خبرگزاری کار ایران

فاطمه تندگویان در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

ایجاد موج جدیدی در صنعت نفت برای کاهش تبعیضات جنسیتی

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۸۵۴

«وزیر نفت نیز از ۴ شرکت اصلی صنعت نفت درخواست کرده که در راستای رفع محدودیت‌های شغلی زنان و برنامه ریزی‌های حساس به جنسیت اقدام کنند / به تازگی بخشنامه‌ای تدوین شده که بر اساس آن در هریک از شرکت‌های اصلی وزارت نفت یکی از خانم‌های همکار در بالاترین سطح ستادی، به عنوان مشاور امور زنان برگزیده شود.»

مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده ضمن تشریح برنامه‌های این وزارتخانه در راستای بهبود وضعیت زنان در صنعت نفت، به ایجاد موج جدیدی در وزارت نفت در راستای کاهش تبعیضات جنسیتی اشاره کرد.

فاطمه تندگویان، مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد برنامه‌های دفتر امور زنان و خانواده این وزارتخانه گفت: به تازگی بخشنامه‌ای تدوین شده که بر اساس آن در هریک از شرکت های اصلی وزارت نفت یکی از خانم‌های همکار در بالاترین سطح ستادی، به عنوان مشاور امور زنان برگزیده شود.

وی افزود: به طور کلی با توجه به رویکرد وزیر نفت و برنامه‌های رئیس جمهور در رابطه با ارتقای وضیعت زنان و خانواده و انتظارات زنان در تحقق این برنامه‌ها، سعی بر آن شده تا برنامه‌هایی تدوین شود که جایگاه زنان در صنعت نفت را ارتقا بخشد، زیرا در این حوزه زنان بسیاری وجود دارند که از نظر تخصص و توان علمی در سطح خوبی قرار دارند اما متاسفانه در سال‌های گذشته به آنها توجهی نشده و ارتقای وضعیت پیدا نکرده‌اند.

مشاور وزیر نفت افزود: به طور کلی در تمام دستگاه‌های اجرایی کشور این مشکل وجود دارد که تمایل به کار گرفتن زنان در مشاغل سطح پایین و مشاغل اداری است در حالی که این مساله برای زنان متخصص راضی کننده نیست.

وی ادامه داد: وزارت نفت از یک ستاد و ۴ شرکت اصلی تشکیل شده که بخشی از وظایف این شرکت‌ها در راستای مقررات وزارت نفت و بخش دیگر به صورت مستقل است بنابراین این الزام وجود دارد که در تمامی حوزه‌ها مشاور امور زنان وجود داشته باشد.

تندگویان گفت: بخشنامه‌ای که تدوین شده حاوی مطالب بسیار خوب و نگاه استراتژیک به زنان است که در زمینه ارتقای شغلی زنان تدوین شده است. وزیر نفت نیز از ۴ شرکت اصلی صنعت نفت درخواست کرده که در راستای رفع محدودیت‌های شغلی زنان و برنامه ریزی های حساس به جنسیت اقدام کنند.

مشاور وزیر با بیان اینکه چندین کمیته برای رسیدگی به مسائل زنان در این وزارتخانه تشکیل شده، افزود: کمیته پژوهش که به مسائل زنان در قالب مطالعات و تحقیقات می پردازد و کمیته آموزش که در قالب کارگاه های مختلف در زمینه برنامه ریزی، مدیریت و آگاهی بخشی در مورد نقش زنان در توسعه فعالیت می کند از جمله این کمیته ها هستند.

تندگویان در مورد دیگر کمیته ها به کمیته سلامت، کمیته فرهنگی و کمیته بازنگری و اصلاح مقررات اشاره کرد و ادامه داد: کمیته بازنگری و اصلاح مقررات متاثر از قوانین کلی نظام و قوانین مستقل وزارتخانه است و از جمله اقداماتی که در این کمیته صورت گرفته می توان به افزایش کمک هزینه مهد کودک ها برای مادران دارای کودکان زیر ۵ سال اشاره کرد، که در گذشته این مبلغ ۵۰ هزار تومان بود اما پس ازبررسی هزینه ی مهد کودک های به سه برابر افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به زنان از سویه ی باورهای سنتی باید اصلاح شود، گفت: مشخص است که برای انجام تمامی امور ذکر شده وجود یک مشاور اموز زنان کافی نیست و باید شبکه ای از این مشاوران تشکیل شود که بخشنامه انتصاب مشاوران امور زنان در بخش های مختلف این امکان را فراهم اورده و موج جدیدی را در وزارت نفت ایجاد کرده است.

خواهر شهید تندگویان در مورد اقدامات این وزارتخانه برای زنان کارگر اظهار کرد: زنان کارگر بیشتردر شرکت های صنعت نفت مشغول به کار هستند و برخی از آنها نیز قراردادهای موقت دارند که سبب می شود از امتیازات کمرنگی بهره مند شوند. تلاش شده در وزارت نفت این افراد همانند بقیه کارکنان بتوانند از امکانات رفاهی، وام ها، تسهیلات بهداشتی و هدایای مالی برخوردار شوند اما متاسفانه بر اساس بخشنامه دولت امکان تبدیل وضعیت استخدامی آنها وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز