خبرگزاری کار ایران

فعال صنفی رانندگان حمل و نقل جاده‌ای بیرجند پیشنهاد داد:

الگوی گیری از روش افغانستان برای تعویض خودرو‌های فرسوده

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۰۴۵

چکیده: ‌ «‌دولت ایران برای تعویض خودروهای سنگین فرسوده، تسهیلات مالی به رانندگان ارائه می‌دهد اما بهتر است همچون افغانستان به جای واردات از چین و ارائه چنین تسهیلاتی که نتوانسته است نظر دارندگان خوردوهای سنگین فرسوده را جلب کند، خودروهای سنگین اروپایی ۳ سال کار کرده و دست دوم را از طریق کشور‌های حوزه خلیج فارس وارد کند و بدون اخذ عوارض گمرک در اختیار متقاضیان قرار دهد.»

رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل جاده‌ای بیرجند با اشاره به نقش خودروهای سنگین فرسوده در تصادفات جاده‌ای، روش کشور افغانستان را برای تعویض این خودرو‌ها پیشنهاد داد.

«علی اکبر ایزدپناهی» در این باره به ایلنا گفت: دولت ایران برای تعویض خودروهای سنگین فرسوده، تسهیلات مالی به رانندگان ارائه می‌دهد اما بهتر است همچون افغانستان به جای واردات از چین و ارائه چنین تسهیلاتی که نتوانسته است نظر دارندگان خوردوهای سنگین فرسوده را جلب کند، خودروهای سنگین اروپایی ۳ سال کار کرده و دست دوم را از طریق کشور‌های حوزه خلیج فارس وارد کند و بدون اخذ عوارض گمرک در اختیار متقاضیان قرار دهد.

وی ادامه داد: قیمت این خودروهای سنگین حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان می‌شود که برای رانندگان ایرانی مناسب است زیرا آنها قدرت خرید خودروهای لوکس ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون تومانی را ندارند.

این فعال صنفی افزود: این طرح باعثاستقبال رانندگان خودروهای فرسوده از تعویض خودروشان می‌شود و در کاهش مصرف سوخت و کاهش آمار تصادفات جاده‌ای تاثیر گذار است.

ایزدپناهی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مولفه‌های تاثیر گذار در تصادفات جاده‌ای، روحیه رانندگان است. راننده‌ای که در حین رانندگی آرامش ندارد و به دغدغه‌های معیشتی زندگی فکر می‌کند، خطاهای حین رانندگی‌اش ناخودآگاه افزایش می‌یابد.

وی در تشریح سایر علل و مولفه‌های تاثیر گذار در افزایش آمار تصادفات جاده‌ای افزود: برخی مواقع وسایل جانبی خودروهای سنگین در بازار وجود ندارند یا اگر وجود دارند چینی و نامرغوب هستند که احتمال نقص فنی در خودرو را افزایش می‌دهند.

این فعال صنفی با اشاره به افزایش تصاعدی قیمت لاستیک در چند سال گذشته تصریح کرد: رانندگانی که تعویض لاستیک‌های خودروشان را بدلیل شرایط اقتصادی نامناسب به تاخیر می‌اندازند به یک صرفه جویی ویرانگر دست می‌زنند و همین استفاده حداکثری از لاستیک‌ها، یکی از علل اصلی تصادفات جاده‌ای خودروهای سنگین است.

وی در تشریح علت گرانی وسایل جانبی خودروهای سنگین گفت: تحریم‌ها یکی از علل گرانی‌ها است اما نباید از نقش سوء استفاده کنندگان اقتصادی غافل شد.

رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل جاده‌ای بیرجند افزود: رانندگانی که از لاستیک‌های چینی استفاده می‌کنند معمولا به علت ترکیدگی لاستیک دچار سانحه می‌شوند که بیانگر عدم کیفیت این لاستیک‌ها است.

وی ادامه داد: لاستیک‌های چینی به دو روش قانونی و قاچاق وارد بازار می‌شوند. لاستیک‌هایی که به صورت قانونی و از طریق گمرک وارد می‌شوند باید از نظر کیفیت، کنترل شوند اما باید راه ورود لاستیک‌های چینی از طریق قاچاق بسته شود.

این فعال صنفی با بیان اینکه لاستیک‌های تولید داخل را می‌توان از طرق مطمئنی همچون انجمن‌های صنفی و با قیمت مناسب در اختیار رانندگان قرار داد، گفت: سال گذشته در دو نوبت، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تعدادی حواله لاستیک در اختیار انجمن‌های صنفی قرار داد تا میان رانندگان پخش کند. هر چند کیفیت لاستیک‌های تولید داخل خیلی مرغوب نیست اما از کیفیت لاستیک‌های چینی که در بازار وجود دارند به مراتب بهتر است.

رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل جاده‌ای بیرجند در پایان اظهار داشت: تعبیه استراحتگاه‌های میان جاده‌ای که علاوه بر ارائه امکانات مناسب، ایمن هم باشند به کاهش تصادفات جاده‌ای کمک می‌کند زیرا رانندگان با خیالی آسوده در این جایگاه‌ها استراحت می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز