت اصلی که باعث ایجاد انفجار مخزن CNG خودرو می شود !

 استفاده از گاز طبیعی به‌ جای بنزین در سوخت خودروها از سال ۱۳۸۳ به‌صورت جدی از سوی دولت مورد توجه قرار گرفته و طی این مدت تاکنون بیش از ۴ میلیون خودرو دوگانه‌سوز تولید و تبدیل‌ شده و از سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) در سطح کشور استفاده می‌نمایند.

در این مدت ۱۷۰ مورد انفجار مخزن CNG از سراسر کشور گزارش‌ شده است. نکته قابل‌ توجه اینکه؛ علیرغم تصور بعضی از منتقدان این صنعت مبنی بر "وجود بمب‌های متحرک در سطح شهرها" هیچ انفجار مخزن CNG خودرویی خارج از ایستگاه حتی در تصادفات شدید خودروهای گازسوز گزارش نشده است.

 

3 علت اصلی که باعث ایجاد انفجار مخزن CNG خودرو می شود !

به‌ طورکلی حوادث رخ‌ داده انفجار مخازن CNG را می‌توان به سه دسته اصلی شامل؛

  1. حوادث مربوط به دست‌ کاری مخازن با سهم ۴۸ درصد

  2. حوادث مربوط به خوردگی یا پوسیدگی مخازن با سهم ۴۶ درصد

  3. سایر حوادث انفجار مانند استفاده از مخازن LPG، مخازن غیراستاندارد و مستعمل با سهم ۶ درصد از مجموع انفجارهای مخازن تقسیم‌بندی نمود.

دست‌کاری مخازن گاز خودروها از ابتدای طرح گازسوز نمودن خودروها تا سال ۱۳۹۶ به‌عنوان عامل اصلی حوادث انفجار مخازن CNG که اغلب با اهداف سودجویانه جهت حمل‌ و نقل مواد مخدر بود را تشکیل می‌دادند، از سال ۱۳۹۵ به بعد پوسیدگی یا خوردگی سطح بیرونی مخازن CNG از عوامل مهم در انفجار مخازن را به خود اختصاص داده است.

سایر موارد دیگر انفجار مخازن CNG خودروها که کمترین میزان حوادث را به خود تخصیص داده مربوط به استفاده از مخازن نامناسب برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی فشرده است.

3 علت اصلی که باعث ایجاد انفجار مخزن CNG خودرو می شود !

مخازن ذخیره گاز طبیعی فشرده در خودروهای گازسوز کشور در فرآیندهای مختلف بدون استفاده از جوش (اصطلاحاً به‌صورت بدون درز) و غالباً از جنس فولاد تحت آزمون‌های مختلف کیفی و ایمنی استاندارد تولید می‌شوند. طول عمر مفید که بر روی این مخازن درج‌شده ۱۵ سال است که بر اساس روند توسعه خودروهای گازسوز در حال حاضر تاریخ انقضای مخازن CNG حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو گازسوز به پایان رسیده است.

وسایل نقلیه که از گاز طبیعی برای سوخت در کشور ایران استفاده می‌ نمایند شامل:

۱) خودروهای دوگانه‌سوز شرکت‌های خودروساز (تولید کارخانه‌ای) که واژه "دوگانه‌سوز" از ابتدا در اسناد و مدارک آن به‌عنوان نوع سوخت درج گردیده است

۲) خودروهای بنزینی که توسط مراکز مجاز کارگاهی به سیستم دوگانه‌سوز تبدیل‌شده‌اند (تبدیل کارگاهی) که مدارک کارت سبز و کارت شناسایی بخشی از این خودروها به واژه "دوگانه‌سوز تبدیل کارگاهی" تغییر پیدا نموده است .

۳) خودروهای بنزینی که در کارگاه‌های غیرمجاز تبدیل به دوگانه‌سوز شده‌اند.

منبع : مشرق

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز